test-2020-renault_megane_rs_300-edc- (10)

Test Renault Megane R.S. 300 Auto EDC (2020)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 6. 12. 2020


Renault Megane R.S. platí dlouhá léta za jeden z nejlepších hot-hatchů na trhu. V poslední době mu ale vyrostlo hodně schopných konkurentů. Otestovali jsme poslední generaci legendárního modelu po faceliftu, která přivezla několik zajímavých změn.

Teď má 300 koní

Stejně jako u verze před faceliftem, má i ta po faceliftu přeplňovaný 1,8litrový čtyřválec, ale jeho výkon byl zvýšen na 300 koní a 420 Nm (pro EDC, verze s manuální převodovkou mají 400 Nm). Před faceliftem měly tyto hodnoty modely s označením Trophy. Ačkoliv je nyní výkon stejný, jako u verzí Trophy, u „obyčejných“ Meganů R.S. chybí sportovní podvozek, ale hlavně samosvorný diferenciál na přední nápravě. Na kluzkém povrchu je jeho absence znát, ale s citlivou nohou se dá s autem zatáčkami projíždět i tak velmi rychle a jistě. Pozor je potřeba dávat na mokré silnici, kde je problém s přenosem výkonu na rovině, ale i v zatáčkách.

Pokud si však za verzi Trophy připlatíte, dostanete sportovní podvozek Cup, který přidává tlumiče a pružiny se zvýšenou tuhostí o 25 % vpředu a o 30 %, a dále nový stabilizátor na přední nápravě s vyšší tuhostí o 10 %. Hodnoty jsou ve srovnání s testovaným Mégane R.S. Upravený podvozek doplňuje na přední nápravě právě mechanický samosvorný diferenciál Torsen.

test-2020-renault_megane_rs_300-edc- (6)

Automat je dobrý, páčky pro manuální řazení špatné

Smutnou zprávou může být, že Megane R.S. přijde o manuální převodovku, protože s ní šlo opravdu o skvělé auto. Už v testovaném autě jsme měli automatickou (dvouspojkovou) převodovku EDC. Ta není špatná, ale špatné jsou páčky pro manuální řazení. Naše prvotní nadšení z toho, že jsou podobně jako v modelech Alfa Romeo pevně umístěny na sloupku řízení a vyrobené z pořádného materiálu, vystřídal postesk nad tím, že jsou vlastně úplně nepraktické. Páčky jsou totiž hodně malé a ideálně by se daly používat, pokud by řidič volant držel s rukama na pozici „za deset dvě“. V ideální pozici „tři čtvrtě na tři“ na ně jen tak tak dosáhnete. Jakmile otočíte volantem byť jen o pár stupňů, už na ně nedosáhnete vůbec.

Přečtěte si také:  První jízda: BMW 220d Coupé je teď větší a jízdně dospělejší. Zábavnost zadokolky ale neztratilo

Důvod? Ovládání multimediálního systému na páčce pod volantem na pravé straně. Jasně, Renault Megane R.S. bude sloužit pro každodenní ježdění, takže se podobné komfortní prvky hodí, ale přeci jen bych se přimlouval spíše za možnost lepší práce s páčkami řazení namísto ladění rádia.

Přitom převodovka sama o sobě vůbec není špatná. Je rychlá, vcelku intuitivní, ale přeci jen při ostré jízdě nedělá občas to, co by chtěl řidič. Jsou chvíle, kdy si potřebujete podřadit před zatáčkou anebo naopak zařadit vyšší rychlost na dlouhé rovince, aby se motor nedržel zbytečně ve vysokých otáčkách. Lepší by snad byly malé páčky přímo na volantu, jako to má třeba SEAT Leon Cupra.

test-2020-renault_megane_rs_300-edc- (32)

Je zábavný?

Hot-hatche bývala auta, která nebyla úplně praktická, ale bývala rychlá a zábavná. Doba se ale mění a dnešní auta musejí umět všechno: fungovat při cestách do práce a na nákup, dovézt rodinu na dovolenou, ale i pobavit při nedělním odpoledni. U některých hot-hatchů tohle úplně neplatí, napadá mě třeba Honda Civic Type-R, která je hlavně rychlá, ale trochu pozbývá zábavy za volantem. To Megane R.S. dokáže být i poměrně komfortní při běžných cestách, ale zároveň rychlý i zábavný při nedělních výletech.

Umožňuje mu to do jisté míry schopnost změny jeho charakteru pomocí systému Renault MULTI-SENSE, který nabídne možnost výběru ze čtyř různých jízdních režimů včetně toho, který se jmenuje „RACE“. Po jeho aktivaci se vypne většina jízdních asistenčních systémů, včetně stabilizace a navíc se naplno otevře klapka ve výfuku.

