Mercedes-Benz před mnoha lety prakticky vytvořil novou třídu aut. Stalo se tak se „sedanem s tvary kupé“. Auto dostalo označení CLS. Úspěch byl značný, takže bylo logické, že na něj naváží další modely. Přišlo menší CLA a pak praktičtější verze obou modelů nazvané jako Shooting Brake.
Nejde jim říkat úplně „kombi“, protože záď klesá výrazněji a více než u „opravdového kombi“, přesto je zavazadlový prostor větší a díky otevíratelným celým pátým dveřím také lépe přístupný. Stylu přitom tahle aut stále nabízejí dostatek.
Novinky po modernizaci
Mercedes-Benz CLA prošel v minulém roce modernizací. Na první pohled si toho ale všimne pouze málokdo. Z hlediska vnějšího designu se změny odehrály na obou náraznících, lehce poupravena byla i maska chladiče a nový design dostala 18″ litá kola. Upravena byla také paleta nabízených barev karoserie, kam přibyl nový modrý odstín Cavansite Blue Metallic. To je vlastně vše a i pokud auta před modernizací a po ní postavíme vedle sebe, příliš se neliší.
Nic vyloženě převratného nepřinesl ani interiér. Přepracovány byly ovladače na volantu, panel klimatizace i rádia a nové jsou vnitřnosti multimediálního systému s 8″ displejem. Posledním prvkem, který se sluší v rámci modernizace zmínit, jsou nové materiály a barvy čalounění sedadel. Bezrámové dveře zůstaly a za to je třeba dát mercedesu palec nahoru. Skvěle to vypadá a přesto to nepřináší žádná velká negativa se zatékáním (ani na vysokotlakých myčkách) a nebo nepříjemným hlukem při vyšších rychlostech.
Interiér
Interiér řidiče obejme, možná si tu budete připadat lehce stísněně, ale prostorem to není. Je to tvary karoserie a prosklením. Sedí se v tužších sedadlech s poměrně dobrým bočním vedením a manuálně nastavitelnou délkou sedáku. Posez je nízký, což bude vyhovovat zejména sportovněji založeným řidičům. Volant má vcelku tlustý věnec a padne velmi dobře do ruky. Pozice k řízení je perfektní. Ve tmě navíc interiér prostupuje ambientní osvětlení nejen na tradičních místech jako je palubní deska nebo dveřní výplně, ale svítí také sedadla v otvorech v opěradlech.
Prostor na předních sedadlech je v pořádku, ale co sedadla zadní? Ačkoliv se linie střechy poměrně dost snižuje už přibližně od poloviny auta, neznamená to, že by si dozadu nemohli dospělí pasažéři sednout. Se svými 180 cm jsem neměl problém s místem ani na hlavu, ale ani pro nohy. Díky tvarům karoserie je vzadu ještě méně světla a celkově není úplně dobrý výhled ven. To ostatně ani od řidiče, který ve zpětném zrcátku vidí jen maličké zadní okno.
Zavazadlový prostor designu musel udělat ústupky větší. Ačkoliv jsem v úvodu mluvil o vstupu do kufru s otevíratelnými pátými dveřmi, velikost otvoru se kombíkům (ale klidně i hatchbacku třídy A stojícímu na stejné podvozkové platformě) rovnat nemůže. Objem zavazadlového prostoru je přesto slušných 495 litrů a dá se zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel do roviny. Při nakládání je také třeba myslet na to, že pro zavření dveří nesmí být náklad kvůli rychle se svažujícímu zadnímu oknu příliš vysoký. Vysoké předměty je tak třeba umisťovat co nejvíce dopředu to lze.
Pohonné ústrojí
Pod kapotou loňská modernizace prakticky nic nezměnila, nachází se zde jak 1,5litrový, tak také 2,1litrový naftový čtyřválec, ale i 1,6litrový a dvoulitrový benzínový motor v různých výkonových verzích. Výkony pokrývají spektrum od 109 do 218 koní. Samozřejmostí je také vrcholná verze AMG s 381 koňmi a nebo pohon všech kol 4Matic pro některé verze (nově také např. pro 220 4matic a 180 4matic Shooting Brake).
Testované provedení bylo vybaveno nejsilnějším naftovým 2,1litrovým čtyřválcem (jedná se o verzi s označením 220d), který je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT. V základní verzi se o pohon starají kola přední nápravy, za příplatek je však možné mít pohon všech kol 4Matic, což byl případ testovaného vozu.
Výkon 130 kW/177 koní a točivý moment 350 Nm vypadá na papíře zajímavě, ale v praxi je na silnici projev vlažnější. Podobné pocity zažíváme pokaždé také u motoru 2.0 TDI 140 kW z dílen koncernu Volkswagen. Reakce na plyn jsou letargické, akcelerace pozvolná, ale svižného předjetí se naštěstí netřeba bát. Motor totiž sílu má, jen ji nějak maskuje… A příliš tomu nepomůže ani sportovní jízdní režim.
