Audi A6 e-tron concept podruhé: V rámci Výroční tiskové konference 2022 prezentuje Audi další karosářskou verzi své budoucí elektricky poháněné modelové řady A6 v segmentu vyšší třídy – Avant.

Před necelým rokem, v dubnu 2021, představila značka se čtyřmi kruhy na autosalonu v Šanghaji model Audi A6 Sportback s elektrickým pohonem. Sériové výrobě blízký koncepční vůz A6 Avant e-tron je syntézou pokrokové techniky pohonu a vytříbeného designu klasické karosářské verze v nabídce značky Audi, která nese tradiční označení Avant.

Stejně jako již v roce 2021 představená studie Audi A6 e-tron concept používá i A6 Avant výhradně elektrický pohon na základě budoucí platformy PPE vyvíjené pod vedením značky Audi. A současně se prezentuje jako nový designový návrh, který sdílí rozměry s modelem A6 Sportback e-tron. Karoserie s vnější délkou 4,96 metru, šířkou 1,96 metru a výškou 1,44 metru dává jasně najevo příslušnost vozu k vyšší třídě. Tvarové řešení důsledně vychází z aktuálního designového stylu značky Audi. Příbuznost s ostatními elektricky poháněnými modely Audi e-tron umocňují výrazné prvky, mezi něž patří uzavřená maska chladiče Singleframe a souvislý pás světel na zádi.

Přečtěte si také:  Koncern Volkswagen svolá do servisu 111 tisíc aut. Opravu by jejich majitelé zvládli i doma sami

V březnu 2022 debutující studie Audi A6 Avant e-tron concept je stejně jako předchozí Sportback víc než jen stylistickým cvičením designérů. Její tvary a elegantní proporce odkazují na připravované sériově vyráběné modely Audi a jasně ukazují, jak dynamicky a elegantně budou elektricky poháněné vozy vyšší třídy v podání značky se čtyřmi kruhy vypadat.

Audi A6 e-tron concept představuje elektrickou budoucnost prémiové značky

„Studií Audi A6 Avant e-tron concept poskytujeme naprosto konkrétní výhled na budoucí sériově vyráběné modely na naší nové technické platformě PPE,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva značky Audi odpovědný za technický vývoj. „Přitom elektrifikujeme nejen 45letou úspěšnou historii vozů Avant, ale chceme zaujmout především technologií. Ta zahrnuje mimo jiné výkonnou 800V techniku, nabíjecí výkon 270 kW a dojezd až 700 kilometrů podle metodiky WLTP.“

Koncepční vůz zdůrazňuje označením A6 svou příslušnost k modelové řadě značky Audi ve třídě manažerských vozů. Tato rodina modelů, známá v letech 1968 až 1994 jako Audi 100, zastupuje značku v segmentu, který patří v globálním měřítku z hlediska objemu prodeje mezi největší. Od roku 1977 jsou v této modelové řadě nabízeny verze Avant – revolučně nová interpretace kombi s velmi emocionálními tvary.

Přečtěte si také:  Amerika chce do roku 2026 snížit průměrnou flotilovou spotřebu na méně než 6 l/100 km. Blíží se konec velkých V8?

S karosářskou verzí Avant, která snoubí dynamické tvary s mimořádnou variabilitou, se značce Audi podařilo vytvořit doslova nový druh automobilu, jehož koncept je konkurencí často kopírován. Označení Avant je odvozeno od slova „avantgarda“ a ve spojení s reklamním sloganem značky Audi z roku 1995 se stalo pojmem: Krásná kombi se jmenují Avant.

Technická platforma PPE se postará o to, aby byl příslib daný designem přeměněn v odpovídající dynamiku a praktičnost pro každodenní provoz, a to včetně cestování na dlouhé vzdálenosti. To znamená, že Audi A6 e-tron nabídne v závislosti na verzi pohonu a karosářské verzi dojezd až 700 kilometrů (podle metodiky WLTP). Nejvýkonnější zástupce této modelové řady přitom bude schopen sprintu z 0 na 100 km/h za necelé čtyři sekundy. Údaje pro karosářské verze Sportback a Avant se přitom budou vzájemně lišit jen minimálně.

