Ford Fiesta tu s námi letos bude už 45 let, ale v současné, již sedmé generaci je to poprvé, kdy přijela i s „outdoorovou verzí“. Ford ji nazval jako Active a je to to nejdražší z nabídky. My jsme ji otestovali s mild-hybridním benzinovým motorem.
Active = jiný design i výbava
Ford Fiesta Active poznáte na první pohled. Tahle verze totiž po vzoru všech podobných (i od jiných značek) dostala ochranné, ačkoliv vlastně možná spíše ozdobné prvky na karoserii. Oba nárazníky, ale i lemy blatníků a prahů na sobě mají dostatečné plastové nástavce. V kombinaci se zlatou barvou (jmenuje se Žlutá Luxe) to vytváří pěkný kontrast a auto s nimi vypadá vážně dobře.
Výbava Active má v základu také 17″ kola z lehkých slitin Active v černostříbrném provedení s pěti paprsky a o 18 mm vyšší světlou výšku. U předních kol je na blatnících také plaketka s nápisem „Active“, to abyste opravdu jistě věděli, že tohle není běžná Fiesta.
Active je výbava, vycházející z verze Trend. Oproti ní přidává nejen zmiňované designové prvky, ale také funkční výbavu. To hlavní, co stojí za řeč, je automatická klimatizace, automatické stěrače s dešťovým senzorem, zadní parkovací senzory nebo všechna čtyři okna v elektrice. Naopak chybí v základu lepší hudba, což je věc, za kterou doporučuji připlatit. Základní hudba sice nehraje až zase tak špatně, ale nevytlumené dveře dost vibrují a drnčí.
Tříválcový mild-hybrid s manuálem je příjemně hladký
Do Fiesty jsme přesedli přímo z crossoveru Ford Puma ST Line a hned první nastartování přineslo velké překvapení. Ačkoliv je pod předními kapotami obou aut tříválec, tak ve Fiestě je o poznání lépe odhlučněn. Je otázkou, do jaké míry je to způsobeno tím, že tato konkrétní Fiesta je mild-hybridní, ale vzhledem k tomu, jak mild-hybridní pohonné ústrojí funguje, by to na to vliv mít nemělo. Motor je celkově klidnější, tišší a jemnější i při jízdě.
Co mild-hybridní pohonné ústrojí ovlivňuje, to je samotné spouštění motoru. Není tu totiž klasický startér, ale 48V startér-generátor, který je připojen přímo s klikovým hřídelem spalovacího motoru a motor rovnou roztočí. Není tu ten typický zvuk startování motoru a celkově je spuštění motoru rychlejší a téměř neznatelné. V mild-hybridech tak vlastně není potřeba vypínat funkci start/stop, protože často samotné vypínání a zapínání spalovacího motoru ani nepoznáte. Mimochodem třeba u mild-hybridních BMW systém start/stop už tlačítkem nevypnete, ve Fordu i v jiných značkách pořád ano.
A co tedy testovanou Fiestu pohání? Je to tříválec 1.0 EcoBoost mHEV, který může být spojen výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud chcete automat (respektive dvouspojkovou převodovku), pak přijdete o mild-hybridní pomoc a navíc budete muset připlatit 50 tisíc.
Motor má 92 kW/125 koní a točivý moment vrcholí 210 Nm. To vůbec nejsou špatné hodnoty, což potvrzuje i praxe. I díky mild-hybridní pomoci je motor vcelku agilní a na reakce plynového pedálu reaguje ochotně. Nelze samozřejmě čekat žádné zatlačení do sportovních sedadel (jsou ve standardu výbavy Active), ale nedostatkem dynamiky byste trpět neměli.
A stýskat byste si neměli ani z pohledu spotřeby paliva. Ve srovnání s již zmiňovanou testovanou pumou, která je větší, těžší a nebyl to mild-hybrid, počítejte přibližně s více než litrovou úsporou. S Fiestou se dá jezdit kolem 5,5 – 6,5 l/100 podle toho, na jaké silnici vyrazíte. Ve městě se paradoxně dostanete pod šest, na dálnici to bude nad šest. Pro srovnání si třeba mild-hybridní Hyundai i20 s automatickou převodovkou řekne o malinko více paliva.
Ford Fiesta Active má v základní výbavě také možnost volby jízdního režimu. Slouží k tomu tlačítko na středovém tunelu vedle mechanické ruční brzdy. Active, jako outdoorová verze k těm výchozím (běžný, ekologický a sportovní) přidává i další: Kluzký povrch a Nezpevněná cesta.
Velká kola a podvozek?
V základu dostanete Fiestu Active vždycky na sedmnáctkách. Vypadá to hezky, ale je znát, že jsou to docela velká a těžká kola. Dobrou zprávou je, že si Ford dal s nastavením a naladěním podvozku opravdu velkou práci, takže i takto velká kola kopírují asfalt a na nerovnostech neodskakují.
Vyšší stavba karoserie se na jízdních vlastnostech neprojevila nijak negativně. Podvozek je vcelku komfortní a v zatáčce se karoserie drobně naklání, ale parádně vede stopu. I přes vyšší těžiště je to auto, s nímž se do zatáček rozhodně nemusíte bát, vy si je dokonce – zejména na kvalitním povrchu – budete užívat.
Závěr a cena
„Dobrodružný“ Ford Fiesta Active je autem, které je sice nejdražší z celé nabídky tohoto modelu (výjimkou je jen Fiesta ST, která má ale vlastní ceník), ale nabízí specifický design, ale i vcelku bohatou výbavu. Na pohled se od všech ostatních verzí liší, přičemž dostala vlastně jen decentní prvky. Zajímavostí jsou přední světlomety, protože denní svícení a potkávací světlo tvoří LEDky, zatímco pro dálkové jsou tu halogeny, stejně jako v zadních světlometech.
Pohonné mild-hybridní ústrojí sice neumí jezdit na elektřinu, ale umí při jízdě vypnout motor a tzv. plachtit. Vy to, pokud se nepodíváte na otáčkoměr, vlastně ani nepoznáte, protože všechno funguje – jak elektrické spotřebiče, tak i posilovač řízení i brzd. Z uživatelského hlediska jde o povedený systém, který navíc vyniká hladkostí při klasickém startování motoru.
A kolik za Ford Fiesta Active zaplatíte? Zatímco „běžná“ Fiesta startuje na 319 990 Kč, tak Active budete muset zaplatit minimálně 384 900 Kč. Je to i tím, že se ji nepořídíte se základním atmosférickým motorem 1.1 litru, ale až se slabším litrovým EcoBoostem se 70 kW/95 koňmi. Za výkonnější a mild-hybridní variantu budete muset dát 419 900 Kč a pokud byste ji chtěli s automatem, pak dokonce 469 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Fiesta Active 1.0 EcoBoost mHEV
Uspořádání:,řadový tříválec
Objem válců:,998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin (mild-hybrid)
Pohon:,předních kol
Výkon:,92 kW/125 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,210 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.0 – 5.4
Emise CO2:,114 – 123 g/km
Objem nádrže:,42 litrů
Délka:,4068 mm
Šířka:,1756 mm
Výška:,1498 mm
Rozvor:,2493 mm
Provozní hmotnost:,1217 kg
Objem zavazadlového prostoru (se sadou na opravu pneumatik):,311 / 1093 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]