test-2019-honda-civic-gt- (4)

Auta jsou dnes jiná, než bývala v minulosti. Posilují, zrychlují a to i ta relativně běžná. Hot-hatche mají dnes stovky koní a třeba na nejtěžším evropském okruhu zajíždějí časy, které před pár desítkami let nezajížděly ani opravdové supersporty. Jedním z takových aut je i Honda Civic Type R.

Nápadný design

Tahle ostrá Japonka zaujme na první pohled. Když ji uvidíte, zrak nejprve spočine na velkém přítlačném křídle na víku kufru. Pokud budete karoserii zkoumat dál, uvidíte i výstupky na střešním spoileru, které mají za úkol usměrňovat vzduch a zlepšovat aerodynamiku (kvůli tomu je zakrytovaný i podvozek). Křidélka jsou i po stranách spoileru pod předním nárazníkem a na prazích před zadními koly. Karoserie je oproti běžnému Civicu celkově rozšířená. Přibyly nástavce blatníků a ostřeji řezané jsou i nárazníky s většími nádechy a výdech – včetně jednoho velkého v kapotě motoru.

Poznávací znamení verzí Type R jsou také červené znaky Honda vpředu, vzadu, v kolech, ale i na volantu. V masce chladiče a na víku zavazadelníku nechybí písmenko “R”. To se opakuje i v interiéru, konkrétně na opěradlech předních sedadel, ale i na plaketce u řadící páky, kde je uvedeno i pořadové číslo toho kterého modelu.

Místo motoru reaktor

To ale není tak důležité jako technika auta. Pod kapotou je čtyřválcový dvoulitr, který je jedním slovem fantastický. Motor má působivé hodnoty výkonu (235 kW/320 koní), ale i točivého momentu (400 Nm). Působivé jsou dynamické hodnoty, zejména s přihlédnutím k faktu, že jde o auto s pohonem pouze předních kol, ačkoliv vybaveným samosvorným diferenciálem. Zrychlení z 0 na stovku zvládne za 5.8 sekundy a jede až 272 km/h.

Motor dává maximum svého točivého momentu až ve 2500 otáčkách za minutu a tomu odpovídá i jeho projev. Nad touto hranicí otáčkoměru se totiž naplno rozjede a řidiče překvapivě silně zatlačí do sedaček. Potěší, že ani pod plným plynem netahají přední kola za ruce a auto se dá naprosto precizně řídit. Samosvor funguje báječně a v zatáčkách Type R překvapí tím, jak rychle se jimi pod plným plynem s naprostou jistotou dokáže proplétat.

test-2019-honda-civic-gt- (21)

Až nečekaná rychlost

Honda Civic Type R je jedním z těch aut, z nichž po ostré okreskové jízdě vystupujete se strachem. Nechápejte mě špatně, ten strach dostanete z rychlostí, kterých se dá s tímhle autem a navíc s naprostou jistotou a stabilitou mezi stromy dosáhnout. Mám najeté své oblíbené silnice, kam beru prakticky všechna rychlá auta a v tomto případě se na rychloměru se míhaly takové hodnoty, kterých tam nedosahují ani některé jiné, daleko výkonnější modely zvučnějších značek. Ale možná to s nimi jen neumím… Jisté přesto je, že tahle japonská střela je v reálném světě rychlejší, než by se mohlo zdát, a na její limity se na běžné silnici – pokud neuděláte řidičskou chybu – vlastně asi ani nedá dostat.

Ostatně to, že auto při opravdu ostré jízdě skvěle funguje, potvrzuje i text v úvodu článku. Ještě donedávna totiž šlo o krále Nürburgringu mezi předokolkami, ten mu ale nejdřív sebral Renault Megane R.S. Trophy R a ještě později Lynk & Co 03 Cyan.

Potěší reakce na pohyby plynového pedálu, zejména v nejsportovnějším jízdním režimu “+R”. Jakmile s plynovým pedálem pohnete byť jen o milimetr, motor na to reaguje. Chcete v zatáčce plynem utáhnout stopu? Lze to udělat opravdu precizně! Ručička otáčkoměru se navíc směrem k červenému poli pohybuje tak, že byste ji snad mohli přehlédnout – zejména na první dva rychlostí stupně. 

Když si motor brnkne o omezovač, uděláte svým pravým zápěstím minimální pohyb při přeřazení a můžete si zrychlování užívat dál. Anebo naopak potřebujete před zatáčkou brzdit? Spolehnout se můžete na ostré brzdy, ale i na skvěle umístěné pedály, díky nimž je podřazování s meziplynem naprosto jednoduché. 