Audi A6 Avant zaujme nejen svou krásnou zádí s velkoryse dimenzovaným zavazadlovým prostorem, ale také vyspělým elektrickým pohonem s možností rychlého nabíjení. Díky 800V systému a nabíjecímu výkonu až 270 kW lze z rychlonabíjecího stojanu doplnit za pouhých deset minut dostatek elektrické energie pro ujetí vzdálenosti cca 300 kilometrů.

2022-Audi_A6_Avant_e-tron-koncept-elektromobil- (3)

 

Nezaměnitelný e-tron – design

Audi A6 Avant e-tron concept se svými vnějšími rozměry jednoznačně řadí mezi zástupce vyšší třídy – vnější délka 4,96 metru, vnější šířka 1,96 metru a vnější výška 1,44 metru odpovídají aktuálním zástupcům modelové řady Audi A6/A7. Již první pohled na studii odhalí její sportovní proporce a elegantní linie, které společně se zádí v typickém stylu vozů Avant jasně signalizují, že vznikaly v aerodynamickém tunelu.

Přečtěte si také:  Opel prodloužil dojezd pro elektrické modely Corsa-e a Mokka-e

Aerodynamika u automobilů vyšší třídy hraje v dlouhé historii úspěšné značky Audi významnou roli. Legendou je součinitel aerodynamického odporu vzduchu modelu Audi 100 (C3), který byl ve své době aerodynamickým mistrem světa napříč všemi segmenty. S cx = 0,30 deklasovala značka Audi své konkurenty již v roce 1982 – a tak tomu bylo po mnoho dalších let.

Rodina elektricky poháněných vozů Audi A6 e-tron concept nyní začíná psát novou kapitolu tohoto úspěšného příběhu a je dalším dokladem, že značka Audi vždy propojuje tvary a funkčnost v dokonalou syntézu. V elektromobilovém segmentu C je součinitel aerodynamického odporu vzduchu verze Sportback pouhých 0,22 příkladný. U verze Avant s delší střechou je součinitel aerodynamického odporu vzduchu jen o 0,02 vyšší. Nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu znamená především nízkou spotřebu elektrické energie a delší dojezd.

Současně dala důsledná práce v aerodynamickém tunelu vzniknout organickému designu až do nejmenších detailů s nejvyšší mírou elegance a harmonie.

Výrazně sportovní proporce jsou určovány velkými 22“ koly a krátkými převisy, nízkou kabinou a dynamickým obloukem střechy, který je pro vozy Avant charakteristický. Těleso karoserie postrádá ostré hrany, které nahrazují měkké přechody mezi konvexně a konkávně tvarovanými plochami spolu s měkkými stíny. Audi A6 Avant e-tron concept působí především z profilu monoliticky, jako z jednoho kusu materiálu.

2022-Audi_A6_Avant_e-tron-koncept-elektromobil- (4)

Pro vozy Audi Avant typický je oblouk střechy, který se směrem k zádi mírně svažuje a plynule přechází do velmi skloněných střešních sloupků D. Mimořádně štíhlé střešní sloupky D díky tomu vyrůstají ze stabilní základny zádě. Výrazné podběhy kol quattro umocňují šířku karoserie a současně jsou organicky integrovány do bočních ploch.

Podběhy kol jsou propojeny s akumulátorovou zónou nad bočními prahy speciálně tvarovanými černými ozdobnými prvky – jedná se o designový prvek, který je pro elektromobily značky Audi již typický. Pro modely Audi e-tron jsou charakteristická také miniaturní vnější zpětná zrcátka s kamerovým systémem u paty střešního sloupku A.

Studie Audi A6 Avant e-tron concept je i při pohledu zepředu okamžitě rozpoznatelná jako elektricky poháněný zástupce značky se čtyřmi kruhy. Typická je velkoplošná, uzavřená maska chladiče Singleframe, na kterou ve spodní části přídě navazují nízko umístěné otvory pro přívod chladicího vzduchu k systému pohonu, akumulátorům a brzdám. Nízké pásy světlometů jsou protaženy daleko do bočních stěn přídě, a umocňují tak horizontální uspořádání tělesa karoserie.

