test-2021-ford_puma-st-line_vignale-10-ecoboost-AT- (11)

Staré jméno, nové auto. Ford oprášil Pumu a udělal z ní crossover. My jsme ji vyzkoušeli ve výbavě ST line s litrovým turbomotorem a převodovkou DCT. A jaké dojmy v nás zanechala?

Elektrifikovaný nebo čistě spalovací?

Ford – stejně jako většina jiných automobilek – dává na výběr, jestli chcete čistě benzinový anebo mild-hybridní pohonné ústrojí. Tuhle volbu máte nejen u Pumy, ale i u Fiesty nebo Focusu. V některých větších modelech se to pak mění i na klasický hybrid nebo dokonce plug-in hybrid. U Pumy je to docela jednoduché. Pokud chcete čistě benzinový motor, budete ho mít jen s dvouspojkovou převodovkou, pokud chcete mild-hybrid, tak ten je v nabídce zase jen s manuální šestistupňovou převodovkou.

Ve verzi s 92 kW/125 koňmi si můžete vybrat, zda chcete mild-hybridní či čistě benzinovou motorizaci, u výkonnější 114kW/155koňové verze už je k dispozici pouze mild-hybrid (tuto motorizaci jsme testovali před několika měsíci).

test-2021-ford_puma-st-line_vignale-10-ecoboost-AT- (14)

Trochu hrubější

Už od prvního nastartování překvapil hrubější projev motoru. Na poslech, ale i co do vibrací. A překvapilo nás to hlavně i kvůli tomu, že tříválce Ford platí za jedny z těch nejkultivovanějších, což ostatně dokázala o týden později testovaná mild-hybridní Fiesta. Motor se příliš neztiší ani při jízdě, ale alespoň přestane vibrovat.

Přečtěte si také:  Test SsangYong Korando 1.5 T-GDI AWD (2021)

Dynamika je dostatečná – a to jak ta absolutní, tak i pružnost – na běžné ježdění pohonná jednotka úplně stačí. Pomáhá tomu rychle reagující automatická převodovka, která při jízdě řadí intuitivně a rychle. Jemnější reakce by si ale zasloužila při rozjezdu, protože auto se nerozjede úplně hladce, jako by snad spojku nechtělo nechat vůbec proklouznout. Spolujezdci si toho ovšem zpravidla nevšimnou.

S autem jsme jezdili nejčastěji kombinaci města a dálnic a výsledná spotřeba se ustálila těsně pod 7,5 l/100 km, okresních silnic jsme v testovacím týdnu na těch asi 600 kilometrech měli minimum. Ford v kombinovaném režimu slibuje 6,1 – 6,5 l/100 km, čemuž by se dalo i věřit.

test-2021-ford_puma-st-line_vignale-10-ecoboost-AT- (5)

Sportovní i luxusní výbava

Testovaná verze ST line je sportovnější výbavou, která dostala mimo jiné sportovní podvozek, který je tvrdší, ale také o pár milimetrů nižší. Podvozek ale není úplně a nepříjemně tvrdý, takže nerovnosti dokáže slušně filtrovat, ale v zatáčkách se téměř nenaklání. Sportovní ale Puma ST line není, od toho je tu opravdová Puma ST, která přebírá pohonné ústrojí od Fiesty ST.

ST line se od verze Titanium liší také designově, ačkoliv jde spíše o drobnosti. Karoserie dostane některé detaily v černé barvě, jinak tvarovaný zadní nárazník s difuzorem a spodní části karoserie jsou lakované do barvy. Jiná jsou také kola. Na autě jsou disky s rozměry 7×17″ v designu s 5×2 paprsky ve tvaru „Y“. Testovaný vůz byl navíc ve verzi ST-Line Vignale. Jeho design je pak upraven ještě jinak. Karoserie dostane chromovanou lištu kolem horní mřížky chladiče se specifickým vzorem, lesklé lišty prahů dveří, chromované lišty u spodní linie bočních oken a jiný design obou nárazníků.

