test-2019-ford-fiesta-st-15-ecoboost- (2)

Za posledních pár let se motory zmenšují, ubírají se válce, ale přidávají turbodmychadla. Dotýká se to nejen běžné produkce, ale i luxusních anebo sportovních modelů, takže třeba Ford Fiesta ST dostala pod kapotu tříválec. Má ale 1,5litrový objem a 200 koní. A my jsme ji otestovali.

Není tříválec jako tříválec

Když se na český trh díky první generaci fabie masově dostaly tříválce, mezi milovníky aut to způsobovalo nepříjemný rozruch. Je to ale skoro dvě dekády a za tu dobu se tříválce posunuly někam jinam. Jedny z nejlepších má právě Ford a my jsme je za posledního půl roku otestovali ve Focusu 1.5 EcoBoost a ve Fiestě 1.0 EcoBoost. V obou případech jsme motor chválili, protože si to zasloužil. Jde ale stále o běžné modely, jak tedy tříválec obstojí ve sportovní verzi Fiesta ST?

A rovnou prozradíme, že stejně dobře. Motor je totiž po startu na volnoběh i při jízdě prost jakýchkoliv vibrací, je pěkně odhlučněn, ačkoliv od přibližně 3000 ot./min svůj tříválcový původ nezapře. A navíc pěkně zní z výfuku – nejen při zátahu, ale i při ubrání, kdy prská a střílí. O tom se můžete přesvědčit v přiloženém videu.

Motor je tedy tříválec s objemem 1,5 litru a přeplňováním turbodmychadlem. Má velmi slušné parametry, které se dají srovnat i se čtyřválcovým dvoulitrem ve Volkswagenu Polo GTI. Fiesta ST se totiž chlubí výkonem 147 kW/200 koní, točivým momentem 290 Nm, zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlostí 232 km/h. A to jsou hodnoty, které ve všem překonávají i předchozí Fiestu ST s 1,6litrovým přeplňovaným čtyřválcem.

A jedeme!

Po otevření dveří se přede mnou zjeví na pohled povedený interiér, kterému dominují sedadla Recaro. Vypadají hezky, ale teprve, když se do nich posadíte, zjistíte, že jsou i pohodlná a zároveň perfektně podrží tělo – a to jak v oblasti zad, tak i stehen. Jsou to jednoznačně nejlepší sedadla v malém hot-hatchi, které si aktuálně můžete pořídit. Příjemně se drží i volant, který dostal modré prošívání a logo ST. Má akorát tlustý věnec a je obšitý jemnou kůží.

Motor k životu probouzí startovací tlačítko. Po jeho stisku se startér párkrát pootočí, aby motor naskočil s příjemným brumláním. Ani teď nepřipomíná tříválec a zvenku už vůbec ne. Zvuk i naladění motoru se dá navíc do jisté míry upravit možností změny jízdního režimu. Ty jsou tady tři: ‘Normální’, ‘Sportovní’ a ‘Závodní trať’, který automaticky vypíná stabilizační systém.

test-2019-ford-fiesta-st-15-ecoboost- (55)

Jízdními režimy ale mění účinek posilovače řízení, elektronického stabilizačního systému, motoru, brzd a výfuku. Nic dalšího už neupravuje, protože automatická převodovka tu není a adaptivní tlumiče také ne. Podvozek je tužší, respektive je nejtvrdší ze všech konkurentů, ale zároveň mnohem měkčí, než byl u předchozí generace. Jde o nejostřejší hatchback, který si na dnešním trhu můžete koupit, ale i tak jde o auto, s nímž lze jezdit každý den do centra Prahy. Raději ale naopak budete jezdit mimo Prahu, na klikaté okresky, protože tam Ford Fiesta ST předvádí to nejlepší, co umí.

