test-2021-renault_arkana-TCe-140- (3)

Je to pár týdnů, co francouzská automobilka Renault začala v Česku prodávat své nové SUV-kupé jménem Arkana. Model známý z ruského trhu dostal v zemích Evropské unie moderní základ a nové hybridní motory. Začíná na 620 tisících. Byť čistě podle vzhledu byste ho možná tipovali na mnohem vyšší částku. Je to totiž mimořádně atraktivní fešák.

Vždyť to je Renault!

Ukažte sousedovi nejdřív bok, podiví se, jak je auto limuzínově dlouhé. Ladně se svažující silueta ho dostane, stejně jako vyvýšená karoserie. „Osmnáctipalcová kola? Lepší než dvacítky, ale stačily by i menší,“ utrousí. Holt design až na prvním místě. Pak se zaměřte na zadní část – to je snad Mercedes-Benz GLC kupé, napadne ho určitě. No jo, ale vždyť to má znak Renaultu!

Arkana je zjevení. Ve svém segmentu zcela jistě. Tohle auto po designové stránce představuje „úžasnou rovnováhu mezi elegancí sedanu a robustností SUV,“ jak před lety poznamenal hlavní automobilový kreslíř francouzského výrobce z Boulogne-Billancourt Laurens van der Acker. Trefil to úplně přesně. Postavte Audi A6 na hever a párkrát zapumpujte, uvidíme.

test-2021-renault_arkana-TCe-140- (4)

Zpředu je to jasný Captur, libí se mi jemné linky denního svícení. Návrhářsky je auto prosté všerůzných fines a zkrášlujících detailů, o to víc vynikne do zadních partií se zužující kabina a surově svalnaté boky. Parádní je grafika zadních světlometů, které se stýkají v logu na pátých dveřích. Jedné ryze stylové záležitosti se Arkana přeci jen nevyhnula: verze R.S. Line přidává difuzor se zaslepenými koncovkami výfuku. Zbytečnost, ale komu by se nelíbila.

Zase ty mimikry

Ke GLC už jsme Arkanu přirovnali, tak zkusme komparovat podruhé, tentokrát s BMW X6. Pochopitelně to byl právě šarm mastodontních bavoráků, který inspiroval k dlouhé řadě populárních SUV-kupé mezi prémiovými auty. Arkana je ve svém segmentu nováčkem, jisté rysy ale přebírá se vším všudy. Hlavně prostorové mimikry.

Přečtěte si také:  Nový Hyundai Tucson prošel losím testem. Ve vyšších rychlostech se mu moc nedařilo

Třeba prostor na zadních sedadlech. I se svým značným rozvorem 2720 mm auto prostě nenabídne tak luxusní pohodlí, jak by člověk při pohledu na protáhlou, 4,5 metru dlouhou karoserii čekal. Kabina je navíc užší, takže vzadu se ve třech budete dost pošťuchovat rameny. Výhoda je, že Renault prostor neutopil v plastech a kovu na okrasu, v kufru je 513 litrů prostoru pro bagáž. Zavazadelník je dělený, a dokonce tu najdete i rezervu.

test-2021-renault_arkana-TCe-140- (8)

Zpátky do kabiny: Arkana na rozdíl od své starší různé příbuzné stojí na platformě CMF-B, tedy má totožný základ co Captur. Uvnitř byste si jejich palubky na prví pohled spletli. Na druhý zjistíte, že Arkana nemá madla dveří a středová konzole je uložena níže. Opticky to prostor vpředu zvětšuje. Sedí se hodně blízko přednímu sklu, chce to pochytit pár triků v polohování sedačky. Přístrojovka je hodně utopená, ale aspoň neodvádí pozornost. A na vertikálně postavený displej infotainmentu si musíte zvyknout, nutno přiznat, že dostatečně vysoko, aby vám oči neklouzaly moc daleko od vozovky.

Jen hybridy

Renault nabízí Arkanu jako plnohodnotný hybrid E-Tech nebo o trochu slabší „mikrohybridní“ kočár s motorizací TCe 140 EDC a 12V systémem, který autu pomáhá zvlášť při bryskních startech motoru na světlech. Jinak jeho „elektrické naladění“ moc nepocítíte.

Benzinová jednotka o objemu 1,3 litru o výkonu 103 kW (s maximálním točivým momentem 260 Nm) je jinak poměrně pružná, auto váží jen 1,4 tuny, takže s ním dokáže pěkně zahýbat. S každým dalším cestujícím ale její nechuť auto živěji táhnout do kopců klesá, navíc musíte notnou chvíli počkat, než se roztočí turbo. Renault nicméně chystá k vydání silnější verzi o 115 kW, což bude mnohem pohodlnější volba.

test-2021-renault_arkana-TCe-140- (13)

Sedmistupňový automat je trochu chaotický, zvlášť v menších rychlostech občas cukne, ve větších pak rád motor podtáčí. Už při nějakých 85 km/h jedete na sedmičku, což má zase dobrý vliv na spotřebu, která se kombinovaně točí kolem 6,5 až 7 litrů na 100 kilometrů. Ve městě pojedete nejmíň za 7,5 l/100 km.

Velká škoda, že Arkana nemá pohon 4×4, její 20centrimetrová světlá výška k tomu vybízí. Skvělé je řízení, na francouzskou automobilku nezvykle přesné. Podvozek pro malá auta sedí Arkaně báječně, kloubí měkkost citroënů s parádním naladěním polňačkových allroadů.

Přečtěte si také:  Test MINI Cooper S 5D (2021)

Arkana strašně mile překvapila. Designem, cenou i jízdními vlastnostmi. Se silnější benzinovou jednotkou konkurenci z řad Škody, Peugeotu nebo Hyundaie jistě zatopí.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Arkana TCe 140 EDC
Motory: řadový čtyřválec
Objem válců: 1333 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spal. motoru: 103 kW/140 koní při 4500 až 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru: 260 Nm při 1750 až 3500 ot./min
Maximální rychlost: 205 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba: 5.9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1477 kg
Emise CO2: 133 g/km
Délka: 4568 mm
Šířka: 1821 mm
Výška: 1576 mm
Rozvor: 2720 mm
Objem zavazadlového prostoru: 513 litrů
Ceník: ke stažení zde