Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 8. 2022


Audi A8 prošlo modernizací. Ta byla veskrze decentní, přesto vlajková loď automobilky působí svěžejším dojmem. Poprvé jsme se s novou A8 svezli v zimě, teď jsme ji důkladněji vyzkoušeli v klasickém týdenním testu. Do toho dorazila prodloužená verze s osmiválcovým motorem.

Jen lehce dochutit

U svých vrcholných modelů musejí být výrobci opatrní, zákazníci jsou citliví a jsou zvyklí na to nejlepší. Audi si toho byla u modernizace modelu A8 vědoma, takže přišla jen s drobnými retušemi. Z pohledu vnějšího designu se nejvíc změnila přední část, která dostala novou masku chladiče s výplní, která se liší podle výbavy. Grafické motivy v její výplni (mohou být chromové nebo černé) se odshora směrem dolů zmenšují. Změnou prošly i světlomety, které mají i funkci LED Matrix, kdy v každém světlometu je 1,3 milionu mikrozrcátek, takže odclonění okolních objektů je opravdu perfektní a světlomety jich zvládnou i více najednou.

Tato chytrá světla dokáží promítat na silnici i některé grafické symboly. Dokáží řidiči ukázat jízdní pruh u jeho přibližnou trajektorii, dokáží osvítit chodce ve tmě a reagovat i na další situace, které se na silnici mohou objevit. Funkce světlometů (nejen těch předních, ale i těch zadních) jsou u nové A8 na dlouhou, proto si je můžete pročíst v tomto článku, kde se dozvíte i to, co Audi z pohledu světlometů ještě chystá.

Audi A6 Avant e-tron se ukazuje. Elektrický kombík umí použít světla jako promítačku a posádka může hrát hry

Z bočního i zadního pohledu už je odlišností méně a opět jde o velmi decentní změny. Nové jsou některé disky, na spodní část nárazníků a dveří přibyla ozdobná lišta a vzadu je nová grafika světlometů. Ty jsou stále propojeny svítícím proužkem přes celou záď, ale ten je teď přerušovaný. U běžných benzinových, naftových a plug-in hybridních verzí Audi A8 jsou výfuky jen naznačené, reálné a funkční koncovky má pouze Audi S8.

Uvnitř zůstalo vše prakticky beze změny. Palubní deska je přehledná, zachovala si dva displeje na středovém panelu, přičemž ten horní slouží pro multimédia a ten spodní hlavně pro nastavení klimatizace, případně psaní cíle do navigace (na velký displej můžete psát písmena bez přestávky, Audi si je pamatuje a nakonec z nich vytvoří celý cíl. Povedené!) a podobně. Mimochodem, i v interiéru najdete technologii LED Matrix, dostaly ji totiž čtecí lampičky na zadních sedadlech.

Mluvil tady někdo o masáži?

Vrcholné modely jsou nabízeny se standardním i s prodlouženým rozvorem a nejinak je tomu i u Audi A8. Znamená to rozdíl 13 centimetrů na rozvoru, tedy v prostoru zadních sedadel. Zatímco standardní A8 měří na délku 5,19 metru, A8 L má 5,32 metru.

Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

Když už plánujete pořizovat prodlouženou verzi, předpokládá se, že tam budete trávit hodně času. I na to mají v Audi odpověď, protože nabízejí několik možnosti provedení zadních sedadel. V testovaném autě byla dvojice elektricky ovládaných sedadel s pamětí, přičemž to pravé nabízí i relaxační funkci. To znamená, že po stisknutí jednoho jediného tlačítka lze sedadlo změnit téměř na lehátko. Ze zadního opěradla pravého předního sedadla si pak můžete vysunout opěrku pro nohy. Aby toho nebylo málo, můžete si sundat boty a nechat si z předního opěradla masírovat chodidla.

Masáž si ovšem nemusíte užívat jen na chodidlech, ale i na zbytku těla, protože v testovaném autě byla masážní funkce i pro zadní sedadla. Masáž v opěradle i sedáku může využívat i řidič, spolujezdec měl bohužel v testovaném autě smůlu. Jeho sedadlo masážní funkci nemělo. Žádnému ze sedadel ale nechybělo vyhřívání ani odvětrávání.

Když už se správně uvelebíte, můžete si buď pustit nějakou oblíbenou muziku, protože v nabídce je i audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System s 3D zvukem vycházejícím z 23 reproduktorů s celkovým výkonem 1920 Wattů. Anebo se můžete dívat třeba na film, protože na opěradlech zadních sedadel mohou být dotekové displeje s úhlopříčkou 10,1 palce. Kromě možnosti propojení kabelem nabízí Audi i vestavěný Netflix, takže si můžete vybrat svůj oblíbený film. Samozřejmostí je i příjem digitální televize, takže pokud se chcete po sedmé večer dívat na to, co se přes den ve světě stalo, není problém.

Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

K tomu si můžete klidně nalít sklenku čerstvě vychlazeného šampaňského (nebo čehokoliv jiného), protože mezi zadními sedadly se nacházela lednička (dáte za ni ale přes 30 tisíc korun). A sklenku si následně můžete odložit na výklopný stoleček. Připravte si na něj ale dalších 60 tisíc, celkově vyjdou zadní sedadla v konfiguraci a s doplňky jako v testovaném autě na více než půl milionu korun.


