prvni_jizda-ford_puma_st- (2)

Modely značky Ford s označením ST platí za zábavné a rychlé automobily. Nejnovějším přírůstkem v nabídce je Puma ST. Crossover, který dostal techniku Fiesty ST, jsme prověřili při krátkém prvním seznámení.

Prověřená technika ve vyšší karoserii

Ford Puma je kompaktní crossover, který odkazuje na malý model z 90. let. Jeho karoserie vypadala jako kupé, ale měl tři dveře. I když měl až 1,7litrový motor s výkonem 114 kW/155 koní, verzi ST nikdy nedostalo. To ta nová, která přišla na trh v roce 2019, ji dostala a jde o hodně zajímavé auto už na papíře.

puvodni-ford_puma
Původní Ford Puma | Foto: Ford

Crossover Puma ST totiž sdílí techniku s Fordem Fiesta ST. Pod přední kapotou se tak nachází 1.5litrový tříválec EcoBoost s výkonem 147 kW/200 koní a točivým momentem 320 Nm. Motor lze kombinovat výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou, která pohání přední nápravu. A ta může být stejně jako Fiesta ST na přání (v Sadě Performance s další výbavou za 34 600 Kč) vybavena mechanickým samosvorným diferenciálem Quaife. A aby toho nebylo málo, tak řízení je o 25 procent strmější.

Přečtěte si také:  Test Ford Focus ST Plus Performance 2.3 EcoBoost (2019)

Standardně z továrny vyjíždí Puma ST na 19″ kolech obutých do pneumatik Michelin Pilot Sport 4S, ale my už jsme jezdili na zimních pneumatikách. Podvozku ale inženýři z Ford Performance věnovali hodně péče. I když je vzadu zkrutná příčka, chová se eSTéčko v zatáčkách, ale i na rozbité silnici, poslušně. Ford v tiskové zprávě mluví o tom, že zadní náprava má torzní tuhost 2000 Nm na jeden úhlový stupeň, což představuje navýšení o 40 procent vůči Fiestě ST a o 50 procent vůči standardní Pumě.

Nové jsou i oba stabilizátory s větším průměrem, přední má 24 mm, zadní dokonce 28 mm. Nové jsou také tlumiče i pružiny. S takovým řešením už přišla Fiesta ST. Pružiny mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné (to znamená, že pravá přední vždy musí být vpravo vepředu a nelze ji dát doleva). Důvod? Jednoduchý. Síly, které vznikají při zatáčení, se přenášejí přímo do pružiny, což zvyšuje tuhost podvozku v příčné ose.

prvni_jizda-ford_puma_st
Foto: Lukáš Dittrich

A jak to funguje při jízdě?

Po zkušenostech s Fiestou ST, která je hodně povedeným autem, jsem byl opravdu zvědavý na to, jak to bude fungovat ve větším autě s vyšším těžištěm. Auto si přebíráme v Praze, takže nejprve se klidným tempem propletu kolonami na semaforech, přičemž při stání na červené mám čas prozkoumat, jak to vypadá v interiéru. Puma ST dostala vyhřívaná a anatomicky tvarovaná sportovní sedadla Recaro s logem ST, v nichž se sedí skvěle. Mají výrazné boční vedení v oblasti ramen, ale i nohou. To ale může být nepříjemné prostorově výraznějším lidem.

Ruce svírají sportovně tvarovaný volant s emblémem ST na spodním rameni a řadicí páku s červeně vyznačeným schématem rychlostí. Švy na sedadlech, manžetě řadicí páky i koberečcích s emblémy ST jsou v šedém odstínu Metal.

Ford nadělil Pumě ST různé jízdní režimy. Vybírat můžete ze čtyř: Eco (vůbec poprvé v modelu ST), Normal, Sport a „Závodní trať“. Mezi režimy je, jak jsem zjistil později, znatelný rozdíl. Na Eco a Normal umí Puma vypínat jeden ze svých tří válců, což se po městě, ale i mimo něj děje poměrně často. Na to, že jedete na dva válce, vás neupozorní žádná kontrolka, ale poznáte to podle zvuku a vibrací motoru. Při aktivaci třetího válce pak auto cukne. Na sportovní ani závodní režim se ale dvouválcový režim neaktivuje.

prvni_jizda-ford_puma_st- (19)

Ve městě jde vlastně o docela běžné auto s trochu tvrdším podvozkem, které je navíc příjemně tiché. Přede mnou už se ale ukazuje pražský okruh a na něj navazující dálnice do Hradce Králové, kde je pro nás postavená krátká trať na polygonu. Dálniční kilometry ubíhají rychle, díky vysokému točivému momentu není potřeba v případě, že vás někdo zpomalí, nutně podřazovat ze šestky.

