Test Range Rover P530 AWD (2022)

Test Range Rover P530 AWD (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 6. 10. 2022


I na českých silnicích už můžeme potkávat novou generaci majestátního Range Roveru. My jsme se s ním poprvé svezli v červnu v Rakousku a o pár týdnů později jsme jej otestovali i v České republice. Do rukou se nám dostala benzinová verze v nejvyšší výbavě Autobiography s 530koňovým osmiválcem.

Designová evoluce, ale i revoluce

Nová generace Range Roveru přijíždí s designovou evolucí, co se jeho přední a boční části týká, ale i revolucí, co se týká interiéru a zadních partií. U přední části si totiž nová generace bere inspiraci u té předchozí, přičemž je jen drobně vylaďuje. Zadní část je naopak zcela nová a dostala „schované“ zadní světlomety. Běžné osvětlení a brzdová světla jsou LEDková a ukrývají se ve svislé části černého oblouku, zatímco blikače jsou v horní vodorovné části.

Zákazník si i v nové generaci může pořídit ze dvou verzí rozvorů – standardní, který mělo i testované auto, nebo prodloužený, s nímž jsme jezdili v rámci prvních jízd. Standardní rozvor má délku 2997 milimetrů, přičemž celková délka auta je 5052 milimetrů, ten prodloužený přidává 200 mm na celkových 3197 mm a celému autu na délku naměříme 5252 mm. Na výšku má nová generace 1870 mm a šířka se sklopenými zrcátky činí 2047 mm. To je oproti předchozí generaci drobný nárůst skoro ve všech směrech (délka: 5000 mm, výška: 1869 mm, šířka: 2073 mm), přesto auto na první pohled vlastně nepůsobí tak velké.

Předchozí (vlevo) a nová generace (vpravo) Range Roveru
Předchozí (vlevo) a nová generace (vpravo) Range Roveru

Pohled do interiéru prozradí novinky v podobě velkého dotekového displeje infotainmentu s úhlopříčkou 13,1 palce. Ten může fungovat jako klasický dotekový displej anebo si můžete aktivovat haptickou odezvu, kdy musíte displej stisknout více (jako by šlo o fyzické tlačítko) a pak se ozve kliknutí. Podobně to mají například vyšší řady Audi. Pod displejem je ještě ovládání klimatizace a topení, které kombinuje otočné ovladače na změnu teploty s dotekovými ploškami pro zbytek funkcí. Vyhřívání a odvětrávání sedadel už tradičně v Land Roveru i v případě Range Roveru schovali do otočného ovladače, jehož displej se po stisku promění z teploty právě na ovládání vyhřívání nebo odvětrávání sedadel. Kabina je čalouněna luxusními materiály, přičemž novinkou je například nová textilie Ultrafabrics. Najdeme tu také pravé dřevo.

Ten klid!

Range Rover je tím nejlepším, co koncern Jaguar Land Rover nabízí. Už při nastupování vás potěší to, že sériově dodávaný vzduchový podvozek auto sníží (tato funkce se dá v Menu deaktivovat), abyste do něj nemuseli lézt jako do traktoru. I těch pár centimetrů je velký rozdíl, protože je to opravdu vysoké auto. Po zavření dveří – samozřejmě mají „soft close“, takže s nimi nemusíte mlátit, stačí je jen zaklapnout a o zbytek se postará elektronika – na vás dýchne výjimečná atmosféra. V autě je ticho a klid. Aby také ne, když je tu perfektní odhlučnění i opravdu tlustá skla. 

Po nastartování motoru se ozve příjemně brumlavý zvuk, který je navíc docela povědomý. Range Rover pohání benzinový vidlicový osmiválec s objemem 4,4 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly. Jeho výkon je 390 kW/530 koní a točivý moment vrcholí 750 Nm. To jsou hodnoty, které jsou známé z modelů BMW. A není to náhoda, protože jde opravdu o motor z BMW, který nahradil původní pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec z produkce Jaguar Land Rover.

