Test elektromobilu Audi Q4 e-tron 40 (2021)

Od Matěj Skalický | Foto: Matěj Skalický - 17. 10. 2021


Audi pustilo do světa „malý e-tron“. Stojí na totožné koncernové platformě MEB střižené na míru elektrickým vozům. Mají ji i parťáci Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq iV. Oproti nim je Q4 celkem pochopitelně o něco dražší, ale také viditelně luxusnější.

V detailu je krása

Světelná show, kterou vám připraví ve tmě ledkový pásek propojující zadní svítilny jen tak někde neuvidíte. Byla by nicméně škoda se nepodívat na Q4 pěkně za dne. Pořádně si pak můžete prohlédnout i přední Matrixy s výrazným žebrováním. Nebo svažující se záď, jejíž sportovnost o to víc vynikne v provedení Sportback.

Přečtěte si také:  Šéf Lamborghini říká, že žádné další retro modely značka nechystá, a potvrdil jméno chystaného elektromobilu

Že tohle auto jezdí čistě na elektřinu, prozradí zaslepený single-frame, jinak ale nezkušené oko stěží pozná, co tenhle menší crossover pohání. Navíc Audi drží poměrně přísnou ruku nad dodržování jednolitého designu pro všechny své modely. A tak Q4 nevyčnívá, nijak nevybočuje.

Oproti ID.4 působí mnohem menším dojmem, přitom rozměrově jsou si podobní. Možná za to může monumentálnost jednolitých ploch, které působí svěžeji, ale ne tak propracovaně. Designová členitost exteriéru u Audi funguje už delší dobu, není tak inovativní, ale v detailu je krása.

Příliš dotyku škodí

Interiér je přes všechny benefity tou největší perlou nové Q4. Dokola omíláme, že architektura i provedení platí za nejlepší na trhu, v Q4 by možná superlativy nestačily. Vnitřek se fakt moc povedl. Leckteré jeho části působí spíš futuristicky než moderně, to je příklad hlavně shora i zdola zploštělého volantu nebo pětiúhelníkového rámečku dotykové obrazovky. Jiné jsou výdobytkem elektromobilů jako takových – třeba krátká středová konzola a díra po středovém tunelu.

Přečtěte si také:  Škoda představila první ostrý elektromobil. Enyaq Coupé RS iV má 300 elektrických koní a pohon všech kol

Velmi kvitujeme, že se do auta nevešla druhá dotyková obrazovka k ovládání klimatizace, klasický panel s tlačítky je intuitivnější, vůbec nepůsobí laciněji. Ceníme i nápad dostat na volant dotykové plošky namísto typických kolébek a tlačítek, ale moc to nefunguje. Není to přesné, ani pohodlné, zvlášť pro tlusté a nemotorné prsty.

Q4 není potřeba startovat, systém naběhne okamžitě, co usednete za volant. Zpočátku je to matoucí, však po desítkách let otáčení klíčků v zapalování a pak době tlačítkové, kdy motor naběhl po stisku Start, je to velká novinka. Jenže jak to tak bývá – zvyká se lehce, odvyká jen s problémy.

Komfort jako devíza

Kromě totožné platformy má Q4 e-tron s Enyaqem iV a ID.4 společné i motory a baterie. Testovaná verze 40 má úplně dostačující výkon 150 kW (204 koní) a 310 Nm točivého momentu. Disponuje z nabízených variant (35 a 50 quattro) také nejdelším dojezdem, protože si vozí akumulátory s využitelnou kapacitou 77 kWh, které by měly umět auto pohánět přes 500 kilometrů na jedno nabití. Tím překonává třeba iX3 od BMW s téměř totožně velkou baterkou. Ve skutečnosti se budete pohybovat asi o stovku níže. Stále skvělý výsledek. Dobití po projížďce je možné buď přes palubní dobíječku s výkonem 11 kW, nebo u 125 kW výkonného stojanu někde na ulici.

Přečtěte si také:  Cena BMW i7 startuje na 3,5 milionu korun. Naftová verze bude následovat

Cestování to navíc bude úžasně pohodlné, Q4 je skvostně odhlučněná. Vyjma skutečně drahých a prestižích vozů jsme snad nikdy nejeli ničím tak tichým. I na dálnici můžete šeptat a spolujezdec uslyší každé slovo. I ze zadních sedaček. Vůbec komfort na palubě je obrovskou devízou nové Q4. A to říkáme s vědomím toho, že mezi ID.4 a Enyaqem iV je Q4 považovaná za tu sportovnější z rodu.

V Ingolstadtu se totiž podařilo vymyslet multifunkčního souputníka na jakoukoli výpravu. Nejenom že Q4 je dostatečně dynamická v přímce, ona vás okouzlí (i vlivem nízkého těžiště díky půltunové baterce na podlaze) skvělou stabilitou v zatáčkách a tak perfektním odpružením, že i přes neskrývanou větší tuhost podvozku si prostě zadek neoboucháte. Oproti klasickému e-tronu má zase mnohem lepší manévrovací schopnosti ve městě.

Přečtěte si také:  ABT si pohrál s Audi RS 3. Nadělil ji výkon i nový design, ale dočká se jen pár vyvolených

Nebudeme lhát. Tohle auto se nám skutečně vracet vůbec nechtělo. Nenašli jsme na něm snad žádné mrzení. Ani cena není na soudobé poměry v elektromobilovém ceně nikterak přemrštěná, Audi si za základní Q4 e-tron vezme 1,16 milionu. Což je, ano, spousta peněz, ale „jen“ o 160 tisíc víc, než kolik stojí Enyaq iV. Testovaný verze 40 přijde na 1,3 milionu a s příplatky se můžete dostat o stovky tisíc výše. Pozor na to, krášlení umí být zrádné. A takhle vyfintěné auto ho snad ani nepotřebuje…

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: Q4 e-tron 40
Motor: synchronní s magnetem
Palivo: elektřina
Pohon: zadních kol
Výkon: 150 kW/204 koní
Točivý moment: 310 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 8.5 s
Maximální rychlost: 160 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba paliva (kWh/km): 17.3-19.3
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 82 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP): 521 km
Délka: 4588 mm
Šířka: 1865 mm
Výška: 1632 mm
Rozvor: 2764 mm
Provozní hmotnost: 2125 kg
Objem zavazadlového prostoru: 520 / 1490 litrů
Ceník: ke stažení zde