Tip: Půjčovna aut Audi


Rychlé a tiché

Jakmile otevřete dveře (je jedno jaké), podvozek auto okamžitě přizvedne, aby se vám lépe nastupovalo. Testovaná Audi A8 totiž nemá obyčejný pneumatický podvozek, ale byla vybavena prediktivním aktivním vzduchovým odpružením. To sice stojí 164 tisíc korun, ale tlumiče připravuje díky kamerám dopředu na to, co přijde, aby na ně mohly zareagovat. Typickým příkladem je třeba velký retardér na silnici, kdy auto těsně před ním podvozek zvedne, aby měla kola dostatečně dlouhou dráhu a retardér vymazala, aniž by to posádka zjistila. A funguje to, protože auto se přes retardér přenese jako na létajícím koberci. Vše řídí vlastní řídící jednotka, jež je schopna ovládat každé kolo zvlášť a prostřednictvím elektromotoru upravovat jeho charakteristiku tak, aby nerovnost nebo díru posádka ideálně nepoznala.

Podvozek umí opravdu překvapivé věci, přesto není tak komfortní jako v novém Mercedes-Benzu třídy S, který má náskok nové generace. To ale oceníte v zatáčkách, protože adaptivní podvozek Audi ve spojení s aktivními stabilizátory a příplatkovým natáčením zadních kol pocitově ohýbá fyziku. Auto se totiž díky aktivnímu podvozku nenaklání (respektive naklání se „do zatáčky“, nikoliv „ven“ z ní), drží stále stejnou výšku a díky aktivnímu zadnímu diferenciálu dokáže právě v zatáčce překvapit. Jasně, pořád cítíte, že je to kus auta, ale od volantu působí rozhodně lehčeji než na pohled. Co však pneumatické podvozky nezvládají na 100 %, to jsou krátké příčné nerovnosti, na nichž na dokáží občas na moment znervóznět a výjimkou není ani A8.

Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

Hlavní ale je, že v interiéru je za každých okolností a v každé jízdní situace perfektní klid. Odhlučnění motoru, aerodynamiky, ale i podvozku je prvotřídní a při běžné jízdě mimo město byste snad slyšeli i předního cestujícího až dozadu šeptat. Prakticky stejné to bude i na dálnici na hranici českého povoleného maximálního rychlostního limitu.

A motor? Osmiválec pod kapotou si jen přede. Označení 60 TFSI prozrazuje čtyřlitrový osmiválec s výkonem 338 kW/460 koní. A to je i na bezmála pěti a půl metrový sedan více než dostatečná hodnota. Vždyť z místa na stovku to tohle téměř 2,2 tuny vážící auto zvládne za pouhých 4,5 sekundy a do omezovače na 250 km/h doslova „narazí“.

Fantastická není jen absolutní dynamika, ale i pružnost, které pomáhá i skvěle fungující osmistupňová automatická převodovka. Ta standardně nechává motor převalovat jen těsně nad volnoběhem, protože všech 680 Nm je k dispozici už od 1850 a vydrží až do 4500 ot./min. Pokud by přeci jen bylo potřeba zrychlit ještě více, ochotně podřadí i o několik stupňů najednou. Ani v A8 samozřejmě nechybí možnost volby jízdního režimu a kromě komfortního a „ještě více komfortního“ nechybí ani sportovní mód.

Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

Pokud vás zajímá spotřeba paliva, pak naše zkušenost ukázala, že jezdit se dá kolem 12 až 14 l/100 km. Dojezd tak bude na 82litrovou nádrž stále vcelku dostatečný. Nižší spotřebě paliva má pomáhat i systém COD (cylinder on demand), jenž umí při nízké zátěži odpojovat čtyři z osmi válců. Pokud byste přeci jen chtěli úspornější auto, můžete sáhnout po naftové verzi, která se pro Audi A8 i Audi A8 L také nabízí.

Závěr a cena

Modernizované Audi A8 je stále tím autem, na jehož palubě najdete v prvé řadě klid a pohodu. Platí to jak pro řidiče, tak i pasažéry. Testované provedení s prodlouženým rozvorem si nejvíce vychutná cestující vpravo vzadu, který může být rozmazlován skoro jako v prvotřídním wellness hotelu. Masáže zad, pozadí i nohou může doplňovat vyhřívané sedadlo, sklenka šampaňského anebo třeba i dobrý film. A to vše klidně i při jízdě, protože v kabině bude ticho a pohodlí.

Tohle všechno ale něco stojí. Základní cena modernizovaného Audi A8 začíná v České republice na 2 645 900 Kč. Za tuto částku je standardní A8 s motorem 50 TDI quattro (210 kW/286 koní). S testovaným benzinovým osmiválcem (v základu je šestiválec) už základní cena vyskočí na 3 090 900 Kč, přičemž za prodloužený rozvor připlatíte 136 000 korun (3 226 900 Kč). Auto, které vidíte na fotkách, mělo ale hodně příplatkové výbavy, takže jeho cena se nakonec vyšplhala až na pět a čtvrt milionu korun.

Technické údaje:

Auto:

Audi A8 L 60 TFSI quattro

Motor:

vidlicový osmiválec (V8)

Objem válců:

3996 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

338 kW/460 koní při 5500 ot./min

Točivý moment:

660 Nm při 1850 – 4500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.5 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

10,7 – 10,8 l/100 km

Emise CO2:

246 – 248 g/km

Objem nádrže:

82 litrů

Délka:

5320 mm

Šířka:

2130 mm

Výška:

1488 mm

Rozvor:

3128 mm

Pohotovostní hmotnost:

2155 kg

Objem zavazadlového prostoru:

505 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru