Mercedes-Benz třídy S je tím nejlepším, co si ze Stuttgartu můžete koupit. Klasická luxusní tříprostorová limuzína hýčkající svou posádku komfortem, tichem, ale i technologiemi. My jsme esko vyzkoušeli v nejvýkonnější verzi, kterou je plug-in hybrid s prodlouženým rozvorem. A jaký dojem v nás Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC L zanechal?
Nafta, benzin nebo plug-in hybrid
Mercedes-Benz třídy S současné generace jsme tu měli přibližně před rokem, tehdy to byla naftová verze S 400 d (243 kW/330 koní) se skvělým šestiválcem, přičemž v nabídce je i slabší naftová verze S 350 d (210 kW/286 koní). Pokud se vám nelíbí, že byste pod kapotou vlajkové lodi značky měli mít naftový motor, pak si můžete vybrat ještě ze šestiválcových mild-hybridních benzinových pohonných jednotek: S 450 4Matic (270 kW/367 koní + 16 kW/22 koní) nebo S 500 4Matic (320 kW/435 koní + 16 kW/22 koní), případně mild-hybridní osmiválec S 580 4Matic (370 kW/503 koní + 15 kW/20 koní).
Pak je tu ale ještě možnost ekologičtější varianty, kterou je plug-in hybrid s označením S 580 e, případně S 580 e 4MATIC s pohonem všech kol, což byl případ testovaného vozu. Tato verze kombinuje benzinový šestiválec s výkonem 270 kW/367 koní a točivým momentem 500 Nm s elektromotorem o výkonu 110 kW/150 koní a se 480 Nm točivého momentu. Na všechna čtyři kola tak může putovat najednou až 375 kW/510 koní a 750 Nm. Ačkoliv jde o auto, které může dostat „elektrické“ registrační značky, protože jeho emise CO2 jsou pod 50 g/km, jde o pěkně rychlé (i když nenápadně…) auto. Zrychlit z místa na stovku zvládne za 5,1 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h.
Opravdu velké auto
Ty největší modely prémiových automobilek jsou velké už samy o sobě, ale lze si u nich připlatit i za ještě delší varianty. Výjimkou samozřejmě není ani Mercedes-Benz třídy S, který můžete mít se standardním nebo s prodlouženým rozvorem. Pokud si „elko“ vyberete, dostanete auto, které na délku měří 5279 mm a jeho rozvor činí 3216 mm.
Vnější rozměry se samozřejmě propisují také do interiéru. Tady se pohodlně uvelebí čtveřice cestujících, přičemž každý z nich může mít vyhřívané, odvětrávané a dokonce i masážní sedadlo (je dokonce na výběr z několika masážních programů). Sedadla jsou spíše taková luxusní křesla, přesto nabízejí poměrně slušnou boční oporu v zatáčkách. Pro přední sedadla nechybí funkce „dynamického sedadla“, která v zatáčkách dofukuje bočnice tak, aby tělo pasažéra drželo stále na stejném místě. Samotná přední sedadla si lze nastavit v mnoha směrech, přičemž to základní (výška sedáku, sklon opěradla, vzdálenost od volantu a výška hlavové opěrky) se nastavuje na dveřích, zbytek (například bederní opěrku, sklon vrchní části opěradla apod.) pak v Menu infotainmentu. Trochu kostrbaté, ale polohu sedadla si nakonec vlastně neměníme zase tak často…
Zajímavější jsou však v testovaném autě zadní sedadla. U testovaného kusu se totiž s příplatky nešetřilo, takže pravé zadní sedadlo se může stiskem jednoho tlačítka změnit na pohodlnou lenošku. Opěradlo se sklopí, aby se tělo dostalo do polohy vleže, sedák se vysune a pod ním se vysune ještě podložka na nohy. Na rozdíl od nedávno testovaného Audi A8 L tady sice není masáž pro chodidla, ale ani samotná pozice není k zahození. Se svými 180 cm jsem si mohl pohodlně natáhnout nohy a relaxovat. Spousta funkcí se dá zezadu ovládat přes tablet, který je umístěný v loketní opěrce, anebo hlasem prostřednictvím systému MBUX, který je v češtině a funguje parádně.
Nevíte, co se děje venku?
Aby vás nic nerušilo, dají se na všech zadních oken zatáhnout roletky, aby v autě vznikla intimní atmosféra. Díky tomu se od toho, co se děje vně auta, téměř zcela odříznete. Odhlučnění interiéru je perfektní, mohou za to nejen samotné izolační materiály, ale i dvojitá skla v oknech. Přesto je jejich stahování tak tiché, že to ani neslyšíte. Aerodynamický hluk, hluk od pneumatik anebo hluk od motoru? Ten na palubě také téměř neslyšíte. A když pojedete jen na elektřinu, můžete si z předních sedadel na ta zadní šeptat a stejně se bez problémů uslyšíte.
