Volkswagen ID.4

Test elektromobilu Volkswagen ID.4 (2021)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 5. 9. 2021


Není to zas tak dávno, co Volkswagen představil svůj první elektromobil na moderní platformě MEB. Docela krátce poté nám automobilka naservírovala další kousek. Na fotkách se sice může tvářit jen jako stylovější sourozenec modelu ID.3, ale nenechte se zmást podobnou tvářičkou.

Přestože oba modely stojí na shodné modulární platformě určené výhradně pro elektromobily, mají úplně jiné proporce, celkovou délku a ve finále i zaměření. Zatímco ID.3 je hatchback ve stylu Golfu, čtyřka svými proporcemi sází na módní SUV se sportovnější siluetou. Úplně nejlépe vám možná napoví, že je ID.4 velké zhruba jako Škoda Enyaq iV, která už se na našich silnicích začíná docela objevovat.

Po stránce designu se ID.4 nepouští do žádných velkých výstřelků, jemné prolisy doplňují docela zajímavé detaily v podobě svítící lišty u čelních světlometů, zapouštěných klik dveří nebo zajímavě řešených zadních svítilen. Tenhle umírněný styl je mi osobně sympatičtější než futuristické tvary některých konkurentů.

Volkswagen ID.4

Interiérový minimalismus

V interiéru už se Volkswagen spolehl na koncept menšího modelu. Vzdušná kabina má jednoduché tvary a minimum tlačítek, působí útulně a velmi prostorně. Ve snaze o designovou čistotu ale Volkswagen zašel možná až příliš daleko. Došlo třeba i k odstranění tlačítek pro stahování zadních oken. Místo toho je tady přepínač, kterým určujete, zda se budou stahovat přední, nebo zadní okna. Což zní možná jako dobrý nápad když stojíte, ale už ne ve chvíli, kdy chcete dětem vzadu za jízdy pootevřít okno.

Spoustu všedních úkonů vám na druhou stranu usnadní. Třeba nemusíte vůbec startovat, stačí jen skočit za volant, šlápnout na brzdu, sáhnout po voliči rychlostí a jedete. Samotný volič se mimochodem přesunul vedle displeje digitálního štítu, takže středový tunel slouží čistě k odkládání věcí.

Všechno ostatní obstaráte skrze displej infotainmentu, pod kterým se nachází ještě dotyková lišta a čtveřice tlačítek s rychlou volbou – rychleji se dostanete do menu klimatizace nebo asistentů. Intuitivní to ale příliš není a při řízení to odvádí pozornost o něco více než klasická tlačítka.

Volkswagen ID.4

Za skvělou věc ovšem považuji head-up displej s rozšířenou realitou, který na značnou část předního okna dokáže promítat údaje o navigaci nebo asistenčních systémech. Takže animované šipky se tak objeví přímo u ulice, kam máte odbočit, a třeba adaptivní tempomat čárou podtrhne auto, od kterého drží odstup. Hodně mě bavila i lišta ID.Light, která rámuje spodní hranu čelního okna. I ta vám umí pomoct při navigování (rozsvěcí se ve směru odbočky) nebo třeba ukazuje úroveň nabíjení.

Skvělou práci ID.4 odvádí v oblasti prostoru. Hodně tomu pomáhá elektrická platforma, která na daném půdorysu dokáže vykouzlit o poznání větší interiér než je tomu u aut s konvenčním motorem. Místa je spousta i ve druhé řadě sedadel, a to i pro prostorově výraznější pasažéry. A pochválit si zaslouží i zavazadelník, který nabízí v základním uspořádání objem 543 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1575 litrů.

Do města i dál

Volkswagen nabízí dvě velikosti akumulátorů, takže si můžete docela dobře vybrat podle svých potřeb. Základem je verze Pure s akumulátory o kapacitě 52 kWh a dojezdem 340 kilometrů podle WLTP, my jsme měli verzi se 77 kWh akumulátory, se kterou byste měli urazit dokonce až 520 kilometrů.

Volkswagen ID.4

Velké akumulátory si pochopitelně žádají také dostatečný dobíjecí výkon, a na to je ID.4 pochopitelně připravené. Zvládá dobíjení rychlostí až 125 kW, takže se umí nakrmit z 0 na 80 % za nějakou půlhodinku, z palubní nabíječky o výkonu 11 kW to pak zabere asi 7 hodin.

Samotnou jízdou se ID.4 nijak zvlášť neliší od svého menšího sourozence. Svoji práci tedy odvádí velmi dobře. S výkonem 150 kW mrštně zrychluje, díky pohonu zadních kol navíc nemá problém s přenosem točivého momentu jako je tomu u konkurentů s pohonem předních kol. Navíc se nemusíte bát přidat ani v zatáčkách, protože naladění stabilizace je na špičkové úrovni. V zatáčkách je ovšem cítit, že ID.4 je už pořádný kus velkého a hlavně docela těžkého auta. Nízké těžiště je sice znát, hmotnost 2124 kilogramů ovšem také.

Zábavy se tedy úplně nedočkáte. I když je Volkswagen ID.4 zadokolka, stabilizaci ani neomezíte, ve sportovním režimu se jen změní odezva plynového pedálu a zmizí možnost plachtit. Snad bude mít větší šťávu sportovně laděný model GTX. Výborně ale funguje podvozek, který i na velkých 21palcových kolech dokáže slušně filtrovat nerovnosti a nemlátí. Podvozek je navíc hodně poctivě odhlučněný, takže je na palubě opravdu ticho, a to i ve vyšších rychlostech.

Volkswagen ID.4

Spotřeba se během týdne pohybovala okolo 15 až 17 kWh na sto kilometrů, na dálnici ovšem počítejte se spotřebou okolo 19 kWh. To znamená, že i při dálničním využití ujedete okolo 400 kilometrů, což už je ve světě elektroaut docela slušná hodnota. Jasně, natankovat auto je pořád rychlejší, ale kombinace velkých baterek a svižného dobíjení přináší o poznání méně kompromisů.

Závěr a cena

Volkswagen ID.4 je bezesporu velmi slušný elektromobil, který dokáže bez problémů sloužit i na delších cestách. S akumulátory o kapacitě 77 kWh dokáže ujet i 500 kilometrů, navíc se dokáže i docela svižně nakrmit a pokračovat dál. Škoda možná až přílišné snahy o futuristické ovládání, které dokáže ohromit, v reálném světě ale odvádí pozornost.

Cenově vás ID.4 přijde nejméně na milion za verzi Pure s akumulátory o výkonu 52 kWh a elektromotorem s výkonem 125 kW. Silnější verze Pro už má výkon 150 kW a 77 kWh akumulátory, a tu jsme také měli i my. Za tu necháte u dealera minimálně 1.223.900 Kč, náš kousek v testu by vás ale přišel na 1,5 milionu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]

Typ vozu:,Nový

Značka:,Volkswagen

Typ:,ID.4

Motor:,synchronní elektromotor

Pohon:,zadních kol

Výkon:,150 kW/201 koní

Točivý moment:,310 Nm

Zrychlení 0–100 km/h:,8.5 s

Maximální rychlost:,160 km/h

Převodovka:,stálý redukční převod

Spotřeba energie (kWh/km):,17.8

Emise CO2:,0 g/km

Kapacita akumulátorů:,77 kWh

Maximální dojezd:,506 km

Délka:,4584 mm

Šířka:,1852 mm

Výška:,1603 mm

Rozvor:,2771 mm

Pohotovostní hmotnost:,2124 kg

Objem zavazadlového prostoru:,543 / 1575 litrů

Ceník:,ke stažení zde

[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru