Test Renault Espace Energy TCe 225 EDC

Renault Espace byl před třemi desítkami let prakticky prvním velkoprostorovým vozem, tzv. MPV na světě. A značka takové auto nabízí i dnes, v době, kdy se většina ostatních značek soustřeďuje hlavně na SUV a crossovery. A my jsme si do redakčního testu Espace vybrali.

Volba padla na verzi se zcela novým benzinovým motorem Energy TCe 225, kde číselné označení prozrazuje výkon v koních. Pod kapotou totiž najdeme přeplňovaný benzinový 1,8litrový čtyřválec, jehož původ lze vystopovat do nového sporťáku Alpine A110. A jak s ním Espace jezdí?

Pohonné ústrojí

Nabídka pohonných jednotek je pro Espace vcelku omezená, v ceníku naleznete pouze tři motorizace, z toho dvě jsou vznětové. Testovaný benzinový motor Energy Tce 225 vychází ze staršího motoru Energy TCE 200, oproti němuž má větší vrtání i zdvih, což na zdvihovém objemu přidalo dvě deci. Jak samo označení napovídá, nový motor je o 25 koní výkonnější.

Test Renault Espace Energy TCe 225 EDC

Jak by se dalo očekávat, se 165 kW/225 koňmi a 300 Nm je Espace poměrně svižným autem, což dokazují nejen hodnoty udávané výrobcem (zrychlení 0-100 km/h: 7,6 sekundy a maximální rychlost 224 km/h), ale také samotná jízda. Z hlediska dynamiky nepocítí řidič vlastně žádný nedostatek. Auto, ač svými rozměry poměrně velké, zrychluje ochotně a značně, ve sportovním režimu na plyn reaguje dokonce až překvapivě ochotně. V pružném zrychlení tak s tímto espacem dokážete překvapit nejednoho řidiče. Akcelerace přitom není nijak drastická, je však vytrvalá a prakticky lineární, což se k takovému typu auta vlastně hodí.

Testovaný motor je – stejně jako nejvýkonnější vznětový agregát – spřažen výhradně s dvouspojkovou převodovkou EDC. Její řazení je při klidné jízdě velmi intuitivní, povedená a rychlá. K dispozici je 7 rychlostních stupňů, ale pocit, že by si auto vybralo špatně, jsem neměl. Pokud by tomu tak bylo, je možné mu dát pokyn k přeřazení, ovšem páčkami pod volantem by to být nemohlo, protože ty tady nejsou. Bylo by třeba použít volič převodovky.

Jak jezdí?

Kromě dvou nejnižších výbav Life a Zen je Espace v základu vybaven paketem Pack 4Control. Ve druhé nejnižší výbavě Zen za něj lze 50 tisíc připlatit. V tomto paketu je obsažen systém 4Control s aktivně řízenými všechny čtyřmi koly a systém electronic Damper Control, který přidává adaptivní nastavení podvozku. Testovaný model ve druhé nejvyšší výbavě Magnetic má všechny tyto systémy v základní výbavě. Jízdu změní velmi zásadně, zejména ono aktivní natáčení zadních kol.

Test Renault Espace Energy TCe 225 EDC

Natáčení kol pomáhá nejen při manévrování ve městě, ale také při jízdě na dálnici. V obou případech se však kola otáčejí opačně. Zatímco ve městě se zadní kola natáčejí proti těm předním, čímž se snižuje poloměr otáčení z 12,4 na 11,6 metru, mimo město a na dálnici se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako ta přední. Hraniční rychlostí je 60 km/h, respektive 80 km/h ve sportovním jízdním režimu. Nejvíce znatelný je tento systém právě v nízkých rychlostech, kdy se auto mnohem ochotněji a hbitěji stáčí kolem své osy, první kilometry tak pro řidiče, který na takovou funkci není zvyklý, bude překvapením a bude třeba si na hbitost auta zvyknout. S vzrůstající rychlostí a změnou natáčení kol ve směru předních se toto netradiční chování snižuje.

Znatelné je při jízdě i nastavení adaptivního podvozku, který se mění společně s jízdními režimy Renault Multi-Sense. V rámci jednotlivých režimů se ale mění nejen nastavení podvozku, ale i dalších částí automobilu. Některé z nich jsou „programovatelné“ řidičem – lze například nastavit, že po přepnutí na komfortní režim se automaticky aktivuje masážní funkce sedadla. Pro kombinaci vašich oblíbených nastavení jednotlivých částí auta je tu také jeden zcela individuální program. Rozdíl mezi komfortním podvozkem, který je poměrně houpavý, a sportovním, jenž naopak znatelně ztuhne, je docela výrazný. Nejčastěji jsem využíval komfortní režim jízdy, který se k celkovému pojetí Renaultu Espace (i s testovaným potentním benzinovým motorem) hodí nejvíce. Podvozek je přitom prostý hlučných ran a nepříjemných rázů.

Motor se při jízdě projevuje nerušivým dojmem, jeho zvuk je spíše hlubší a je dobře odhlučněn. Výraznější hluk se do interiéru nedostává ani z pohledy aerodynamiky, a tak se s Espacem příjemně cestuje i na delší cesty.

Test Renault Espace Energy TCe 225 EDC

Tam navíc potěší hodnoty spotřeby. I když jde o velké auto s hmotností přesahující 1,6 tuny, spotřeba benzinu se dá udržet do 9 l/100 kilometrů. Když jsme auto po týdnu testování vraceli, svítilo na palubním počítači 8,8 l/100 km.

Interiér a praktičnost

Renault Espace může být auto pro početné rodiny, za příplatek 30 tisíc korun si lze pořídit sedmimístnou verzi, testované auto bylo ale jen pětimístné. Podobně jako ve většině jiných sedmimístných aut by však další dvě sedadla byla uschována pod podlahou v zavazadlovém prostoru. Se sedadly se tady nedá nijak výrazněji manipulovat, zcela vyjmout je nemůžete. Druhá řada sedadel se dá sklopit, jde to nejen elektrickým odjištěním přímo z kufru, ale také mechanicky přímo odjištěním páčkou na sedadlech a nebo přes displej multimediálního systému z předních sedadel. Po jejich sklopení vznikne v kufru zcela rovná a hodně dlouhá plocha. Základní objem kufru pětimístné verze je 680 litrů, po sklopení sedadel až 2 101 litrů.

Posez je na předních sedadlech je bez výhrad, co do prostoru si průměrně vzrostlý jedinec nemůže stýskat. Přední sedadla mohou být v nejvyšší výbavě (ve standardu) s masáží, v nižších výbavách může dostat masáž pouze řidič (v Magnetic ve standardu, v Zen za příplatek). Espace jsme testovali ve stejném týdnu jako Mercedes-Benz třídy S, který nabízí masážní sedadla také a logicky se s tou v Espacu nemůže rovnat. Jenže v Renaultu působila masáž tak nějak nepříjemně, nepřirozeně.

Test Renault Espace Energy TCe 225 EDC

Posez na zadních sedadlech je zvláštní, sedadla jsou umístěna nízko, sedák vůbec nepodpírá stehna a kolena jsou příliš vysoko. Vysoké postavy příliš nebudou nadšené, děti naopak ano. Ve druhé řadě sedadel jsou tři samostatná sedadla a chybí tu i středový tunel, takže jde o plnohodnotná místa.

Závěr a cena

Renault Espace není v aktuální generaci tím opravdovým MPV, kterým v minulých generacích bylo. Stále je ale poměrně prostorným rodinným autem s plně pětimístným a nebo sedmimístným interiérem a velkým kufrem. V testované verzi Magnetic je i jeho výbava velmi bohatá.

Jak již bylo zmíněno, český ceník nabízí Renault Espace ve čtyřech výbavách a ve třech motorizacích. Ta základní, nazvaná jako Life se dá pořídit výhradně s nejslabším motorem v nabídce, který je naftový Energy dCi 130. Za tuto verzi zaplatíte minimálně 804 900 Kč. Testovaná verze Magnetic s benzinovým motorem Energy Tce 225 stojí od 1 029 900 Kč. Rozdíl oproti vznětovému motoru Energy dCi 160 s převodovkou EDC je 20 tisíc Kč.

+
Výkonný a kultivovaný motor Obratnost ve městě
Spotřeba paliva Posez ve druhé řadě sedadel
Výbava Cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Espace Energy TCe 225 EDC
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 165 kW/225 koní při 5 600 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 224 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 5.6 / 6.8
Emise CO2: 152 g/km
Objem nádrže: 58 litrů
Délka: 4 857 mm
Šířka: 1 888 mm
Výška: 1 677 mm
Rozvor: 2 884 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 610 kg
Objem zavazadlového prostoru: 680 / 2 101 litrů
Ceník: ke stažení zde