prvni_jizda-2022-range_rover- (4)

První jízda s novým Range Roverem: Působivý komfort, ticho a pohoda na palubě

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 21. 6. 2022 0

Land Rover před časem představil pátou generaci svého nového nejluxusnějšího modelu Range Rover a my jsme se s ním před pár dny projeli v okolí Salzburgu. A tohle auto nás velmi příjemně překvapilo svým komfortem, tichem a celkovou pohodou na palubě. Posadili jsme se přitom za volant dvou zcela odlišných aut.


Navigace:


Designová evoluce, ale i revoluce

Když se na nový Range Rover podíváte zepředu, možná si ho spletete s tím předchozím. Design přední části totiž automobilka na pohled příliš nepozměnila, přesto jde samozřejmě od základu o zcela nový vůz, stojící na platformě MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture). Přední světlomety navíc dostaly technologii LED Matrix a v každém ze světlometů je nyní 1,2 milionu mikrozrcátek, která jsou schopna najednou odstínit až 16 objektů.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan R 2.0 TSI 4Motion DSG (2022)

Z boku vynikne délka a celkový sebevědomý postoj auta, který mohou podpořit obrovská, až 23palcová kola. Novinkou jsou i kliky dveří, které se standardně zasouvají, a když je auto zamčené, mají boky hladkou linii. Naživo zaujme pohled na bok i z jiného důvodu, který vám na první pohled nemusí dojít. „Zaoblená hrana dveří těsně pod bočními okny přímo navazuje na sklo díky speciálně navrženému skrytému těsnění oken,“ popisuje ho v tiskové zprávě Jaguar Land Rover. Novinkou je i systém „soft close“, který automaticky dovře všechny boční dveře, stačí je jen zlehka zaklapnout.

prvni_jizda-2022-range_rover- (7)

To zezadu je to designová revoluce. Speciálně v černé barvě karoserie vypadá nový Range Rover opravdu působivě. Zadní světlomety jsou totiž skryty a nejsou vidět až do chvíle, než se rozsvítí. Jsou samozřejmě výhradně LEDkové a ukrývají se v černých plochách ve víku kufru (to je děleno do dvou segmentů, což si zákazníci prý velmi oblíbili). Dynamické ukazatele směru jsou vodorovné, klasické světlomety a brzdové světlomety jsou ve svislých černých proužcích. Naživo to vypadá vážně skvěle. Mimochodem, automobilka tvrdí, že design zádě inspirovaly lodě.

V nové generaci se v Land Roveru zaměřili také na interiér. Ten používá prvotřídní materiály na čalounění (například včetně nové textilie Ultrafabrics), ale také například pravé dřevo a podobně. Design je čistý, palubní desce dominuje 13,1″ velký dotekový s možností haptické odezvy, pod kterým je pak ovládání klimatizace a topení. Na středovém panelu pak samozřejmě nechybí volič automatické převodovky, startovací tlačítko, ovládání hlasitosti a otočný ovladač jízdních režimů (na silnici, ale i do terénu).

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem modernizované Škody Karoq. Stále má motory bez jakékoliv elektrifikace

Komfort i bezpečí

Pátá generace Range Roveru se opět nabízí se standardním anebo s prodlouženým rozvorem. Vybrat si můžete i konfiguraci interiéru, protože auto může být čtyřmístné, pětimístné anebo dokonce 7místné. V každém případě ale bude v interiéru dostatek místa vpředu, ale i vzadu. Nechybí samozřejmě vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla s masáží, ale také elektricky ovládaná zadní sedadla – třeba i přes dotekový displej na zadní straně prostředního zadního sedadla. Na tomto displeji se dají ovládat všechna tři zadní sedadla, ale abyste displej mohli používat, musí být prostřední zadní sedadlo sklopeno. Interiér může být klasicky jednobarevný, ale na přání může být i ve dvoubarevném provedení.

prvni_jizda-2022-range_rover- (9)

Posádka bude v interiéru hýčkána i co do zvukového zážitku, protože nový Range Rover využívá ozvučení Meridian Signature Sound System o výkonu 1600 W. To slouží nejen k přehrávání hudby, ale také k tomu, aby aktivně potlačovalo hluk. Tohle auto totiž dostalo už třetí generaci systému Active Noise Cancellation, která monitoruje vibrace kol, hluk od pneumatik i zvuky motoru pronikající do interiéru a prostřednictvím vestavěného audiosystému zahrnujícího 35 reproduktorů generuje signál, který tyto zvuky aktivně potlačuje. Součástí audiosystému je také dvojice reproduktorů o průměru 60 mm umístěná v každé hlavové opěrce každého ze čtyř hlavních cestujících. Tím pro každého z této čtveřice vytváří vlastní tichou zónu přinášející podobný efekt, jako kdyby si cestující nasadili špičková sluchátka. A opravdu to funguje, protože při jízdě je v kabině až překvapivý klid a ticho, tím spíše, pokud pojedete opravdu klidně a necháte motor, aby se převaloval někde u volnoběhu.

Zejména s tím, co nás v posledních více než dvou letech trápilo, ocení zákazníci zcela jistě také další novinku, kterou je systém Cabin Air Purification Pro. Ten kombinuje technologii dual-nanoe X pro redukci alergenů a odstranění patogenů, což pomáhá výrazně snížit zápachy a viry, ale také zlepšují kvalitu vzduchu v interiéru. Podle automobilky je tento systém schopen snížit i obsah virů a bakterií (včetně SARS-CoV-2), které do interiéru propustí.

Přečtěte si také:  Test Opel Mokka 1.5 CDTI (2022)

Motor a podvozek

Při pohledu pod kapotou budete mile překvapení, protože kromě dvou plug-in hybridů (440 a 510 koní vždy s benzinovým šestiválcem) jsou tu i šestiválce (benzinové s 360 nebo s 400 koňmi; i naftové s 249, 300 nebo 350 koňmi) a benzinový osmiválec (530 koní). Pohon všech kol je standardem, stejně jako automatická převodovka anebo aktivní vzduchové odpružení s možností úpravy světlé výšky.

prvni_jizda-2022-range_rover- (8)

Vzduchové odpružení u Range Roveru slaví už 30leté výročí, poprvé se v něm objevilo už v roce 1992. V nejnovější generaci ho výrobce pojmenoval jako Dynamic Response Pro a spolupracuje i s navigací nebo s daty systému eHorizon. Auto teď dokáže sledovat trasu před sebou a v předstihu připravovat ideální nastavení. A jízda je díky tomu opravdu zajímavá, protože i pocitově auto zůstává „stále ve stejné pozici“. Platí to ve chvílích, kdy jedete rovně, zatáčíte anebo akcelerujete či brzdíte. Karoserie se nenaklání ani do strany, ale ani dopředu či dozadu.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz C 220 d (2022)

Komfort jízdy je velmi dobrý, ačkoliv auto už není tak houpavé jako v předchozí generaci. Na jeho palubě panuje příjemná pohoda a (nejen) řidič má pocit, že všechny problémy světa zmizely. V kabině jste izolovaní od okolního světa, sedíte si nad střechami osobních aut a máte skvělý přehled. Výhled z auta je velmi dobrý a pokud by přeci jen nebyl, je k dispozici i 360° kamerový systém s tzv. průhlednou kapotou pro jízdu v terénu (na displeji vidíte i to, co je „pod autem“).

Jízda v terénu je navíc stále to, co i nový Range Rover odlišuje od drtivé většiny ostatních luxusních SUV, protože mu nechybí redukční převodovka, stále umí uzamknout středový i zadní diferenciál a přizpůsobit nastavení kompletního auta dané situaci – specifické nastavení má Range Rover pro různé povrchy jako například bahno, sníh, písek, skály a podobně.

prvni_jizda-2022-range_rover- (19)

Stránky: 1 2