Uzavřená trať prověří auto důkladněji

Dorazil jsem na královéhradecký polygon, kde si můžu auto vyzkoušet v opravdu ostrém tempu na relativně bezpečné trati. Nemusím dávat pozor na provoz a pokud bych udělal chybu, nečeká mě kolem trati žádný strom. Trať si projedu nejprve v klidu, abych zjistil, kde mě co čeká.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Volkswagen Passat Variant GTE (2020)

A teď už přepínám auto do režimu závodní tratě, v rámci kterého se znatelně přiostří reakce na plynový pedál, ztuhne řízení a z výfuku se začne ozývat hodně zajímavý zvuk. Auto z výfuku nejen pěkně zní, tím spíše, že jde o tříválec, ale také umí prskat a střílet. A to už dnes nedělají ani auta výrazně dražší a i stylovější. Však v tomto videu posuďte sami.

Puma ST má klasickou ruční brzdu, žádné tlačítko, a navíc lze zcela deaktivovat stabilizační systém. Na trati jsme měli dva vracáky, se kterými se zimní pneumatiky trápily, ale díky ruční brzdě bylo jejich projetí jednodušší. Ze zatáčky auto pak vytáhl samosvorný diferenciál, který nijak netahá za volant. Mimochodem i Puma ST (stejně jako Fiesta ST) zvedá kvůli konstrukci zadní nápravy v zatáčce zadní kolo.

Převod řízení je rychlý, a samotné řízení je přesné. Puma ST na otočení volantu reaguje skoro až s radostí a mění směr velmi ochotně. Radost jsem měl i z brzd. Ty Ford oproti standardnímu modelu také vylepšil. Přední kotouče mají průměr jsou 325 mm, ty zadní 271 mm. Jejich nástup je ostrý a dají se dobře dávkovat. Celkově jde o agilní auto, které i v tomto ostřejším tempu fungovalo vážně dobře.

Příjemným zjištěním byl i fakt, že ani zapnutá stabilizace nijak nepříjemně do řízení nezasahovala. Jako řidič jsem o ní věděl prakticky jen při zrychlování v malých rychlostech, kdy ubírala výkon, protože jinak by se protáčela přední kola. V zatáčkách kontrolka neblikala.

A zpátky po okreskách…

Vyzkoušel jsem město, dálnici i uzavřenou plochu s připravenou tratí, ale zatím jsem toho s autem moc nenajel po okreskách. Cesta zpátky tak vedla mimo dálnice. A tohle je to, co umí Ford Puma ST nejlépe. 200 koní a 320 Nm je dostatečná hodnota, neměl jsem pocit, že bych potřeboval výrazně víc. Akcelerace je znatelná (pokud máte správně zařazeno) z městských rychlostí, ale i z rychlostí, které se hodí spíše na dálnici.

Přečtěte si také:  Test Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid (2020)

Silnice neměly úplně kvalitní povrch, což ještě více než na polygonu ukázalo, že si podvozek s 19″ koly rozumí skvěle. Rozhodně jsem neměl pocit, že by kola byla moc těžká a auto s nimi nefungovalo. Přitom právě velká kola (tedy vysoká neodpružená hmotnost) bývají často problém, který kazí jinak dobré jízdní vlastnosti. Je cítit, že si Ford na naladění podvozku dal opravdu záležet. Kvůli tužšímu podvozku sice dá auto nerovnosti posádce pocítit, ale ani na rozbité silnici nebylo navzdory krátkému rozvoru znát jakékoliv nervozity.

Zábavu tak nakonec utnula palivová nádrž. Její objem je totiž jen 42 litrů a stovky kilometrů v rychlém tempu i blbnutí na uzavřené trati z ní benzin odsávají poměrně rychle. Hodnoty spotřeby paliva jsou v rámci této první jízdy irelevantní, ale v technických údajích slibuje Ford v kombinovaném režimu 6 l/100 km. Pokud se podíváme na hodnoty, kterých jsme dosahovaly s Fiestou, tak při svižnějším tempu to bylo mezi 8 a 9 l/100 km. Při klidnějším tempu by to bylo níže. Na konkrétní hodnoty si ale musíme počkat do klasického testu.

prvni_jizda-ford_puma_st- (18)

Závěr a cena

Ford Puma ST je crossover a o těch se obecně tvrdí, že nemohou být sportovní. Spousta značek už ale dokázala, že to není pravda a jejich SUV dokáží na okruzích porážet i opravdová sportovní auta. I Ford Puma ST má sportovní DNA.

Na okreskách auto funguje tak dobře, že mě to samotného překvapilo. Tvrdý podvozek dá sice pocítit všechny nerovnosti, ale kola jsou se silnicí stále spojena a řidič má tak jistotu, že auto bude dělat, co on chce. V normálním jízdním režimu je auto příjemně tiché a klidné, ačkoliv neadaptivní podvozek je tuhý stále.

Auto už lze od poloviny října objednávat. Základní cena verze ST je 731 900 Kč, za lépe vybavené ST X zaplatíte minimálně 804 900 Kč. K prvním zákazníkům se Ford Puma ST dostane ještě před koncem letošního roku.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Ford
Typ: Puma ST X
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1497 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 2500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.7 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.0 (WLTP)
Emise CO2: 155 g/km (WLTP)
Objem nádrže: 42 litrů
Délka: 4226 mm
Šířka: 1805 mm
Výška: 1533 mm
Rozvor: 2588 mm
Provozní hmotnost: 1358 kg
Objem zavazadlového prostoru: 456 / 1216 litrů
Ceník: ke stažení zde