Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI (DSG)

Volkswagen Polo GTI už jezdí po silnicích dvě dekády (a verze GT ještě mnohem déle). Tenhle prťous má v současné generaci platformu z většího Golfu, dvoulitr se 147 kW a schopnost kličkovat jako motorová myš. Tak nějak doslova. Škoda automatu, s manuálem by to byl perfektní hot-hatch na klikaté okresky. I tak jsem si Volkswagen Polo GTI zamiloval.

Trochu konzerva, ale šik

Tenká červená linie se táhne pod světly skrz úzký pruh čelní masky pod nápisem GTI. Ten má aktuálně šesté Polo už čtvrtou generací. A neokouká se! Krví podlité oči malého zabijáka, řeknete si. No, vskutku. Malé odznáčky a hrátky s červenou jsou na první dobrou to jediné, co rychlé Polo odlišuje od toho běžného, které koupíte mámě na nákupy. Což je trošku škoda…

Jenže frajeřit se musí, takže bližší pohled prozradí víc, jen se musíte snažit a dobře se soustředit. Barevné jsou brzdové třmeny, uvnitř si všimněte ozdobných švů na volantu nebo (už klasických) károvaných potahů anatomicky tvarovaných sedaček. Tohle Polo je celkem šik, ale výraznější difuzor nebo spoiler hlásající „žene mě dvoulitr!“ by se určitě hodil.

Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI (DSG)

Dobře, že rychlé Polo pořídíte se statickými LEDkami vpředu i vzadu, v základu bude mít sedmnáctky Milton Keynes, ale není problém si připlatit za osmnáctipalcová kola Brescia. Nebudu lhát, vypadají fakt líp a 10 tisíc za ně dáte rádi.

Jinak zmíněná červená na lištách venku dráždí i na dekoracích v interiéru. K tomu si připočtěte černý strop a prahy s popisem GTI. Skryté krásy jinak nevýrazného Němce budete odhalovat s chutí.

Zařvi si

Nepamatuju si, kdy naposled měl malý hot-hatch takový chraplák, jaký se line ze dvou koncovek výfuků u levého zadního kola rychlého Pola. Zážehový dvoulitr z Golfu GTI se nadechne zhruba podobně jako ve větším bratrovi, v Polu ho žene ale o 20 kW méně – přesně 147. Nutno říct, že k zábavnému svezení dozajista postačí, však má auto jen čtyři metry. A to přesto, že od minula celkem povyrostlo.

Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI (DSG)

Mimochodem sportovní paket za 6400 korun nabídne volitelný podvozek s ovládáním odezvy plynového pedálu a řízení. Při sepnutí ztvrdnou tlumiče, hodně ztuhne řízení a uměle zhrubne zvuk dvoulitru. Efektní tak nejsou jen svižné průjezdy krajinou, ale komorní show se dá udělat i na světlech ve městě. Polo si umí zařvat, jen škoda, že Soundaktor pro sportovněji znějící zážitek zvenku nikdo neuslyší.

Když se pak trochu hbitěji rozjedete, věřte mi, že za papírových asi 6 litrů určitě jezdit nebudete. Spíš tak za 8,5… klidně za devět. A to dokud vás z poměrně tvrdého podvozku nebude bolet zadek.

Čekání na manuál

Dvoulitrový benzin má točivý moment až 320 Nm, hbitě se rozbíhá již kolem nějakých 1600 otáček. Už v základu má Polo GTI snížený podvozek o jeden a půl centimetru, což ještě zdůrazňuje sportovní vzezření, ale hlavně drží auto pěkně přilnuté k asfaltu. Břicho u země můžete mít za necelých 9 tisíc skoro u každé výbavy, není to doména výhradně verze GTI.

Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI (DSG)

Polo je mimořádně nadané na naprosto přesné výjezdy z ostrých zatáček a samozřejmě mu k tomu hodně dopomáhá systém XDS, který kontroluje rychlost vnitřního kola, aby vůz “vracák” lépe vytočil. Auto je předvídatelné a dobře ovladatelné. A přeci to není taková zábava jako se silnějšími a většími kolegy soupeřícími spíš s rychlým Golfem, protože Polo se z komfortní zóny vytrhává jen těžce.

Velký motor je spojený se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Malý závoďák si s ní celkem rozumí, ale leckdy byste si chtěli v zatáčce podřadit rychleji a důrazněji. V kolonách budete automat velebit, na okreskách mu spílat. V září na český trh dorazí i manuální skříň. Ta bude nejenom o 40 tisíc levnější (za 535 tisíc), ale hlavně si s ní víc zablbnete. Volnost má holt své nesporné výhody. Už se těším!​

+
Velký motor Okoukaný design
Jistota XDS Chtělo by to manuál
Kvalitně zpracovaný interiér Hodně tvrdý podvozek
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Polo
Motor: 2.0 TSI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní
Točivý moment: 320 Nm při 1 500 – 4350 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.7 s
Maximální rychlost: 237 km/h
Převodovka: šestistupňová DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.7 / 4.9 / 5.9
Emise CO2: 134 g/km
Objem nádrže: 40 litrů
Délka: 4185 mm
Šířka: 1751 mm
Výška: 1438 mm
Rozvor: 2549 mm
Pohotovostní hmotnost: 1355 kg
Objem zavazadlového prostoru: 305 / 1079 litrů
Ceník: aktuálně není k dispozici