Vliv aerodynamického tunelu na zadní partii je nepřehlédnutelný. Její horní část je vytvarována jako aerodynamicky funkční odtoková hrana. Barevně odlišený zadní spoiler vizuálně zvýrazňuje protaženou, horizontálně orientovanou siluetu studie A6 Avant e-tron concept. A díky optimalizaci proudění vzduchu odvádí důležitou práci ve prospěch aerodynamiky.

Přečtěte si také:  Šéf Lamborghini nechce skončit se spalovacími motory. Řešením by mohlo být syntetické palivo od Porsche

Do spodní části nárazníku jsou integrovány dva rozměrné otvory pro odvádění vzduchu, které tvoří zadní difuzor. Těmito barevně rovněž odlišenými komponenty je pod vozidlem veden proudící vzduch tak, aby za vozem nedocházelo k nežádoucím turbulencím. Dokonalá spolupráce uvedených aerodynamických prvků snižuje aerodynamický odpor vzduchu a minimalizuje vztlak.

Sportovní siluetu studie umocňuje teplý odstín šedé s označením „Neptune Valley“. Zatímco ve stínu má tento lak decentní moderní charakter, na slunci předvede, co v něm vězí, a obsaženými pigmenty zahalí studii do jemných zlatých odlesků.

Jasné světlo z každé perspektivy – osvětlovací technika

Nízké světlomety a zadní svítilny dokonale ladí s celkovou kompozicí tvarového řešení. Digitální světlomety Matrix LED a digitální technika OLED vytvářejí maximální jas na minimální ploše. Plní přitom rozmanité funkce a současně nabízejí individualizaci charakteristického světelného designu. Tým designérů a vývojářů značky Audi odvedl v oblasti osvětlení znovu skvělou práci, protože studie kombinuje ve svých světlometech velký počet nových funkcí a nabídek pro individualizaci.

2022-Audi_A6_Avant_e-tron-koncept-elektromobil-1

Na bocích karoserie jsou na každé straně umístěny tři malé projektory LED s vysokým rozlišením, které při otevření dveří promění zem v jeviště. Cestující jsou přivítáni krátkými dynamickými světelnými inscenacemi, jejichž součástí jsou i nápisy v příslušném jazyce.

Pro značku Audi je mimořádně důležitá kombinace bezpečnostních funkcí a estetického designu. Proto malé projektory s vysokým rozlišením promítají na zem také výstražné symboly – například upozornění na přijíždějícího cyklistu před otevřením dveří.

Přečtěte si také:  Škoda Superb bude mít elektrickou alternativu. Přijede už za pár let

Další čtyři projektory LED s vysokým rozlišením – integrované nenápadně do rohů vozidla – vytvářejí projekce ukazatelů směru. Design těchto projekcí lze měnit podle požadavků a legislativy na různých trzích.

S digitálními světlomety Matrix LED na přídi se mohou cestující cítit téměř jako v kině. Pokud například stojí Audi A6 Avant e-tron concept při nabíjení před stěnou, mohou si řidič a spolucestující zkrátit čekání hraním videohry promítané na zeď. Místo na malém displeji na přístrojové desce mohou sledovat velkoformátově promítané virtuální prostředí příslušné hry na stěně. Tuto funkci umožňují digitální světlomety Matrix LED.

Na zádi koncepčního vozu pracuje nová generace digitálních prvků OLED, které fungují v souvislém světelném pásu jako displej. Jejich prostřednictvím je možné realizovat téměř neomezeně individualizovatelné variace digitálních charakteristických světelných designů a dynamických světelných inscenací, které si mohou zákazníci přizpůsobovat svému osobnímu vkusu.

Novinkou v zadních svítilnách je trojrozměrné uspořádání digitálních prvků OLED. Díky němu lze noční design dokonale přizpůsobit celkovému vzhledu vozu a druhu jeho karoserie. Dynamické světelné inscenace jsou tak vnímány v pozoruhodném prostorovém ztvárnění místo dosavadního plošného v dvourozměrném prostoru.

Zadní svítilny a přední světlomety samozřejmě splňují požadavky vývojářů na klasické funkce osvětlení automobilu: vidět a být viděn. Přední světlomety jasně osvětlují vozovku a inteligentně se přitom přizpůsobují dopravní situaci, počasí a okolí. Navíc zajišťují také komunikaci s ostatními účastníky silničního provozu. K dalšímu výraznému zvýšení úrovně bezpečnosti silniční dopravy v budoucnosti přispějí digitální zadní svítilny OLED s jasným, homogenním a kontrastním světlem.

Přečtěte si také:  Které ojetiny mají nejčastěji stočené počítadlo kilometrů? Jedna značka se tu objevuje nápadně častěji

Projekce do okolí vozidla poprvé rozšiřují možnosti komunikace za hranice automobilu. Studie A6 Avant e-tron concept předává informace ostatním účastníkům silničního provozu prostřednictvím vizuálních signálů, a využívá k tomu inteligentní síťové propojení jednotlivých systémů vozidla.

PPE – verze s vysokou a nízkou podlahou

Platforma PPE je koncipována výhradně pro elektrický pohon napájený akumulátory, což umožňuje maximálně využívat všechny výhody této technologie.

2022-Audi_A6_Avant_e-tron-koncept-elektromobil-5

Centrálním prvkem budoucí produktové řady vozidel na základě platformy PPE je akumulátorový modul uložený mezi nápravami, který má ve studii A6 Avant e-tron concept kapacitu 100 kWh. Audi přitom využívá celé spodní části vozu, což umožňuje ploché uspořádání sady akumulátorů. Poprvé je tak možné na tomto základě zkonstruovat nejen automobily s vysokou podlahou, ale také vozidla, jakým je Audi A6 Avant, s vysloveně dynamickou, nízkou karoserií, aniž by bylo nutné zasahovat do základní platformy.

Velikost sady akumulátorů a rozvoru náprav lze u vozidel PPE měnit – to umožňuje používat platformu v různých segmentech trhu. Poměr dlouhého rozvoru náprav a velmi krátkých převisů karoserie zajišťuje dojem celistvosti. Ve spojení s velkými koly z toho vznikají základní proporce, které jsou dokonalé nejen z hlediska designu. Zejména z dlouhého rozvoru náprav budoucích modelů PPE budou mít prospěch i cestující. Velkorysé vnitřní rozměry včetně mimořádného prostoru pro nohy cestujících na sedadlech v obou řadách budou patřit mezi hlavní přednosti ve všech segmentech. Prostorový komfort v elektromobilech zvýší také nepřítomnost středového tunelu.

Zákazníci značky Audi se však dokonce i ve vozech bez středového tunelu nemusejí vzdávat legendárního pohonu quattro. Budoucí nabídka modelů PPE bude totiž zahrnovat také verze s elektromotorem na přední i zadní nápravě, jejichž elektronickou koordinací je v případě potřeby a v dokonalé rovnováze mezi požadavky na jízdní dynamiku a hospodárnost realizován pohon všech kol. Plány zahrnují navíc základní varianty, které jsou optimalizovány pro minimální spotřebu elektrické energie a maximální dojezd. Pohon bude u nich zajišťovat elektromotor na zadní nápravě.

Přečtěte si také:  Autoklub ČR se rozhodl zjistit, co se stane, když se s elektromobilem s pohonem předních kol pokusí vyjet sjezdovku. Výsledek překvapil

Oba elektromotory studie Audi A6 Avant e-tron concept mobilizují nejvyšší celkový výkon 350 kW a maximální točivý moment 800 Nm.

Přední pětiprvková náprava studie Audi A6 Avant e-tron concept byla optimalizována pro elektromobily. Vzadu je víceprvková náprava. Koncepční vůz je vybaven vzduchovým odpružením Audi s adaptivními tlumiči.

A6 Avant e-tron – mistr v nabíjení

Srdcem pohonu studie Audi A6 Avant e-tron concept a všech budoucích modelů PPE je 800V nabíjecí technika. Stejně jako u modelu Audi e-tron GT quattro zajišťuje tato technologie na rychlonabíjecích stojanech co nejrychlejší nabití akumulátorové baterie výkonem až 270 kW. S platformou PPE nalezne tato revoluční technika poprvé uplatnění v segmentech střední a vyšší třídy s vysokými objemy prodejů.

První jízda s Audi RS e-tron GT: Jestli budou elektromobily fungovat takhle, nemáme se čeho bát

A6 Avant e-tron concept je tak opravdovým mistrem nabíjení. Technologie PPE totiž umožňuje doby nabíjení, které se již blíží klasickému doplňování paliva do nádrží automobilů poháněných spalovacími motory. Pouhých deset minut stačí k získání elektrické energie pro ujetí vzdálenosti více než 300 kilometrů. Za méně než 25 minut se zvýší stav nabití 100kWh sady akumulátorů studie Audi A6 Avant e-tron concept z pěti na 80 procent.

Rodina modelů Audi A6 e-tron tak bude nekompromisně připravena i na překonávání dlouhých vzdáleností. K tomu přispěje rovněž dojezd až 700 km – v závislosti na variantě pohonu a jeho výkonu. A s automobily poháněnými spalovacím motorem udrží krok jak v dojezdu, tak v rychlosti nabíjení, čímž má všechny předpoklady pro úspěšné splnění role ideálního všestranného vozu pro každodenní provoz na krátkých trasách i pro dálkové jízdy.

Přečtěte si také:  Lexus láká na nový model. Jeho volant není kulatý, vypadá jako z Tesly

A jak je pro elektromobily typické, ukazuje Audi A6 Avant e-tron concept svými dynamickými kvalitami konkurentům se spalovacími motory zadní svítilny. Díky vysokému točivému momentu již od první otáčky zrychlí dokonce i ekonomicky koncipované základní varianty z klidu na 100 km/h za méně než sedm sekund. Vrcholné sportovní modely zvládnou tento sprint dokonce za výrazně méně než čtyři sekundy.

Platforma PPE – mnohostranná, variabilní, elektrická

V roce 2018 debutovalo první sériově vyráběné Audi s elektrickým pohonem – Audi e-tron. Značka Audi od té doby důsledně a rychle rozšiřuje svou nabídku v oblasti elektromobility napříč celým produktovým portfoliem. Po SUV Audi e-tron a e-tron Sportback oslavil v únoru 2021 premiéru velmi dynamický model e-tron GT quattro, který používá novou technickou platformu, vyvinutou společně s Porsche AG. Jen o dva měsíce později debutovaly modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron – dvě naprosto samostatná SUV v kompaktním segmentu se společným technickým základem: modulární platformou MEB pro elektromobily koncernu Volkswagen.

2022-Audi_A6_Avant_e-tron-koncept-elektromobil-6

Koncepční vozy Audi A6 e-tron Sportback a Avant jsou prvními reprezentanty rodiny vozidel zkonstruovaných na další inovativní technické platformě: „Premium Platform Electric“ (PPE). Nejdříve budou s touto technikou uvedeny na trh modely segmentu C, po nich bude nabídka rozšířena i do segmentů B a D. PPE je modulární systém, který Audi vyvíjí společně s Porsche AG. První sériově vyráběná vozidla Audi na základě PPE budou postupně představována od roku 2023.

Platforma PPE je poprvé koncipována pro realizaci dosud nevídaně širokého portfolia karosářských variant v segmentech s vysokým objemem prodeje. Jeho součástí budou SUV a CUV s vysokou podlahou, ale také automobily s nízkou podlahou, které patří do klíčových segmentů nabídky značky Audi – jako je například modelová řada Audi A6. Navíc se plánuje rozšíření produktové řady PPE rovněž do segmentu B, v němž Audi již po desetiletí realizuje největší objemy prodeje. PPE nabízí nejlepší technické předpoklady dokonce i pro luxusní automobily segmentu D.

Přečtěte si také:  Elektromobil Dacia Spring už si objednalo více než 40 tisíc zákazníků. Přes 15 tisíc z nich už auto má

PPE nabídne atraktivní elektromobilitu i těm zákazníkům, kteří upřednostňují automobilové koncepty mimo svět SUV – například pro značku Audi typický Avant.

V rámci segmentů B a C s největšími objemy prodeje dozná nabídka elektromobilů v portfoliu značky Audi velkého rozšíření. Díky úsporám z rozsahu bude navíc možné zavádět technologie z vyšší třídy a nabízet rozvětvené produktové portfolio s rozmanitými variantami modelů, které nemá mezi prémiovými značkami obdoby.

Přidat komentář