test-dacia-Sandero-stepway-tce-100-lpg- (2)

Test Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 10. 2021


LPG je v České republice stále velmi oblíbené, podle nedávno zveřejněných statistik mu v případě nových aut dominuje Dacia. A my jsme jednu takovou otestovali. Do redakčního testu přijela Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG.

Tovární zástavba

Je jen málo značek, které nabízejí z výroby jiné alternativní pohony než ty s elektrifikací. Řeč je hlavně o autech na CNG a LPG. Zatímco CNG nabízí hlavně škodovka, LPG pak hlavně Dacia, ačkoliv třeba Mitsubishi ASX si s LPG také můžete nové objednat.

Dacia nabízí LPG prakticky pro všechny své modely, výjimkou je jen Spring, což je 100% elektromobil. Na LPG bude možné pořídit i chystanou novinku v podobě modelu Jogger. Motor je ve všech případech pouze jediný. Je to litrový tříválec s přeplňováním turbodmychadlem.

test-dacia-Sandero-stepway-tce-100-lpg- (4)

Jeho technické parametry se ale v případě, kdy jede na benzin nebo na LPG, liší. V případě provozu na LPG nabídne výkon 74 kW/100 koní a točivý moment 170 Nm, jakmile přepne na benzin je to 67 kW/90 koní a 160 Nm. Současně s tím se liší i jeho zvuk, protože na LPG je hodně hrubý a motor „cvaká“, při spalování benzinu je naopak tichý a jeho chod až překvapivě hladký.

Přepínání mezi oběma pohony probíhá jednoduše tlačítkem na palubní desce nalevo od volantu. Přepnout lze na volnoběh, ale i za jízdy. V nových modelech už umí palubní počítač pracovat s údaji na LPG, to ještě u Dusteru neumí. V kapličce přístrojů se tak v rámci palubního počítače řidič dozví průměrnou spotřebu LPG, dojezd, ale samozřejmě i stav nádrže.

Kromě zvuku se liší také spotřeba paliva. Při jízdě na LPG spotřebuje auto paliva více, počítejte přibližně s hodnotami kolem 8 až 9 l/100 km. Pokud pojedete na benzin, bude spotřeba cca o jeden až dva litry na 100 km nižší. Díky 50litrové benzinové nádrži a 40litrové nádrži na LPG můžete počítat s opravdu velkým dojezdem. A pokud by náhodou LPG došlo, pak můžete plnicí hrdlo najít pod klasickým víčkem nádrže, hned vedle benzinového hrdla.

test-dacia-Sandero-stepway-tce-100-lpg- (16)

Pohodlný podvozek

Jako základ pro nové Sandero posloužila koncernová podvozková platforma CMF-B, na níž stojí například i modely Renault Clio, Captur nebo Arkana. Teoreticky by tak mělo být možné, že by z mohlo vzniknout i jako hybrid. O tom ale Dacia nemluví. Zatím se tak musíme spokojit s benzinovými motorizacemi a právě LPG.

I díky této platformě je Sandero ve své současné generaci jízdně výrazně dospělejším autem, jehož naladění podvozku je spíše komfortní. V zatáčkách si s ním tak úplně užívat nebudete, ale na druhé straně nebudete muset skoro řešit povrch, po kterém pojedete. Auto působí robustním dojmem a od kol se ani na větších nerovnostech neozývají rány. Jediným negativem může být jen občasná nervozita v dálničních rychlostech, kdy musíte auto pořád řítit. I tak je to ovšem nepoměrně lepší, než to bývalo dříve.

Dacia Sandero Stepway přitom vyjíždí na 16″ kolech. V základu jde o specificky tvarované plecháče FLEXWHEEL SARIA, která díky tvaru poklic vypadají z dálky jako litá kola. Za příplatek 5500 Kč lze pořídit litá kola MAHALIA (také s průměrem 16″).

test-dacia-Sandero-stepway-tce-100-lpg- (9)

Výrazně lepší, ale cena je pořád znát

Dacii Sandero Stepway pořídíte za něco málo přes 300 tisíc korun, což je v dnešní době hodně zajímavá cena. Jakkoliv auto mezigeneračně – hlavně co do jízdy – dospělo, pořád je na něm znát, že jde o jedno z těch levnějších aut.

Nikoliv na výbavě, vždyť má ve standardu přední LED denní i potkávací světlomety (dálkové i blinkry jsou halogen), může mít navigaci s bezdrátovým Android Auto i Apple CarPlay, ale také například automatickou klimatizaci nebo bezklíčový přístup a startování.

Horší je to ale s naladěním některých asistentů, například s tím, který podrží auto při rozjezdu do kopce. Ta totiž auto drží ještě ve chvíli, kdy už máte spojku v záběru. Rozjede se teprve až po nějakých pár desetinách sekundy, kdy to ale může celým autem nepříjemně cuknout.

test-dacia-Sandero-stepway-tce-100-lpg- (15)

Závěr a cena

Dacia se za posledních 20 let hodně proměnila. Její velké znovuzrození přišlo v roce 2004 s prvním modelem Logan. I ten se před časem dočkal nové generace (test si můžete přečíst tady) a jde o podobně schopné auto jako právě dnes testované Sandero. Vlastně jsou to skoro stejná auta…

Dacia na to jde prostě dobře. Vyrábí vcelku levná auta, která nabízejí spoustu prostoru, jsou praktická a ty nejnovější modely navíc dobře vypadají a jsou schopné nabídnout výbavu srovnatelnou s běžnými mainstreamovými značkami. K tomu je klasický spalovací motor, zatím žádná velká elektrifikace. Chcete alternativní palivo? Není problém, sáhnout můžete po LPG. To, že je vaše dacia na LPG, bude vidět jen podle žluté samolepky na zadním skle. Problémem ale je, že s takovým autem nemůžete zajet do prakticky žádné podzemní garáže.

A cena? Ceník startuje na 318 900 Kč za verzi s benzinovým motorem TCe 90. Pokud byste chtěli LPG, pak si musíte připlatit na 331 400 Kč, respektive 301 400 Kč pokud využijete financování.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Sandero TCe 100 LPG
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + LPG
Pohon:,předních kol
Výkon (LPG):,74 kW/100 koní v 5000 ot./min
Točivý moment (LPG):,170 Nm v 2000 ot./min
Výkon (benzin):,67 kW/90 koní v 4600-5000 ot./min
Točivý moment (benzin):,160 Nm v 2100-3750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,11.9 s
Maximální rychlost:,177km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8–6.0 (benzin) / 7.4-7.7 (LPG)
Emise CO2 (g/km):,130–135 (benzin) / 114-119 (LPG)
Objem nádrže:,50 litrů (benzin) + 40 litrů (LPG)
Délka:,4099 mm
Šířka:,1848 mm
Výška:,1535 mm
Rozvor:,2604 mm
Provozní hmotnost:,1209–1251 kg
Objem zavazadlového prostoru:,410 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru