Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Nová generace kultovního francouzského hot-hatche je tu. Dostala sice menší motor, ale výkonem nestrádá. Navíc dostala systém 4Control a další prvky výbavy. Je to ještě stále ten pořádně ostrý hot-hatch anebo už vyměknul? To jsme se pokusili zjistit v rámci klasického týdenního testu.

Design je působivý

I když nemá Renault Megane R.S. žádná velká křídla ani spoilery, už na první pohled poznáte, že tohle auto rozhodně není obyčejný Megane. Jeho karoserie mi vlastně tak trochu připomíná tělo stafordšírského bulteriéra. Působí respekt svou muskulaturou a přesto stále vypadá atleticky. Ty rozšířené blatníky, výdechy za předními (příplatkovými 19″) koly, ve kterých navíc vykukují vážně velké brzdy Brembo anebo zadní difuzor s uprostřed vyvedenou chromovanou koncovkou, v níž je možné spatřit dvě “roury” vycházející přímo z tlumiče výfuku.

Typickým prvkem nových modelů Renault Sportu jsou i přední LED mlhovky ve tvaru šachovnice. Světelné zdroje jsou LEDky, a jde o kombinaci mlhových světlometů, kdy svítí pouze jediný segment, a dálkových světlometů, kdy svítí zbývající dva, které se tak připojují k dálkovým diodám v hlavních světlometech. A ve tmě svítí Megane R.S. i díky tomu vážně dobře.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Není tu sice nic, co by výrazně do světa křičelo, že jde o nejsportovnější model z nabídky francouzské značky, přesto to na první pohled poznáte. Na testovaném autě to ale trochu maskovala i černá barva, to na první jízdách na mosteckém okruhu byl barevný výběr větší a v některých barvách auto hodně prokoukne a ukáže všechna svá zákoutí. Však se podívejte na fotkách sami.

Mnohem méně změn je v interiéru, který se od běžných verzí moc neliší. Je tu jiný volant s červeným prošíváním a logem R.S. ve spodní části a jiné, sportovní sedačky. Ty mají mimochodem velmi dobré boční vedení a to jak v oblasti sedáku, tak i v oblasti beder a ramen. Navíc jsou docela pohodlné i pro delší cesty.

O dvě deci méně

Pod kapotou nové generace Megane R.S. se dostal menší motor. Jde o čtyřválec s objemem 1,8 litru, který vychází z 1,6litrového motoru z Renaultu Clio R.S., ale je důkladně přepracovaný. Dostal jinou hlavu i kompletní výfuk. Po vzoru závodních vozů byly použity speciální materiály, například DLC (Diamond Like Carbon) na ventilových zdvihátkách a Mirror Bore Coating pro povrchovou úpravu vnitřku válců. Mimochodem pracemi na sání a chlazení motoru byli pověření přímo inženýři z F1, kteří zvětšili vzduchový filtr a dodali mu druhý přívod vzduchu tak, aby motor mohl vzduch klidně hltat.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Celkovým laděním motoru se nakonec zabývali inženýři z Renault Sport Cars, Renault Sport Racing a Technocentre Renault. Výsledkem jejich práce je výkon 206 kW/280 koní a točivý moment 390 Nm. To jsou ve srovnání s většinou konkurentů obvyklé hodnoty. Renault ale chystá ještě výkonnější verze Trophy (300 koní) apod. Megane R.S. zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy a rozjede se k maximálním 255 km/h.

Motor po startu příjemně brumlavě vyštěkne, ale brzy se usadí. Jeho zvuk je na všechny jízdní režimy decentní, do okolí jako někteří jiní konkurenti rozhodně nekřičí. A to je škoda, protože pokud by se zvuk výfuku zintenzivnil, byl by to příjemný doplněk k jízdě. Ve sportovním jízdním režimu a v režimu Race začne z výfuku vycházet prskání, ale jen velmi decentně.

4Control je i tady

Pokud se na auto podíváte při nastupování, všimnete si na B-sloupcích plaketky “4Control”, která značí natáčení všech čtyř kol. Renault ho používá pro všechny nové modely (nejnižší výbavy ho zpravidla nemají) a má pomoci k lepší manévrovatelnosti v nízkých rychlostech ve městě a naopak k lepší ovladatelnosti ve vyšších rychlostech mimo město.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Funguje to tak, že zadní kola se natáčejí buď ve směru těch předních anebo proti nim. V rychlostech do 60 km/h se kola natáčení v opačném směru těch předních (až do 2,7°) tak, aby se zmenšil poloměr otáčení. V těch vyšších, nad 60 km/h se otáčení změní a kola se začnou natáčet ve stejném směru (do 1°) jako ta přední. V režimu Race je rychlost zvýšena na 100 km/h.

Podobný systém je skvělý ve městě, když potřebujete zaparkovat, vyjet z parkovacího místa anebo se potřebujete otočit na velmi malém prostoru. Jenže mimo město při nějakém rychlejším průjezdu mezi poli a loukami se mi u renaultů systém nikdy moc nelíbil. O to větší zvědavost jsem cítil právě u R.S., u něhož se ostřejší jízda na okresních silnicích očekává. A rovnou mohu říci, že v tomto případě je systém naladěn a s autem sladěn opravdu citlivě, i když je třeba si na jeho chování navyknout.

