test-2021-hyundai_i30_kombi-16_crdi_48V-mild_hybrid- (8)

Hyundai v loňském roce modernizoval svůj oblíbený model i30. Přinesl kosmetické změny designu, ale velké novinky pod kapotu. Tam totiž nyní mohou být nejen klasické spalovací motory, ale mild-hybridní pohonná ústrojí. A my jsme právě tuto elektrifikovanou verzi s naftovým motorem vyzkoušeli v testu.

Jemné omlazení

Hyundai přišel s faceliftem i30 po čtyřech letech, což je u něj docela dlouhá doba, protože například třeba u Tucsonu trvala čtyři roky celá generační obměna. Ani u Tucsonu, ale ani u i30 nebylo nové verze nutně představovat, protože oba modely se dobře prodávaly. Byla to však spíše nutnost z pohledu techniky, protože emisní předpisy jsou neúprosné.

Modernizace se u í třicítky zaměřila hlavně na techniku a konektivitu, přičemž designu se dotkla jen jemně. Pokud se podíváte na karoserii, všimnout si můžete přepracovaného předku s novou maskou chladiče a jinou grafikou předních světlometů. Jinou grafiku dostaly i zadní světlomety, včetně mlhovek v nárazníku.

test-2021-hyundai_i30_kombi-16_crdi_48V-mild_hybrid- (6)

Výraznější změny nejsou ani v interiéru, i po modernizaci si i30 ponechala rozumnou kombinaci fyzických ovladačů, kombinovaných s dotekovým ovládáním. Pro ty nejdůležitější funkce (klimatizace, Start/Stop, změna jízdních režimů a podobně) můžete použít právě ona fyzická tlačítka.

Spoustu věcí ale můžete ovládat přes velký displej na vrchu palubní desky. Jeho úhlopříčka je 10,25 palce a jak asi tušíte, je dotekový. Modernizovaná i30 dostala nejnovější generaci operačního systému BlueLink, který je přehledný, ovládá se intuitivně a hlavně je rychlý. Infotainment je neustále připojený k internetu, díky čemuž využívá i navigování v reálném čase. Nabídne také možnost konektivity Android Auto i Apple CarPlay, přičemž telefony lze zrcadlit i bezdrátově.

Přečtěte si také:  Test Škoda Superb Sportline 2.0 TDI Evo 110 kW DSG (2020)

Vylepšení se dočkala i nabídka asistenčních systémů, hlavně těch aktivních. Hyundai i30 se teď například umí sám (ale s řidičovýma rukama na volantu) držet uprostřed jízdního pruhu. Asistent je ovšem poměrně horlivý, takže jsme ho vypínali, což se dá provést dlouhým stisknutím tlačítka na volantu, případně se k tomu lze proklikat i na displeji. Je tu i inteligentní adaptivní tempomat se čtením dopravních značek, jenž podle toho umí sám upravit rychlost. A umí i sám zastavit a pak decentním pípnutím upozornit na to, že auto před vámi se rozjelo – to třeba když se v koloně díváte na to, kde co lítá, a ne na cestu před sebou.

test-2021-hyundai_i30_kombi-16_crdi_48V-mild_hybrid- (14)

Nové motory i převodovky

Velká změna je hlavně pod kapotou. Můžete si sice koupit i čistě spalovací motorizace, ale kromě toho i nové mild-hybridní jednotky. Pokud nevíte, oč jde, pak vězte, že je to jedna z těch vůbec nejmenších možných elektrifikací. V takovém případě má auto zpravidla místo startéru a alternátoru startér-generátor, který pracuje s palubním napětím 48V. Čistě na elektřinu mild-hybridy jezdit neumějí, ale umějí plachtit s vypnutým motorem i při jízdě. Hyundai umí motor vypnout už při dojíždění na křižovatku nebo semafory pod rychlost 20 km/h.

Mild-hybrid lze kombinovat jak s benzinovými motory 1.0 T-GDI i 1.5 T-GDI, tak i s naftovým motorem 1.6 CRDi, což byl i případ testovaného kombíku. Na výběr pak máte i mezi šestistupňovou manuální převodovkou iMT nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Motor nabídne výkon 100 kW/134 koní a točivý moment 280 Nm s manuální převodovkou, respektive 320 Nm s DCT. Startér generátor přidává dalších 12 kW a 55 Nm.