A přestože dnešní doba příliš nepřeje hlučným autům, Renault Megane R.S. v tomto směru příjemně překvapuje. To, co se ozývá z jeho centrálně vyvedeného výfuku, je lahodné. Zvuk je syrový, vcelku hlasitý a doprovází ho různé střílení a prskání. Takhle to má u sportovního auta vypadat a jízdě to dodá ty správné emoce. Nic tu není falešné! Je tu navíc mechanická klapka, takže v normálním režimu dokáže být výfuk naopak tichý.

A jeho zvuk si při ostré jízdě užijete dosyta. Doplňuje atmosféru, kdy sedíte ve skvělých sportovních sedadlech, svíráte příjemně velký volant a svou pravou nohou dáváte pokyny ostrému motoru. Přední náprava na pokyny volantem reaguje s radostí.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem BMW 223i Active Tourer. Mezigenerační skok je tady vážně velký

Obratnosti pomáhá i systém 4Control, který má Renault Megane R.S. ve standardní výbavě. Příjemným překvapením byl fakt, že oproti předfaceliftové verzi ho v Renault Sportu naladili o poznání citlivěji. Auto už není tak přetáčivé – předtím bylo třeba výrazně tahat předními koly ze zatáčky, aby se záď neroztočila – a je výrazněji stabilnější i pokud ho nedržíte „pod krkem“. A pokud ho držíte pod krkem, tak je vážně rychlý. Vždyť jen podle technických údajů dokáže zrychlit z místa na stovku za 5,7 sekundy. Na to ale musíte mít ideální podmínky a suchou silnici. Zrychlovat pak můžete až k 255 km/h.

Facelift přinesl i designové změny

Facelift ale nepřinesl jen vyšší výkon motoru a jemnější naladění auta, nýbrž i několik designových a praktických vylepšení. Celkově se ale na první pohled Megane R.S. příliš nezměnil a stále je to takový nenápadný atlet. Karoserie je oproti běžným verzím decentně rozšířena, což jí přidává na atraktivitě, a v předním nárazníku nechybí LED mlhovky ve tvaru šachovnice. Zadní nárazník má masivní difuzor a centrálně vyvedenou koncovku výfuku. To jsou věci, které zůstaly.

test-2020-renault_megane_rs_300-edc- (17)

Změnila se ale grafika předních i zadních světlometů, přičemž v těch zadních jsou dynamické ukazatele směru. Více změn je v interiéru, kde je přepracovaný středový panel, na němž lze najít ovládání klimatizace, což je velké plus. Už není třeba to složitě nastavovat přes displej infotainmentu. Lepší je také grafika samotného multimediálního displeje. Nový je i digitální přístrojový štít před řidičem, který dostaly i další modely Renault, včetně malého Clia.

Závěr

Facelift Renaultu Megane R.S. rozhodně prospěl. Vypadá lépe a i tak jezdí. Nechybí mu rychlost, ale ani kultivovanost a je jen na vás, jakou jeho tvář aktuálně chcete. Stačí jen přepnout jízdní režim, v tom nejostřejším „Race“ se navíc automaticky vypínají některé jízdní asistenty (včetně stabilizace) a vy si tak můžete užít pocit z řízení, který už spousta podobných aut vytvořit nedokáže. A platí to i pro zvukový doprovod. Tady na jakékoliv falešné zvuky z reproduktorů zapomeňte, tady to jde přímo z motoru a z výfuku.

Renault Megane R.S. je jednoznačně velkým překvapením, které se na našem žebříčku zábavných aut umístil hodně vysoko. Kaňkou na kráse je ale testovaná verze s automatickou převodovkou, tedy hlavně její páčky pro manuální řazení. Jsou umístěny nešikovně a nejde tak s autem pracovat úplně ideálně. Řešením by mohla být manuální převodovka, ale ta už koncem roku nepůjde objednat. A pokud už budete Megane R.S. objednávat, rozhodně si nezapomeňte zaškrtnout verzi Trophy, litovat rozhodně nebudete…

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Megane R.S. 300 Auto EDC
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 221 kW/300 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 420 Nm při 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.7 s
Maximální rychlost: 255 km/h
Převodovka: šestistupňová dvouspojková EDC
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.1
Emise CO2: 183 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4364 mm
Šířka: 1875 mm
Výška: 1447 mm
Rozvor: 2672 mm
Pohotovostní hmotnost: 1443 kg
Objem zavazadlového prostoru: 384 / 1 247 litrů