Zklamáním je nicméně zvukový projev motoru. I přesto, že jde o prémiový automobil, zvuk vznětového čtyřválce proniká do kabiny až příliš. Nelze si toho nevšimnout na volnoběh, ale ani při jízdě. A zdaleka nejhorší jsou zimní studené ranní starty, kterých jsme si v rámci zimního testovacího týdne užili dosyta. Potěšila nás naopak spotřeba paliva, která se dá udržet kolem 6 l/100 km. Při městském popojíždění kolonami je potřeba se připravit přibližně na 7,5 l/100 km, naopak okresní silnice s jízdou povoleným rychlostním limitem znamenají hodnoty začínající pětkou.
Jízda
Sedmistupňová dvouspojková převodovka řadí rychle a umí měnit rychlosti v okamžiku. Vytkli bychom ji však chování při rozjezdech, kdy občas nepříjemně cuká. Při jízdě řadí hladce a „chytře“, pokud by se vám přesto její logika změny rychlostních převodů nelíbila, máte možnost řadit sami pomocí páček pod volantem.
Mercedes-Benz CLA 220d 4Matic Shooting Brake působí tuhým dojmem, takže sportovnější jízda není problém. Pokud si zvyknete na reakce a projev motoru, odvděčí se vám auto jistotou jízdy i ve vysokých rychlostech. Stabilita je příkladná a díky pohonu všech kol je v zatáčkách vůz příjemně neutrální. Pokud by vás ale napadlo si za volantem zablbnout a snažit se snad třeba na sněhu „driftovat“, elektronika vám hned a rázně vysvětlí, že s tím nesouhlasí. A elektronika nás rozčilovala také při poskakování městem, protože přední parkovací senzory se zapínaly vždy při zastavení. A v kolonách se za nějakým autem stojí prakticky neustále, takže senzory buď neustále pípaly a nebo jsme je museli po každém popojetí a zastavení zase vypnout.
Podvozek býval u CLA dříve velmi tvrdý, testovaný modernizovaný Shooting Brake ale potěšil. Ačkoliv je nalazení tlumičů a pružin stále o něco tužší, podvozek už nabídne i něco komfortu. Zasloužil by si klidně ještě menší než 18″ kola s nízkými pneumatikami, přesto už dokáže tlumit i (na českých silnicích tak časté) větší výmoly. Navíc tiše, od kol se neozývají žádné pazvuky. Nastavení podvozku naopak oceníte na kvalitních silnicích, ideálně se sérií vlásenek, kterými se CLA Shooting Brake protáhne jako nic.
V rámci testování jsme ocenili také pohon všech kol 4Matic, protože na silnicích i kolem nich stále ležel sníh. Pohon všech kol zde funguje automaticky s tím, že primárně pohání přední kola. V případě potřeby však umí z pohonu výhradně předních kol přejít do rozložení točivého momentu mezi nápravy až v poměru 50 : 50. Místo využití diferenciálů je systém 4Matic vybaven elektronicky řízeným trakčním systémem 4ETS a zároveň spolupracuje s elektronickým stabilizačním systémem ESP.
Závěr
Přijde nám, že se Mercedes-Benz CLA Shooting Brake po modernizaci změnil z „malého dítěte“ na rozumnějšího „dospívajícího hocha“. Tvrdý podvozek vyměnil za trochu komfortu, učesal interiér a uhladil nárazníky. Všechno však čistě a decentně tak, jak se na automobilku s trojcípou hvězdu ve znaku sluší a patří. Ačkoliv je ale na CLA již znát věk (např. grafika multimédií i jejich ovládání apod.), stále dokáže zaujmout. A to nejen svým vnějším vzhledem, ale i tím, jak po modernizaci jezdí.
Nejnižší cena je 679 000 Kč za základní model CLA 180 ENTRY MODEL s 90kW zážehovým motorem o objemu 1.6 litru. Testovaná verze je naopak z druhé strany ceníku, jde o nejdražší provedení se vznětovým motorem a jeho základní cena je 1 039 390 Kč, příplatek za pohon všech kol 4Matic je v tomto případě necelých 60 tisíc Kč (CLA Shooting Brake 220d: 981 310 Kč).
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Design,Interiér působí stísněně i když úplně není
Spotřeba paliva,Hlučný a otupělý motor
Jízdní vlastnosti zejména na kvalitních silnicích,Cukání převodovky při rozjezdu
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5703″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,CLA Shooting Brake
Motor:,220d 4Matic
Uspořádání motoru:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 143 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol (4Matic)
Výkon:,130 kW/177 koní při 3 600 – 3 800 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1 400 – 3 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.8 s
Maximální rychlost:,225 km/h
Převodovka:,7° dvouspojková (7G-DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 / 4.4 / 5.0
Emise CO2:,131 g/km
Objem nádrže:,56 litrů
Délka:,4 640 mm
Šířka:,1 777 mm
Výška:,1 435 mm
Rozvor:,2 699 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,495 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]