2020-Renault-E-TECH-Renault-prvni-jizda
Foto: Tomáš Devera

Automobilky zařazují do svých nabídek čím dál tím více nových hybridních a plug-in hybridních automobilů, ale i elektromobilů. Jen díky nim mohou plnit stále přísnější emise. Renault už elektromobily v nabídce nějakou dobu má, teď přidává právě hybridní a plug-in hybridní modely E-TECH.

A nejde jen o jeden model, ale hned o tři. Do nabídky přichází hybridní Clio a plug-in hybridní modely Megane a Captur. V Renaultu při konstrukci využívali zkušenosti ze závodů Formule 1 a úkolem bylo stvořit auto, které využívá primárně elektrický pohon, k němuž připojuje spalovací motor.

Renault Clio E-TECH je hybrid

Nejmenším z nejnovějších modelů E-TECH je Clio, které přišlo v loňském roce v nové generaci. Jako jediné z nabídky je „jen“ hybridní, tedy bez možnosti externího nabíjení. Pohonné ústrojí hospodaří s elektřinou zcela automaticky, bez zásahu řidiče.

Přečtěte si také:  Jaguar F-Pace přináší s modernizací jiný design exteriéru i interiéru, lepší konektivitu i elektrifikované motory

Elektrická energie je ukládána do baterií s kapacitou 1,2 kWh, která je umístěna u zadní nápravy. Energii si Clio E-TECH vyrábí výhradně při jízdě – a to ponejvíce při regenerativním brzdění, tzv. rekuperací.

O pohon auta se stará kombinace elektromotoru, startér-generátoru a spalovacího motoru. Tím je atmosférický čtyřválec s objemem 1,6 litru s výkonem 67 kW/91 koní a točivým momentem 144 Nm. Spalovací motor má nepřímé vstřikování paliva, ale dostal filtr pevných částic. Pro co nejlepší účinnost a tedy nejnižší spotřebu paliva pracuje v Atkinsonově cyklu.

K tomu se přidává dalších 36 kW/49 koní a 205 Nm elektromotoru a 15 kW/20 koní a 50 Nm startér-generátoru. Celkový výkon pohonné soustavy je tak velmi slušných 103 kW/140 koní.

Renault Captur E-TECH Plug-in a Megane E-TECH Plug-in

Na rozdíl od Clia jsou další modely Captur a Megane Grandtour plug-in hybridní, tedy s možností externího dobíjení ze zásuvky. Kvůli tomu mají výrazně větší baterii s kapacitou 9,8 kWh, která je umístěna také u zadní nápravy. Pozitivně se to projevuje na lepším vyvážení hmotnosti. Zatímco Clio pracuje s palubním napětím 230 V, oba plug-in hybridy mají palubní napětí výrazně vyšší – 400 V.

I to se podepsalo na tom, že celkový výkon pohonné soustavy je vyšší. Spalovací motor je sice na chlup stejný jako v Cliu, ale elektromotor nabídne 49 kW/67 koní a startér-generátor přidává dalších 25 kW/34 koní. Celkem je tak k dispozici 116 kW/160 koní.

Renault v technických údajích slibuje, že čistě na elektřinu dojedou (podle metodiky WLTP) plug-in hybridy až 65 kilometrů ve městě a 50 kilometrů v kombinovaném režimu. Nabíjení je pak možné nejen z běžné zásuvky, kterou máte doma, ale i z rychlodobíjecí stanice. Doba, po kterou se auto nabije, je 3 až 5 hodin podle toho, jaký způsob dobíjení použijete.

Nová převodovka

Renault použil na konstrukci hybridů E-TECH znalosti a zkušenosti z formule 1, přičemž při tom zaregistroval na 150 patentů. Primárně mají auta jezdit na elektřinu, k níž se připojuje spalovací motor. Zpravidla to bývá obráceně.

Přečtěte si také:  Hyundai ukazuje první snímek faceliftovaného Santa Fe. Dostane i elektrifikované pohony

I díky tomu je tu velmi speciální převodovka, která nepotřebuje spojku, ale ani synchrony na jednotlivých rychlostních stupních. Ve všech modelech E-TECH je samozřejmě řazení automatické, řidič jen zvolí na převodovce příslušný režim jízdy a pak už neřadí.