Hned v první zatáčce si všimnete její celkové lehkosti, pohotovostní hmotnost auta je 1262 – 1283 kilogramů (je to cca o 60 – 80 kg více než v předchozí generaci). A líbí se nám i reakce na otočení volantem, protože díky lehkému předku je reakce agilní a rychlá. S přenosem výkonu na silnici (nejen) v zatáčkách pomáhá i (příplatkový) samosvorný diferenciál, což je v této třídě aut také hodně výjimečné. Fiesta ST se dá vodit s milimetrovou přesností.

A podvozek na to reaguje, je tužší, ale pracuje v tlumičích. Od volantu cítíte, jak se zvedají v zatáčkách zadní kola při sundání nohy z plynu, a jak díky tomu auto oblouk dotočí. Jezdit s tímhle autem je zábava a to i přesto, že jde “jen” o rozumně výkonou předokolku. Na silnici je navíc překvapivě rychlá.

test-2019-ford-fiesta-st-15-ecoboost- (59)

A ty brzdy… I to je paráda, protože jejich účinek je jistě gradující. Po sešlápnutí pedálu přichází rychlá reakce destiček tlačících se na kotouč, ale čím více na pedál tlačíte, tím ostřeji auto brzdí. V nájezdu do zatáčky se tak s ním dá i na brzdách hrát a lehce si auto rozhozením připravit.

I tak je tu ale pár věcí, které by snesly zlepšení. Vlastně dvě: spojka a řazení. Celkově se nehodí ke zbytku auta. To je tuhé, přesný s jasnou odezvou, ale spojka je měkká a řazení není vůbec mechanické. I když je přesné a krátké, tak jednotlivé rychlosti na svá místa zapadají tak nějak “nesportovně”. Na druhou stranu je dobře, že tu je manuální převodovka!

(Ne)nápadně

Ford Fiesta ST na první pohled ukáže, že nejde o úplně obyčejné auto, na ten druhý je to ale stále velmi decentní. Nejsou tu žádné velké spoilery, ani přítlačná křídla, ale naopak decentně upravený přední nárazník s otvory pro přívod vzduchu, velká (příplatková) 18″ kola, decentní spoiler na víku kufru a dvojitá koncovka výfuku u pravého rohu nárazníku.

test-2019-ford-fiesta-st-15-ecoboost- (22)

Celkový dojem dotváří i červená barva testovaného auta. To tak působí jistě a sebevědomě.Tím spíše ve zpětném zrcátku, pokud si ještě připlatíte za přední LED světlomety.

Závěr a cena

Ford Fiesta ST sice mezigeneračně změkla, ale rozhodně to není na škodu, ba právě naopak. Nyní jde o auto s poddajným, přesto stále s příjemně tuhým podvozkem. Jízda po centru Prahy nejspíš nebude vaší oblíbenou kratochvílí, ale trpět nebudete. Naopak s každým výletem mimo civilizaci na klikaté silničky budete velebit inženýry, kteří podvozek – včetně samosvorného diferenciálu i brzd – ladili. A ten tříválec? Vadit vám může maximálně podvědomě, protože při jízdě skvěle funguje lépe než mnohé čtyřválce. Jo, a spotřeba paliva? Svižnou jízdou mezi 8 a 9l /100 km.

A co prozradí pohled do ceníku? Třeba to, že Ford nabízí Fiestu ST stále se dvěma karoseriemi. Levnější třídveřová vyjde v základu na 525 900 Kč, testovaná pětidveřová je o 15 tisíc korun dražší. Jo, a pokud s tímhle autem chcete rychle jezdit po okreskách, pak si při jeho objednávání určitě připlaťte za ten samosvor!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Ford
Typ: Fiesta ST
Uspořádání: řadový tříválec
Objem válců: 1497 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní
Točivý moment: 290 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 6.5 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.6 / 5.1 / 6.0
Emise CO2: 136 g/km
Objem nádrže: 42 litrů
Délka: 4068 mm
Šířka: 1735 mm
Výška: 1469 mm
Rozvor: 2493 mm
Objem zavazadlového prostoru: 311 / 1093 litrů
Pohotovostní hmotnost: 1262 – 1283 kg
Ceník: ke stažení zde