V interiéru

Na to, že jde o crossover, překvapí vcelku vyšší posed. Z auta je dobře vidět, žádný ze sloupků nijak výrazněji nepřekáží. Tmu navíc mohou prořezávat přední fullLED světlomety, které svítí vážně dobře. V rukách budete držet kůží čalouněný volant s příjemně tlustým věncem.

test-2021-ford_puma-st-line_vignale-10-ecoboost-AT- (21)

Ford u nové Pumy použil věci, které jsou dnes už spíše na ústupu. Pohled na středový tunel prozradí mechanický volič automatické převodovky (to má ale třeba i mnohem dražší Opel Insignia) anebo mechanickou ruční brzdu. Z hlediska funkčnosti to ale nijak nevadí, protože obojí funguje přesně tak, jak čekáte a jak má. U ruční brzdy jsou navíc další tlačítka, pomocí nichž můžete přepínat jízdní režimy (těch je k dispozici 5), de/aktivovat systém kontroly trakce (poháněna mohou být jen přední kola), de/aktivovat přední parkovací senzory, zapnout automatický parkovací asistent a nebo de/aktivovat systém Start/Stop. Všechno jsou to tlačítka, která zase tak často nepoužíváte.

Ta, která naopak používáte častěji, tedy třeba ovládání klimatizace, vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla, jsou pod displejem multimédií. Navíc jsou to klasická fyzická tlačítka, která můžete klidně stisknout i poslepu.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi 180 EAT8 (2021)

Při jízdě si můžete také užívat skvělého audiosystému B&O s 10 reproduktory včetně subwooferu. Zvuk je výrazný, plný basů, ale i výšek, přesto parádně čistý. Samozřejmostí je možnost přehrávat hudbu přes Bluetooth, případě přes Android Auto nebo Apple CarPlay přes Spotify. Ford ale ještě neumí zrcadlit telefon bezdrátově, musíte ho s autem přes konektor USB propojit kabelem.

test-2021-ford_puma-st-line_vignale-10-ecoboost-AT- (25)

Závěr a cena

Nový Ford Puma je sice módním crossoverem a s původním modelem nemá nic společného, ale vadí to? Vlastně ne, protože je praktičtější, nabízí pětidveřovou karoserii, ale i prostorný zavazadelník (celkový objem je 456 litrů) s dalším prostorem pod dvojitou podlahou kufru, kterou lze navíc vypláchnout. Do kabiny se pohodlně posadí čtveřice cestujících i lehce nadprůměrného vzrůstu a nebude trpět ani při cestě přes celou republiku.

Nejslabším článkem testovaného auta byl však jeho motor a převodovka. Motor je hrubý a hlučný, navíc nepřesvědčí dynamikou, přestože pro běžnou jízdu dostačuje. Podvozek je v tomto autě, jak se tak říká, daleko před motorem, a přestože je spíše tužší, auto ani tak není nepohodlné.

A kolik za Ford Puma zaplatíte? Aktuálně Ford nabízí akční ceny, takže nejlevněji auto koupíte za 450 tisíc korun. Dostanete za to litrový mild-hybridní tříválec s manuální šestistupňovou převodovkou. Výkonnější 117kW mild-hybrid s manuálem vyjde na 480 tisíc korun. Testovaný benziňák s automatem je nejdražší vyjde minimálně na 499 900 Kč. Všechny ceny platí pro nejnižší, ale i tak dostatečně vybavené Titanium. Za testované ST-Line Vignale zaplatíte s testovaným motorem 620 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Ford
Typ: Puma 1.0 Ecoboost
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 92 kW/125 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 1400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 187 km/h
Převodovka: 7° automatická DCT
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1 -6.5 (WLTP)
Emise CO2: 137-147 g/km (WLTP)
Objem nádrže: 42 litrů
Délka: 4197 mm
Šířka: 1805 mm
Výška: 1534 mm
Rozvor: 2588 mm
Provozní hmotnost: 1326 kg
Objem zavazadlového prostoru: 456 / 1216 litrů
Ceník: ke stažení zde