prvni_jizda-2022-facelift-audi_S8-quattro- (2)

První jízdní dojmy. Projeli jsme se s Audi A8 a S8 po faceliftu

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 15. 2. 2022


Začátkem loňského listopadu ukázalo Audi facelift své vlajkové lodi. Nová Audi A8 se na pohled změnila jen decentně a podobné je to i s technikou. Žádné výrazné změny se nekonaly. My jsme se před pár dny v Německu s modernizovanými auty svezli.

Pro jízdy byly připraveny nejen vrcholné Audi S8, ale také modely A8 s benzinovými osmiválci (60 TFSI quattro) i plug-in hybridy, v nichž se kombinuje elektromotor s přeplňovaným benzinovým šestiválcem (60 TFSI e quattro).

Změny jsou decentní

V polovině životního cyklu je potřeba auto modernizovat, osvěžit a nejinak tomu bylo i v případě Audi A8. V německé automobilce na to ale šli hodně decentně. Z čelního pohledu si lze všimnout nové masky chladiče s plastickou výplní, která se odshora dolů zmenšuje. Výplň může být buď černá nebo chromová. Přepracované jsou i světlomety, kterým nechybí příplatková funkce Digital Matrix LED. Světlomety pak umějí „kreslit“ na silnici symboly a upozornit řidiče na některé situace a podobně.

Z boku a zezadu je to podobně decentní. Audi připravilo některé nové vzhledy kol a přidalo ozdobnou lištu, procházející od předního nárazníku, přes dveře až na zadní nárazník. I vzadu je nová grafika světlometů, přičemž už nejsou nepřerušovaně propojené z jedné strany na druhou, Audi přidalo „umělé“ přerušení. Zadní světla navíc mají technologii OLED. Kromě S8 jsou výfuky pouze designovou ozdobou, přesto nevypadají na pohled špatně.

Uvnitř se nezměnilo skoro nic, základní rozložení s trojicí digitálních displejů zůstalo. Všechny tři displeje mají perfektní grafiku, jemné rozlišení a celkově skvělý obraz. Neměnila se ani logika ovládání. Vyšší z displejů na středovém panelu slouží pro multimédia a hlavní nastavování funkcí auta, ten spodní pak hlavně pro klimatizaci, některé rychlé volby anebo pro zadávání cílů do navigace.

Změnám v rámci modernizace Audi A8 jsme se detailně věnovali v tomto článku:

Audi A8 se představuje po modernizaci. Přidává i novou nejluxusnější verzi Horch, která se jmenuje po zakladateli značky

První jízdní dojmy

V rámci prvních novinářských jízd si pro nás Audi připravilo spoustu aut. Nabídka jejich verzí zahrnovala Audi A8 60 TFSI quattro v krátké i prodloužené verzi, plug-in hybridní A8 60 TFSIe quattro také v krátké i prodloužené verzi a nakonec i několik S8, které jsou v Evropě k dispozici pouze s krátkým rozvorem.

Plug-in hybridní Audi A8 60 TFSIe quattro na začátek

Jako první padla volba na plug-in hybrid. Ten kombinuje benzinový motor 3.0 TFSI s elektromotorem a 14,4 kWh velkou baterií. Samozřejmostí je automatická převodovka a pohon všech kol. Celkový systémový výkon je 330 kW/449 koní a 700 Nm, což jsou poměrně vysoké hodnoty. Díky tomu je zrychlení z 0 na stovku otázkou jen 4.9 sekundy.

Protože jde o vlajkovou loď značky, tak při jízdě na elektřinu není rozdíl v tichosti v kabině tak velký jako u jiných aut. Při běžném popojíždění není prakticky vůbec poznat, zda auto zrovna jede čistě na elektřinu anebo běží i spalovací motor. Také samotné připojování nebo odpojování benzinového motoru je neznatelné.

Klidné proplouvání městem jde plug-in hybridní A8 skvěle, ale takové auto se bude pohybovat i mimo město, hodně i po dálnicích. Tady už o spalovacím motoru vědět budete, i vzhledem k tomu, že výraznou měrou ovlivňuje dynamiku. Když sešlápnete plynový pedál až k zemi, šestiválec s elektromotorem předvedou velmi dobrou dynamiku.

Na krátké testovací trase, která vedla po městě a kousíček i po dálnici se na palubním počítači nakonec zobrazily hodnoty spotřeby paliva 1,5 l/100 km a 35,9 kWh/100 km. Je však nutno dodat, že šlo o první testovací jízdu a baterie byly zcela nabité. Zároveň byla trasa zadaná v navigaci, se kterou plug-in hybridní systém spolupracuje. Jednotlivé motory se snaží do práce zapojit tak, aby byla elektřina využita co nejvíce a naopak spalovací motor co nejméně. Protože ví, že pojede po dálnici i městem, nechá si elektřinu do města a nebude ji zbytečně spotřebovávat na dálnici. Celou cestu si navíc rozvrhne tak, aby byla z pohledu spotřeby paliva co nejefektivnější.

Benzinový osmiválec 60 TFSI si jen tiše ševelí

Plug-in hybrid jsme následně vyměnili za benzinový osmiválec. Nastartování auta doprovází velmi utlumený zvuk motoru, který se nijak výrazně nezintenzivní ani během jízdy. S osmiválcem je A8 příjemně sametová, přesto při jízdě také tichá.

Čtyřlitrový vidlicový osmiválec je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a produkuje 338 kW/460 koní a 660 Nm (už od 1850 ot./min až do 4500 ot./min). Zrychlení z místa na stovku zvládne za 4,4 sekundy a maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h.