Tři koncovky výfuku? Má to svůj důvod!

Motor se při jízdě – lhostejno, zda klidné po městě anebo ostré na okruhu – nijak přehnaně neprojevuje. Zvuk není nijak hlučný, přesto je jadrný, výfuk neprodukuje žádné střílení, ani nic podobného. Je to škoda? Možná, ale Civic Type R má být hlavně efektivní, nikoliv efektní.

Přesto je ale výfuk už na první pohled řešen netradičně. Ne, Honda nešla cestou “čím víc výfuků, tím sportovnější auto”, ale jde o promyšlený systém. Nenajdete tu žádnou klapku. Jde čistě o fyziku. Prostřední, malá koncovka v nízkých otáčkách zesiluje zvuk motoru a ve středních otáčkách má eliminovat nepříjemné dunění. Jak? Vymyšleno je to tak, že přisává čerstvý vzduch, díky kterému jsou snižovány rezonance a nechtěné vibrace.

test-2019-honda-civic-gt- (10)

Měla to tak i Honda Civic Type R, kterou jsme měli v testu před necelými dvěma roky, ale u té jsme si stěžovali na nepříjemné dunění a hluk mezi 130 a 140 km/h. V autě, které jsme testovali teď, to ale nebylo. Co tam ale zůstalo, to bylo skvěle znějící sání vzduchu i odfukující blow-off ventil.

Na každý den?

V dobách minulých byly sportovní verze běžných automobilů opravdu sportovní. Jejich podvozky skvěle fungovaly v ostrém tempu, ale při klidném ježdění to bývalo za trest. Samozřejmě existovaly výjimky, ale bylo jich tuze málo. Dnes je to jinak. Z většiny původních hot-hatchů se stávají prostě jen rychlé hatchbacky. U Civicu Type R tomu ještě v předchozí generaci tak rozhodně nebylo. To bylo auto, které skvěle fungovalo při opravdu ostré a rychlé jízdě, ale ve městě to nebylo úplně ono. Podvozek byl až příliš tuhý. A to i přes fakt, že tlumiče mohly měnit svoji tuhost.

To aktuální generace je na tom o poznání jinak. Ačkoliv obouvá obrovské 20″ disky – to kvůli vážně velkým brzdám musí – dokáže být při běžném dojíždění do práce vlastně docela pohodové, až překvapivě, ačkoliv ne pohodlné. Přispívají k tomu opět tlumiče s elektronicky nastavitelnou tuhostí.

Při běžném ježdění bude asi majitel auta hledět na spotřebu paliva. A ani tam pro něj nemáme špatné zprávy. Dá se jezdit i s hodnotami začínajícími číslovkou “8”. Já jsem ale nejčastěji na displeji viděl hodnoty začínající “9”, respektive už dvouciferné hodnoty s “1” na začátku… 

Závěr a cena

Rychlost. Jistota. Stabilita. A znovu rychlost. To jsou slova, která Hondu Civic Type R vystihují. Když se s autem seznámíte a začnete zrychlovat, zjistíte, že pod zátěží funguje skvěle. Po silnici se dá vodit s milimetrovou přesností a všechny prvky jsou dokonale sladěny. Žádná část auta za jinou nezaostává, ale ani nevyčnívá. Tenhle Japonec je precizní. Jenže…

Za jeho volantem z něj cítíte jedno. Je dělaný hlavně na rychlost. Čistou rychlost. Pokud se na to podívám trochu jiným pohledem, pak je to na běžné ježdění škoda. V běžném světě se potenciál auta prakticky využít nedá, protože pokud to zkoušíte – a já to zkoušel – jste jednou (možná i oběma nohama) v problému. Potěšením ale budiž fakt, že Civic Type R současné generace docela pohodově jezdí i v klidu.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Honda
Typ:Civic Type-R GT
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1996 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:předních kol + samosvorný diferenciál
Výkon:235 kW/320 koní při 6500 ot./min
Točivý moment:400 Nm při 2500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:5.8 s
Maximální rychlost:272 km/h
Převodovka:šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):9.1 / 7.1 / 7.8
Emise CO2:178 g/km
Objem palivové nádrže:46 litrů
Délka:4557 mm
Šířka:1877 mm
Výška:1434 mm
Rozvor:2699 mm
Pohotovostní hmotnost:1451 – 1491 kg
Objem zavazadlového prostoru:420 litrů
Ceník:ke stažení zde