Mimochodem i manuální převodovka je zajímavá, protože všechny mild-hybridy nově dostanou „chytrou“ manuální převodovku označením iMT. Pokud nevíte, oč jde, pak je to převodovka, která je ovládána čistě elektronicky. Mezi pedálem spojky a samotnou spojkou není žádná pevná vazba, ale stejně jako u plynového pedálu nebo u brzdy je tu jen elektronické čidlo a spojku pak elektronika vypíná sama. V tomto autě jsme sice měli automat, ale zkušenosti z ní máme z jiného modelu. Při jízdě ale prakticky nic nepoznáte a spojka se chová tak, jak jste byli dosud zvyklí. Toto řešení by ale mělo ušetřit na spotřebě paliva a navíc prodloužit životnost spojky.

test-2021-hyundai_i30_kombi-16_crdi_48V-mild_hybrid- (16)

Za volantem

Posed za volantem je povedený, vcelku nízký. Sedadlo i volant jsou nastavitelné ve velkém rozsahu, takže si svoji pozici naleznete během chviličky. Z auta je dobře vidět a v zimním počasí oceníte i vyhřívání sedadel i volantu.

Přečtěte si také:  Test Renault Megane Grandtour E-Tech 160 Plug-in (2021)

Startuje se tlačítkem, klíč můžete klidně nechat v kapce. Už po startu je motor poměrně tichý, nezmění se to ani při jízdě. Převodovka se ovládá klasickým mechanickým ovladačem a při jízdě se snaží držet co nejnižší otáčky. Tím spíše, že auto startuje vždy na ekologický jízdní režim, přičemž tlačítkem vedle voliče převodovky jej lze změnit na normální nebo sportovní. Změna rychlostních stupňů probíhá jemně a je téměř neznatelná. Pokud by se vám však řazení převodovky nelíbilo, páčky pod volantem byste hledali marně. Budete muset řadit přímo pohybem voliče, ale důvod, proč byste to měli dělat, budete při běžné jízdě hledat marně.

Hyundai slibuje, že testovaný naftový mild-hybrid s automatickou převodovkou spotřebuje každých 100 kilometrů v kombinovaném režimu kolem pěti litrů, což vlastně v praxi při klidnější jízdě dodržet lze. Pokud občas na plynový pedál šlápnete o něco více anebo vyrazíte na dálnici, počítejte s tím, že spotřeba o půl litru až litr vyskočí.

test-2021-hyundai_i30_kombi-16_crdi_48V-mild_hybrid- (23)

A co podvozek? Hyundai naladil i30 kombi spíše do komfortu, přesto by mohl být podvozek občas klidně ještě o fous měkčí. Auto však obouvalo největší možné disky v nabídce, mající průměr 17″ palců (a to v dnešní době na takovém autě není úplně hodně…). Nejvýkonnější motorizace navíc na zadní nápravu dostaly namísto vlečených ramen víceprvkovou nápravu, což by se mělo pozitivně projevit na jízdních vlastnostech. A ty lze pochválit, stejně jako odhlučnění kabiny.

Závěr a cena

Hyundai i30 kombi se po faceliftu na pohled změnil jen drobně, ale technicky ušel pořádný kus cesty. Nové jsou zejména mild-hybridní motorizace, díky nimž má auto lepší reakce na sešlápnutí plynového pedálu, přičemž to pro řidiče ani zbytek posádky neznamená žádnou zátěž. Auto se stále chová, jako by to byla běžná naftová i30, jen občas vypíná motor při dojezdu do křižovatky a umí víc brzdit motorem.

Ceník modernizovaného Hyundai i30 kombi startuje na akčních 354 990 Kč, za které dostanete základní výbavu Start s atmosférickým benzinovým motorem 1,5i CVVT. Testovaný naftový mild-hybrid je v nabídce až od druhé nejvyšší výbavy Smart a cena začíná na akčních 504 990 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: i30 kombi 1.6 CRDi Mild Hybrid 48V
Uspořádání: řadový čtyřválec
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta (mild-hybrid)
Pohon: předních kol
Výkon: 100 kW/136 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 2000–2250 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 10.1 s
Maximální rychlost: 200 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.8 – 5.1 (WLTP – kombinovaná rychlost)
Emise CO2: 99-104 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4585 mm
Šířka: 1795 mm
Výška: 1465 mm
Rozvor: 2650 mm
Provozní hmotnost: 1475 – 1606 kg
Objem zavazadlového prostoru: 602 / 1 650 litrů
Ceník: ke stažení zde