Auto jsme testovali v Německu a připravena pro nás byla testovací trasa i na dálnici s neomezenou rychlostí, kde jsme mohli vyzkoušet, že i při rychlostech vysoko nad 200 km/h působí auto tak, jako by jelo jen někde mimo město. V kabině je ticho a klid, stabilita je příkladná. Pružnost motoru je překvapující i v těchto rychlostech.

Ve výbavě nechyběl ani příplatkový podvozek s prediktivním aktivním odpružením (pro všechny A8 už je v sériové výbavě standardní vzduchový podvozek) za 164 300 Kč s DPH. Ten funguje tak, že kombinuje aktivní vzduchový podvozek s kamerou za čelním sklem, jejíž úkolem je pozorovat silnici a připravit tlumiče na nerovnost. Vše řídí vlastní řídící jednotka, jež je schopna ovládat každé kolo zvlášť a prostřednictvím elektromotoru upravovat jeho charakteristiku tak, aby nerovnost nebo díru posádka ideálně nepoznala.

Podvozek je celkově sice tvrdší než například v novém Mercedes-Benzu třídy S, kde je poměrně houpavý, ale silnici A8 přesto výrazně narovnává. Největší výhody příplatkového podvozku jsou retardéry a podobné nástrahy silnic, o kterých v mnoha případech posádka ani nebude vědět. Potěší i funkce, která auto o několik centimetrů automaticky zvedne při otevření dveří pro jednodušší vystupování a nastupování.

Třešnička na dortu: Audi S8

Nakonec jsme si nechali to nejlepší, co modelová řada Audi A8 nabízí. Mezi testovacími auty stálo i několik modrých Audi S8. Jde o jedinou motorizaci, která má na zádi pravé koncovky výfuku a jsou tu hned čtyři, po dvou v každém rohu nárazníku. Výfuky jsou samozřejmě vybaveny zvukovými klapkami, takže mohou být tiché při běžné jízdě, ale o něco hlasitější při sportovnější jízdě. Nechybí ani označení „S8“ nebo stříbrné doplňky na karoserii. V interiéru jsou také drobná vylepšení, ale vše je hodně decentní.

Pod kapotou je také motor V8 4.0 TFSI s dvěma turbodmychadly, ale naladěn je na 420 kW/571 PS koní a 800 Nm točivého momentu, který je dostupný už od 2050 ot./min do 4500 ot./min. Pružnost autu prakticky nikdy nechybí, rychlost ovšem také ne. Vždyť z místa na 100 km/h zrychlí za 3,8 sekundy!

Přestože jde o nejvýkonnější verzi, i u ní se myslí na úspornost. Dostala tedy systém COD (cylinder on demand), jenž umí při nízké zátěži odpojovat čtyři z osmi válců, takže dokáže zejména při delších cestách ušetřit palivo. Důležité je tu slovní spojení „při nízké zátěži“, protože to je s hodnotami motoru téměř neustále. Že auto jede na 4 válce fakticky nepoznáte, zvuk ani nic jiného se totiž v kabině nezmění.

Stejně jako obě předchozí auta, měla i S8 příplatkový adaptivní podvozek, ale i natáčení zadní nápravy. To ji pomůže nejen při manévrování na parkovišti a ve stísněných prostorech (zadní kola se otáčejí proti těm předním), což poznáte už od vůbec prvního rozjezdu, ale i ve vyšších rychlostech (zadní kola se otáčejí ve stejném směru jako ta přední), kdy je auto díky tomu například při změně jízdního pruhu nebo v zatáčce na dálnici ještě stabilnější. Ověřit to s autem, které natáčení zadních kol nemělo, jsme nemohli, ale stabilita auta v rychlostech nad 200 km/h je perfektní.

Ačkoliv jde o verzi S8, není v komfortním jízdním režimu nijak výrazně tvrdší nebo hlučnější než A8 60 TFSI, z níž jsme přesedli. Trochu se to změní ve sportovním režimu pod plynem, kdy se otevřou klapky ve výfuku, ale i potom je zvuk spíše decentní, rozhodně se S8 nedá označit za hlučné nebo snad dokonce vulgární auto. Sportovní režim je ovšem na běžné silnici docela zbytečný, protože i na komfortní režim zvládne S8 projíždět zatáčky tak rychle a jistě, že pokud by vám policie změřila rychlost, o řidičák byste stejně přišli okamžitě. Od volantu pak působí nejen A8, ale i S8 menším a lehčím dojmem.

2022-audi-a8-l-horch-1

Pro čínský trh se chystá i provedení Audi A8 L Horch, které bude nejdelší a zároveň nejluxusnější A8 vůbec | Foto: Audi

Závěr a cena

Audi A8 je i po faceliftu autem, na jehož palubě panuje klid a pohoda. Jeho podvozek sice není tak houpavý jako u eskového mercedesu, ale přesto silnici vyrovnává parádně. Pohonné jednotky a jejich dynamika odpovídají vlajkové lodi, přičemž si z nich vybere skoro každý. Ačkoliv možná ně úplně každý, protože aristokratický dvanáctiválec v nabídce není a nebude. Naftový šestiválec, kterým jsme zatím nejezdili, samozřejmě také nechybí.

Nejlevnější verzí v českém ceníku (stáhnout si jej můžete zde) je právě naftové Audi A8 50 TDI quattro, jehož cena startuje na 2 637 900 Kč s DPH. V případě, že byste chtěli verzi s prodlouženým rozvorem, připravte si 2 773 900 Kč s DPH. Získáte za to 130 mm na rozvoru i celkové délce navíc (A8: rozvor 2998 mm, délka: 5190 mm; A8 L: rozvor 3128 mm, délka 5320 mm).

Objednávky odstartovalo české zastoupení značky Audi v prosinci, auta se k prvním zákazníkům dostanou už během pár týdnů. Dodávky začnou v březnu.