Převodovka má dvě rychlosti pro elektrický pohon, čtyři pro spalovací motor. Synchronizace není potřeba vzhledem k tomu, že ji zastoupí elektromotor, který otáčky ozubených kol srovná sám. Jak jsme si později při krátkých jízdách vyzkoušeli, řazení funguje hladce a prakticky neznatelně. Pro řidiče i spolujezdce tato konstrukce neznamená žádné změny.

Poprvé za volantem

Na první svezení jsme se posadili do hybridního Clia a plug-in hybridního Meganu Grandtour (hatchback v nabídce E-TECH není). S oběma auty jsme strávili přibližně půl hodiny, v rámci kterých jsme nabrali první dojmy.

Na první pohled se ani jedno z aut neliší od modelů se spalovacími motory, a to jak zvenku, tak ani zevnitř. Přibylo jen tlačítko „EV“ na středovém panelu pod displejem, režim „B“ místo „S“ na voliči automatické převodovky a zvenku znaky „E-TECH“ zdířka pro nabíjení u obou plug-in hybridů.

Po aktivaci auta, která se provádí stejným startovacím tlačítkem jako u spalovacích verzí, se rozsvítí budíky a na displeji se rozsvítí nápis „ready“, značící, že auto je připraveno k jízdě. Na převodovce zařaďte „D“ a můžete se rozjet. Anebo můžete rovnou zařadit „B“, které při stlačení plynového pedálu funguje stejně jako „D“, ale po jeho uvolnění začne auto více rekuperovat a tedy i brzdit. U plug-in hybridů to není tak znatelné jako u hybridního Clia. To totiž začne brzdit tolik, že pokud budete dostatečně předvídat, budete moci brzdový pedál používat jen na dobrždění do zastavení u semaforu nebo do kolony. U plug-in hybridů tak velká rekuperace není, přesto je rozdíl mezi „D“ a „B“ i tak hodně znatelný.

Jízdu na elektřinu využívají hybridy i plug-in hybridy co nejvíce to jde. Práci s elektřinou lze navíc u plug-in hybridů do jisté míry ovlivnit. Systém Multi-Sense, který ovládá jízdní režimy, má v modelech E-TECH nové jízdními režimy:

  • Pure (100% elektrický pohon): dostupný buď v rámci nastavení na displeji, nebo po stisknutí tlačítka EV na přístrojové desce; přepne na plně elektrický režim za předpokladu dostatečného nabití baterie
  • MySense: optimálně využívá hybridní režim pro snížení provozních nákladů. Jeho funkce „E-Save“ udržuje určitou rezervní úroveň nabití baterie (nejméně 40 %), aby řidič mohl kdykoli v případě potřeby přepnout na plně elektrický režim (například při jízdě v centru města)
  • Sport: tento režim umožňuje řidiči využít maximální výkon díky spojení síly všech tří motorů.

Když jsme sedali do plug-in hybridního Meganu Grandtour, svítila na displeji hodnota čistě elektrického dojezdu 54 km. To jsme si sice nevyzkoušeli, protože trasa tak dlouhá nebyla, ale není důvod tomu nevěřit. S tím jak najeté kilometry přibývaly, tak ty na dojezdu úměrně tomu ubývaly. Jezdili jsme ale na režim „B“, tedy zvýšenou rekuperaci.

To, jaký pohon auto při jízdě zrovna využívá, si můžete prohlížet nejen v kapličce přístrojů, ale i na povedené animaci v displeji na středovém tunelu. Samozřejmostí jsou i další grafy, zobrazující spotřebu paliva i elektřiny a podobně.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Volkswagen Passat Variant GTE (2020)

A spotřeba paliva? Při běžné jízdě kolem Příbrami jsme s Meganem s plně nabitými bateriemi před startem dokázali ujet asi 30kilometrovou cestu se spotřebou paliva 2,1 l/100 km a elektřiny necelých 14 kWh. V případě Clia, které jsme protáhli i ucpanou Příbramí a nakonec i po dálnici, to bylo 4,3 l/100 km.

Ceny

Elektrifikace se zatím podepisuje na vyšších pořizovacích cenách a nejinak je tomu i u všech tří novinek značky Renault. Ceníkové ceny startují na 494 000 Kč v případě modelu Clio E-TECH, za Captur E-TECH Plug-in dáte 750 000 Kč a Megane Grandtour E-TECH Plug-in začíná na 795 000 Kč. Automobilka ale v České republice nabízí akční ceny, které ubírají z těch ceníkových 20 000 Kč.