A pak je tu podvozek. Ten je samozřejmě už v základu adaptivní vzduchový a funguje skvěle. Eskový Mercedes-Benz je příjemně houpavý, ale ne tolik jako například nový Range Rover, z něhož jsme do eska přesedli. Auto se nad silnicí příjemně vznáší, posádku od silnice takřka izoluje, vymazává nejen malé nerovnosti, ale dokáže se skvěle vypořádat i s těmi většími, s čímž měly dříve pneumatické podvozky potíže. Je to jedno z nejlépe jezdících aut dneška, minimálně co se týká komfortu, a sklonit se před ním musí třeba i již zmiňované modernizované Audi A8. I když jde o obrovské auto, manipuluje se s ním skvěle, může za to natáčecí zadní náprava. Ta v nízkých rychlostech natáčí kola proti směru těch předních, což zásadně zmenšuje poloměr otáčení, ve vyšších rychlostech pak ve směru stejném, což zlepšuje stabilitu.
Možností výbavy, ale i funkcí, které má současná generace Mercedes-Benzu třídy S, je neskutečné množství a vystačilo by to na několik velmi obsáhlých článků. Detailněji jsme se jim věnovali v prvním testu před rokem:
Působivá spotřeba
O tom, co testovaný plug-in hybridní Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC L pohání, už jsme se zmínili, ale nezmínili jsme další důležité údaje. Kapacita akumulátoru, který je umístěn pod podlahou v zavazadlovém prostoru, je 28 kWh (to je dokonce o 4 kWh víc, než měla první generace elektromobilu Nissan Leaf). Mercedes-Benz slibuje, že auto spotřebuje pouze 0,6 l/100 km a čistě na elektřinu dojede na jedno nabití až 107 km (podle WLTP). Čistě elektricky navíc dokáže jet rychlostí až 140 km/h, kdy zasáhne elektronický omezovač rychlosti. Pokud budete chtít jet rychleji, už se spustí i spalovací motor.
Standardní výbava zahrnuje 11kW nabíječku pro nabíjení třífázovým střídavým proudem. Je však možné využít také rychlonabíjení stejnosměrným proudem. Pro to je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 60 kW, v takovém případě je pak nabití do 100 % otázkou třeba jen půl hodiny.
Dynamika auta je velmi dobrá, ale překvapením je hlavně spotřeba paliva. Pokud se vydáte na cestu s plně nabitým akumulátorem, počítat můžete s tím, že vám elektrická energie vydrží na přibližně 70 až 90 km, čím více se budete pohybovat ve městě, tím vyšší elektrický dojezd budete mít. Spotřeba benzinu se pak dá udržet i hluboko pod 5 l/100 km. Když energii v akumulátoru vyčerpáte, spotřeba paliva se i tak udrží při zcela běžném využívání potenciálu pohonného ústrojí do 7 l/100 km. A to je vážně skvělý výkon.
Skvělá je spolupráce obou pohonných jednotek. Spalovací motor se připojuje i odpojuje zcela neznatelně – a to jak, co do zvuku, tak i bez jakéhokoliv cuknutí nebo škubnutí. Je to jedno z nejhladších plug-in hybridních ústrojí, s nímž jsme jezdili. Díky elektromotoru je navíc reakce na sešlápnutí plynového pedálu okamžitá a auto začne zrychlovat bez zpoždění, přesto stále jemně, jak se na luxusní limuzínu sluší a patří.
Závěr a cena
Mercedes-Benz třídy S je aktuálně jedním z nejlepších plug-in hybridů, který je na trhu. Nabízí dlouhý dojezd čistě na elektřinu, velmi nízkou spotřebu paliva, ale hlavně klid, ticho a pohodu na palubě. Připojování a odpojování spalovacího motoru probíhá neznatelně a kompletní sladění pohonného ústrojí je takřka bezchybné. K tomu je tu fakt, že jde o auto, na které můžete dostat „elektrické“ registrační značky, s čímž se pojí některé další výhody.
Za nejlevnější (naftový) Mercedes-Benz třídy S dáte dva a tři čtvrtě milionu korun, ale pokud chcete plug-in hybrid, připravte si minimálně o necelých šest set tisíc korun více. Plug-in hybrid S 580 e startuje na 3 311 770 Kč, s pohonem všech čtyř kol 4Matic vyjde minimálně na 3 412 200 Kč, což je stejně jako dáte za benzinový osmiválec S 580 4MATIC.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC L |
Motor: | šestiválec + elektromotor |
Objem válců: | 2999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 270 kW/367 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 500 Nm (spalovací motor) + 440 Nm (elektromotor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,1 s |
Maximální rychlost: | 230 km/h (elektronicky omezená) |
Převodovka: | 9° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 0,6 l/100 km |
Emise CO2: | 14 g/km |
Objem nádrže: | 67 litrů |
Délka: | 5279 mm |
Šířka: | 2109 mm |
Výška: | 1503 mm |
Rozvor: | 3216 mm |
Provozní hmotnost: | 2466 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 350 litrů |