Test Range Rover P530 AWD (2022)

Už po prvních metrech poznáte, že to hlavní, co měli inženýři za úkol, je komfort posádky. Vzduchový podvozek funguje tak, jako by auto jelo na létajícím koberci. Pohupuje se a posádku prakticky zcela izoluje od toho, co se děje pod autem. Nerovnosti, kanály, retardéry nebo výmoly? Jako by snad ani neexistovaly. O tom, že byste nějakou tuhle nekvalitu silnice přejeli, se nedozvíte ani sluchem. To odhlučnění kabiny je opravdu perfektní. Může za to i audiosoustava. Nový Range Rover využívá ozvučení Meridian Signature Sound System o výkonu 1600 W. Nutno uznat, že hraje skvěle, ale pokud máte rádi hodně basy, pak se musíte připravit na to, že vytlumení interiéru není úplně perfektní a mohou se při vyšší hlasitosti ozývat nějaké vibrace. Skvěle funguje ale funkce Active Noise Cancellation. Ta totiž monitoruje vibrace kol, hluk od pneumatik i zvuky motoru pronikající do interiéru a prostřednictvím audiosystému s 35 reproduktory generuje signál, který tyto zvuky aktivně potlačuje. Součástí tohoto systému je také dvojice reproduktorů o průměru 60 mm umístěná v každé hlavové opěrce každého ze čtyř hlavních cestujících. Tím pro každého z této čtveřice vytváří vlastní tichou zónu přinášející podobný efekt, jako kdyby si cestující nasadili špičková sluchátka. A opravdu to funguje, protože při jízdě je v kabině až překvapivý klid a ticho, tím spíše, pokud pojedete opravdu klidně a necháte motor, aby se převaloval někde u volnoběhu.

Ostrá jízda se mu nelíbí

Za volantem vás i kvůli tomu tichu nebude nic nutit, abyste výrazněji šlapali na plyn, ačkoliv dynamika auta je působivá. Technické údaje prozrazují, že na stovku se z místa dokáže rozjet za 4,6 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h. Potěší také pružnost při zrychlení, osmistupňová automatická převodovka reaguje rychle, řadí intuitivně a nebojí se podřadit. Když dáte plný plyn, auto se vpředu zvedne jako loď a vystřelí. Razantně, přesto vlastně nenápadně. To, jak Range Rover maskuje rychlost, je dechberoucí. I nebezpečné pro váš řidičák…

Je to ale velké a těžké auto (vždyť jeho hmotnost je dvě a půl tuny) a podvozek je naladěn opravdu komfortně. Hlavní je tu cestování na dlouhé vzdálenosti a po městě (ačkoliv parkování bude oříšek…). Když pak vjedete někam, kde by mělo auto zatáčet a proplétat se vlásenkami, zjistíte, že to je disciplína, která mu opravdu nejde. Range Rover je nedotáčivý a preferuje opravdu hlavně klidnou jízdu.

Test Range Rover P530 AWD (2022)

Spotřeba paliva se pohybuje kolem 13 litrů na sto ujetých kilometrů. Hodně bude záležet na tom, jestli budete jezdit po dálnici sto třicítkou, kdy se motor jen převaluje nad volnoběhem, anebo budete postávat v kolonách ve velkoměstech. Na druhou stranu i tak budete mít velký dojezd, protože nádrž je 90 litrů.

Závěr a cena

Range Rover je v nové generaci opět autem, které aspiruje na to vůbec nejpohodlnější auto současnosti (s výjimkou výrazně dražších modelů Rolls-Royce a podobných). To, jaký klid je na palubě, ale i to, jak se po silnici, vlastně spíše nad silnicí vznáší, je rozhodně působivé. Ostrá jízda v zatáčkách se mu nelíbí, ale pokud jede rovně anebo projíždí městem, dělá to skvěle. K tomu je tu ticho a klid v kabině a pocit toho, že jste za svoje peníze dostali prvotřídní auto.

A když už jsme u těch peněz… Podle aktuálního ceníku začíná Range Rover na 3 328 415 Kč s DPH ve verzi SE s motorem D250 AWD, kdy jej pohání třílitrový naftový šestiválec. Testovaný Range Rover Autobiography P530 AWD začíná na částce 4 536 585 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Test Range Rover P530 AWD

Motor:

vidlicový osmiválec (V8)

Objem válců:

4395 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min

Točivý moment:

750 Nm při 1800 – 4600 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.6 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

11,5 l/100 km

Emise CO2:

261 g/km

Objem nádrže:

90 litrů

Délka:

5052 mm

Šířka:

2047 mm

Výška:

1870 mm

Rozvor:

2997 mm

Pohotovostní hmotnost:

2345 kg

Objem zavazadlového prostoru:

818 litrů

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru