Test-2020-Alfa_Romeo-Stelvio-Veloce-20_GME-206-kW- (2)

Alfa Romeo modernizovala modely Giulia a Stelvio. Zatímco menší z nich už jsme otestovali, tak ten větší přichází na řadu nyní. A rovnou to byla jedna z nejzajímavějších verzí Veloce s dvoulitrovým benzinovým motorem.

Facelift navenek decentní, mění se infotainment

Stejně jako u Giulie, i u Stelvia se toho na pohled s modernizací příliš nezměnilo. Vlastně se zvenku nezměnilo nic, až na označení verze výbavy na předním blatníku. Více je toho v interiéru, ačkoliv jde stejně spíše o kosmetické věci. Zůstaly dokonce i bixenonové přední světlomety.

Novinky se dají do písmenka zkopírovat z článku o Giulii. Nový je totiž infotainment, který nově dostal tzv. widgety. Díky tomu si každý řidič může vytvořit vlastní domovskou stránku, kam si nastaví své nejčastěji používané anebo oblíbené záložky (rádio, média, telefon, navigace, klimatizace, apod.). Ani teď ale displej neumí česky, takže je třeba vybrat z některého ze světových jazyků. Displej ale na pohled vypadá lépe než před faceliftem.

Test-2020-Alfa_Romeo-Stelvio-Veloce-20_GME-206-kW- (21)

Drobných odlišností si lze všimnout také na středovém tunelu, jenž má přepracované přihrádky před řadící pákou, aby zde byl větší odkládací prostor, ovšem sluneční brýle stejně není kam odložit. Líbí se mi novinka v podobě slotu pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, šikovně umístěného ve středové loketní opěrce. Řadička je beze změny, ale subjektivně mi přijde lépe zpracovaná a má podsvětlená „písmenka“ jednotlivých režimů („P“, „R“, „N“, atd.). Pěkným detailem je italská trikolora u její spodní části.

Designéři Alfy Romeo se v rámci modernizace zaměřili také na volant. Ten se nyní liší podle výbavy: každá používá jiné materiály a detaily. V testovaném autě byl vybaven mnoha ovladači, jejichž většina byla podsvětlena. Přesto oba rollery (ovládají hlasitost a tempomat), respektive jejich ikonky, podsvětleny nejsou. V rámci modernizace naštěstí zůstalo na volantu i startovací tlačítko. A to je velmi povedený detail.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Škoda CITIGOe iV (2020)

A konečně, novinkou je rozšíření aktivních asistentů řízení. U Giulie i Stelvia modelového roku 2020 má premiéru cela řada nových systémů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), poskytujících 2. úroveň autonomního řízení. Brzdění, přidávání a zatáčení může za specifických podmínek ovládat elektronika, ovšem auto nemůže jet samo, řidič jej musí kontrolovat a musí mít ruce na volantu.

Test-2020-Alfa_Romeo-Stelvio-Veloce-20_GME-206-kW- (27)

Nejsilnější z „běžných“

Alfa Romeo Stelvio je nabízena s mnoha motorizacemi s výkony od 118 kW/160 koní, až po 206 kW/280 koní. Nad nimi je ještě vrcholné Stelvio QV, které také nedávno prošlo modernizací. My jsme pod kapotou měli – jak nápis Veloce na předních blatnících napovídá – právě nejvýkonnější motorizaci z běžné nabídky. Nebyla to ale naftová dva dvojka s 210 koňmi, nýbrž dvoulitrový benzinový čtyřválec s 206 kW/280 koňmi a 400 Nm. Mimochodem kromě základního naftového motoru, který má pohon zadních kol, jsou všechna Stelvia standardně s pohonem obou náprav. Všechny motorizace bez výjimky mají 8stupňovou automatickou převodovku.

Na to, že jde o SUV, má hodně slušnou dynamiku. Vždyť technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost až 230 km/h. A to jsou hodně zajímavé hodnoty. Ani v praxi není Stelvio vůbec pomalé, jen převodovka je v běžném jízdním režimu naladěna tak, aby řadila v co nejnižších rychlostech. Je tu ale samozřejmě také dynamický režim anebo páčky (i když tady spíše „páky“) pod volantem k možnosti řadit manuálně. Páčky jsou pevně spojeny se sloupkem řízení, takže se neotáčejí s volantem, ale jsou vážně obrovské.

Trochu slabší stránkou je spotřeba paliva. V prospektu se dočtete o spotřeba kolem 9,5 l/100 km v kombinovaném režimu podle WLTP, ale dostat se pod 10litrovou hodnotu se nám prakticky nepodařilo. Nejčastěji jsme se pohybovali mezi 11 a 12 l/100 km. Na druhé straně třeba BMW X4 30i s benzinovým dvoulitrem na tom není o moc lépe… Palivová nádrž má ale v dnešní době nadprůměrných 64 litrů, takže dojezd je i tak poměrně slušný.

Test-2020-Alfa_Romeo-Stelvio-Veloce-20_GME-206-kW- (4)

Za volantem

Celkově je naladění Stelvia příjemné, o hodně příjemnější, než u naftové Giulie, kterou jsme testovali o dva týdny dříve. Ta zbrklost, s níž jsme se u sedanu potýkali, tady není. S benzinovým dvoulitrem je Stelvio mnohem lépe sladěné a přidání plynu neznamená kopanec do zad. Přesto ale Alfa Romeo hladkosti BMW nedosahuje.

To ale platí pro pomalou a klidnou jízdu po městě. Jakmile totiž vyjedete za město, sešlápnete plynový pedál a vyjedete vstříc zatáčkám, začnou se dít věci. Stelvio najednou ožije a vy cítíte, že tohle mu jde mnohem lépe. Do zatáček se skládá překvapivě jednoduše a zlehka a díky preferenci zadní nápravy je pod plynem příjemně jisté. Přetáčivost nepřijde, stabilizace se tu nedá ani omezit, natož vypnout, ale rychlost vám chybět nebude. Řízení je přesné, brzdy ostré a reakce motoru ve sportovním režimu jakbysmet. A ty páčky řazení… Tohle se povedlo.

Přečtěte si také:  Test BMW M850i xDrive Gran Coupe (2020)

Na rozdíl od Giulie má Stelvio nastavitelný podvozek. Tuhost tlumičů se mění buď změnou jízdního režimu anebo stisknutím tlačítka uprostřed ovladače jízdním režimů „dna“. V běžném režimu (kdy symbol tlumiče nesvítí) je auto příjemně měkké (o hodně víc než Giulia bez nastavitelného podvozku), ale nikoliv rozměklé a nerovnosti filtruje velmi dobře. Jakmile aktivujete sportovní nastavení tlumičů, auto výrazně ztuhne, ale nezmizí mu schopnost filtrovat nerovnosti. Kola se snaží být neustále na zemi a v zatáčkách Stelvio neodskakuje. Jde o prvek výbavy, za který se vyplatí připlatit.

Test-2020-Alfa_Romeo-Stelvio-Veloce-20_GME-206-kW- (31)

Závěr a cena

Alfa Romeo Stelvio vypadá vážně dobře. Naživo jde o velké auto s dynamickými tvary. Veloce přidává navíc černé prvky výbavy a trochu okořeněný vzhled. Připlatit si navíc můžete i za barevné brzdové třmeny, v nabídce jsou tři barvy: červená, žlutá a černá.

Testované Veloce s benzinovým dvoulitrem příjemně překvapilo jízdně, tím spíše ve srovnání s naftovou Giulií. Designově se sice prakticky nezměnilo a aktivní jízdní asistenty jsou dnes spíše standardem, než přelomovou novinkou, ale jde o auto, které nejen skvěle vypadá, ale také velmi dobře jezdí. Dynamikou překvapí a ovladatelností v rychlejším tempu jakbysmet. Ve městě by přeci jen trochu nejjemnějšího doladění sneslo.

Ovšem jde o hodnocení s ohledem na to, kolik si Alfa Romeo za Stelvio účtuje. Základní cena verze Stelvio s pohonem zadních kol, 8° automatem a motorem 2.2 JTD 118 kW začíná na 1 129 500 Kč s DPH. Testované Veloce vyjde na 1 399 500 Kč s DPH a je jedno, jestli si vyberete benzinový nebo naftový motor. Stojí totiž oba stejně.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Alfa Romeo
Typ: Stelvio Veloce 2.0 GME 206 kW
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 206 kW/280 koní při 5250 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.7 s
Maximální rychlost: 230 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.9-13.2 / 9.1-9.4 / 7.8-8.1
Emise CO2: 206 – 215 g/km
Objem nádrže: 64 litrů
Délka: 4687 mm
Šířka: 1903 mm
Výška: 1632-1693 mm
Rozvor: 2818 mm
Pohotovostní hmotnost: 1660 kg
Objem zavazadlového prostoru: 525 / 1600 litrů
Ceník: ke stažení zde