Ukažte mu, kdo je tu pánem

Na čtvrté generaci Meganu R.S. už po prvních kilometrech poznáte, že je “vychovanější” a klidnější než předchozí generace. I tak je ale potřeba autu ukázat, kdo je tady pánem. I když už to není tak výrazné jako dříve, stále je auto přetáčivé a chce vás držet v soustředění. Je to stále přesný opak koncernových rychlých hatchbacků a nebude to asi vyhovovat každému.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Testované auto bylo spojeno s manuální převodovkou (na výběr je i dvouspojka), díky čemuž je tu také mechanická ruční brzda. Stabilizace se dá navíc úplně vypnout, respektive sama se vypne po přepnutí do jízdního režimu Race. To slibuje ještě větší zábavu, ale věřte tomu, že házet zadkem tohle auto umí i bez toho, abyste tahali za ručku

I když je to v mnohem menší míře než v předchozích generacích, stačí, abyste nešikovně operovali s volantem a pedály a nepříjemnost může být na světě. Pokud v oblouku uberete plyn anebo dokonce sešlápnete brzdu, pak se připravte na to, že zadní náprava vás bude chtít předběhnout. V tomhle autě je opravdu důležité odbrzdit si správně před zatáčkou, auto si následně plynem vyvážit a projíždět zatáčkou pod plynem. Věřte tomu, že pak právě i díky natáčecí zadní nápravě vykroužíte oblouk takovou rychlostí, která vás opravdu překvapí. Nesmí vás ale v zatáčce nic překvapit, protože pokud byste ubrali, budete mít docela dost práce s kontrováním přetáčejícího se zadku.

Potěšilo mě, že na brzdách se o neklid zadní části musíte obávat o poznání méně než třeba u Peugeotu 308 GTi, Renault je totiž stabilnější. Na druhé straně 308 GTi na suchu díky výbušnějšímu motoru a mechanickému samosvoru lépe zrychluje. Projev motoru je v Méganu R.S. takový mdlý, nemá výbušnost, zátah nijak výrazně negraduje, motor prostě zrychluje.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Tím, že tu není žádná výrazná výkonová špička, mě potěšilo, že když se motor dostane k červenému poli, v kapličce přístrojů naroste graficky “stupnice přeřazení” a k tomu se ozve pípnutí. To, aby řidič nepřišel o rychlost případným brnknutím o omezovač. Řazení manuální převodovky se k takovému autu hodí parádně, dráhy sice nejsou úplně krátké, ale neřadí se špatně. Líbilo by se mi ale v řazení více mechaničnosti.

Potěšily brzdy Brembo s 355mm kotouči vpředu a s 290mm kotouči vzadu. Ty totiž ani po dlouhém ostřejším dovádění na okreskách nevadly. Stále brzdily skvěle. Nemají sice tak ostrý nástup jako dříve, ale je to dobře, protože se jejich účinek dá alespoň lépe dávkovat. Pokud byste přeci jen chtěli lepší brzdy, není problém. V ceníku je najdete, má to ale jeden háček. K tomu, abyste na svoje auto dostali lepší, dvoumateriálové brzdy (zlepší se tím odvod tepla z kotoučů), musíte si pořídit paket Cup. Ovšem ten bych vám doporučil zakoupit i bez brzd, protože za 40 tisíc korun dostanete mnoho prvků, které ostřejší jízdu dokáží dále vylepšit. Cupový paket totiž obsahuje jiný podvozek a samosvorný diferenciál!

Každý den do práce?

Podvozek i celý skelet auta je tuhý, cítíte to v každé zatáčce, nepřekvapí vás tedy asi fakt, že jízda po třech kolech mu není cizí. Jak již bylo řečeno, v nové generace je auto celkově měkčí, což platí právě i u podvozku. Jakkoliv je jeho nastavení tužší, představa, že bych s ním jezdil každý den, mě (na rozdíl od některých jiných hot-hatchů) nijak nestresuje.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Mezigeneračně se snížil také apetit motoru, ačkoliv koncernová dvoulitrová TSÍčka umějí jezdit za ještě menší hodnoty. Při klidné jízdě jsem se dostal k 9 l/100 kilometrů, při vyjížďkách po známých silnicích mi ale nádrž zmizela za 200 kilometrů.

Závěr a cena

Nová generace Renaultu Megane R.S. přijíždí s mnoha revolučními prvky jako je například natáčení všech kol, ale hlavně je celkově měkčí. Neznamená to ale snad, že by byla vyměklá, to určitě ne. Stále je to opravdu rychlé auto, které vás udržuje v pohotovosti a chce po vás, abyste ji drželi pevně v rukách. Přestože už obyčejná verze není špatná, zcela jistě bych sáhl alespoň po verzi s paketem Cup.

Při pohledu do ceníku budete mile překvapeni, protože základní cena startuje na 719 900 Kč, za verzi s převodovkou EDC připlatíte 40 tisíc Kč. Tyto peníze bych ale raději investoval právě do paketu Cup, který přidává samosvor a jiný podvozek.

+
Nijak vulgární a přesto výrazný design Nevýrazný projev a zvuk motoru
Jisté a ostré brzdy Pro nezkušené jezdce zrádné chování
Rychlost v zatáčkách Řazení by mohlo být více "mechanické"
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Megane R.S. Energy TCe 280
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1798 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 206 kW/280 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 390 Nm při 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.8 s
Maximální rychlost: 255 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.2 / 6.0 / 7.2
Emise CO2: 163 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4372 mm
Šířka: 1874 mm
Výška: 1445 mm
Rozvor: 2669 mm
Pohotovostní hmotnost: 1407 kg
Objem zavazadlového prostoru: 384 / 1 247 litrů
Ceník: ke stažení zde