Test-2020-Audi-A6-allroad-TDI-quattro- (10)

Audi A6 allroad má opravdu hodně bohatou historii. Je to jeden z vůbec prvních zvýšených kombíků s ochranným oplastováním. My jsme vyzkoušeli nejnovější generaci s nejvýkonnějším vznětovým motorem. V testu se podíváme na zoubek Audi A6 allroad 55 TDI quattro.

Bohatá historie

Letos je to už 21 let od doby, kdy se poprvé objevilo označení allroad. Psal se rok 1999, když automobilka z Ingolstadtu představila zvýšený kombík Audi A6 allroad. Šlo o původně bežný model A6 Avant, který ovšem dostal plastové nástavce prahů i další ochranné plasty na náraznících. Kromě toho měl vyšší světlou výšku, sériově montovaný vzduchový podvozek a další prvky výbavy, za něž jste si museli u běžných modelů připlácet.

Od té doby už v řekách uplynulo hodně vody, ale stejný recept zůstal, dokonce se o 10 let později, tedy v roce 2009 rozšířil i na menší Audi A4 allroad. Nic na tom (zatím) nezměnil ani fakt, že mezitím vznikla SUV, která si v prodejích nových automobilů ukrajují stále větší sousto na úkor podobných aut jako jsou modely allroad anebo klasické sedany.

Prostorný a přehledný

V interiéru se oproti „běžnému“ Audi A6 Avant vlastně nic nezměnilo. Stále je tu dostatek prostoru a supermoderní pojetí s dvojicí velkých dotekových displejů na středovém panelu. Ten horní známe ze všech Audi, i z těch menších, ten druhý, spodní mají jen dražší modely. První zkušenosti s těmito displeji jsou plné překvapení. Auto je nabité výbavou, takže nad oběma displeji můžete strávit spoustu hodin a stejně se asi neproklikáte vším, co auto nabízí.

Test-2020-Audi-A6-allroad-TDI-quattro- (21)

Líbí se mi, že některá zobrazení na obou displejích – hlavně ikony na hlavní obrazovce, jejich umístění i pozici – lze měnit podobně jako na chytrém telefonu. K tomu je tu lišta s nejoblíbenějšími funkcemi, kterou si lze personifikovat přesně podle toho, co používáte nejčastěji a nechcete to hledat hluboko v podmenu. Třeba si tam tak jako my můžete dát tlačítko start/stop systému.

Líbí se mi také navigace, respektive zadávání cíle. To lze samozřejmě udělat nejen hlasem, ale i tradičně psaním. K tomu se používá spodní displej. Ten je obrovský, takže se, pokud byste se rozhodli zadávat údaje při jízdě (a to byste neměli!), nemusíte tolik soustředit, kam „píšete“. Nemusíte navíc čekat na potvrzení písmena a psát po jednom jako v jiných autech, můžete psát pořád. Audi si písmena postupně ukládá a nakonec ukáže celé slovo.

Přečtěte si také:  Test Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro (2019)

Má to ale i své stinné stránky, protože díky spodnímu velkému displeji tu nejsou mechanické ovladače klimatizace. Pokud chcete změnit teplotu, občas se k ní musíte překliknout. Díky dvěma displejům to ale není takový problém, jako u některých jiných aut s podobným řešením, protože na spodním displeji se neodehrává tolik věcí.

Prostoru je v autě opravdu hodně, a to jak na předních sedadlech, tak na zadních sedadlech, ale i v kufru. Pětice cestujících nebude strádat ani na několik stovek dlouhém výletě a navíc si s sebou mohou vzít až 565 litrů zavazadel.

Test-2020-Audi-A6-allroad-TDI-quattro- (35)

Příjemně silný motor

Testované provedení 55 TDI je tím nejvýkonnějším a vlastně asi i nejlepším, co si v allroadu můžete pořídit. Jde o dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec s výkonem 257 kW/349 koní a s točivým momentem velmi příjemných 700 Nm. Motor využívá mild-hybridní technologii, která dokáže využít generátor (nejen) při prvotní akceleraci. Dobrou zprávou také je, že prodleva na plynu už není tak dlouhá, jak u šestválcových Audi bývala.

Motor je standardně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou a stálým pohonem všech čtyř kol. Převodovka funguje skvěle, je rychlá, navíc řadí intuitivně, takže prakticky není třeba využívat páček na volantu k manuálnímu řazení. Díky vysokému točivému momentu nemusí automat řadit ani tak často. Maximum krouťáku je k dispozici od 2500 ot./min, ale i pod touto hranicí otáčkoměru je síly dostatek.

Motor je při běžné jízdě příjemně tichý, důvodů je hned několik. Je to nejen díky tomu, že kvůli vysokému krouťáku může šestiválec pracovat v nízkých otáčkách, ale i tím, že je kabina skvěle odhlučněna. K posádce se dostane zvenku minimum hluku a třeba od podvozku a pneumatik prakticky nic.

Pohodlí, ale i terénní režim

Audi A6 allroad má ve standardní výbavě vzduchový podvozek. Ten má hned dvě výhody. Kromě pohodlí je to také možnost změny světlé výšky. A to jak nahoru při jízdě mimo silnici, tak i směrem dolů při cestách po dálnici. To se provádí buď automaticky podle rychlosti, změnou jízdního režimu anebo v nastavení auta na displeji.

Tento týden testujeme skvělé Audi A6 allroad s naftovým třílitrem s 257 kW. Škoda, že na plynu je stále drobná prodleva. Mimochodem na fotce si můžete všimnout natáčecí zadní nápravy.

Zveřejnil(a) auto-mania.cz dne Sobota 15. února 2020

I díky vzduchovému podvozku je tento oplastovaný kombík nejen pohodlný, ale dokáže auto podržet i v zatáčkách. Jeho agilita je i přes více než dvoutunovou hmotnost překvapivá, velkou měrou k tomu přispívá ale i natáčení zadní nápravy. To si můžete prohlédnout na fotce výše. To pak oceníte i ve stísněných prostorech, protože značně zmenšuje poloměr otáčení (12,2 metru) téměř pětimetrového auta.

Přečtěte si také:  Audi RS6 Avant je po zásahu ABTu výkonnější než R8. Dokonce lépe i zrychluje

Závěr a cena

Audi A6 allroad je příjemným překvapením, protože na něm moc nejde najít žádnou zásadní chybu. Drobnosti se najdou na ovládání dvojice displejů, protože někdy jsou položky schované hluboko v menu a je třeba se k nim proklikat. Někdy je ptořeba překliknout i na pouhou změnu teploty klimatizace. Potěší ale možnost personifikace (i když to mají prakticky všechny podobné systémy) a rychlost zadávání cíle do navigace. V neposlední řadě je třeba pochválit i jemnou grafiku, skvělé pozorovací úhly a to, že displeje jsou perfektně čitelné i za ostrého slunečního světla.

Parádní je i samotná jízda, protože motor má dostatek síly v celém spektru otáčkoměru, ale zároveň je poměrně úsporný. Jezdit za 7-8litrovou spotřebu paliva je skvělý výsledek. Díky (v dnešní době poměrně velké) 73litrové palivové nádrži máte poměrně dlouhý dojezd.

Ovšem to, že je auto tak dobré, se vysvětlí po nahlédnutí do ceníku, není totiž za úplně lidovou cenovku. Za to konkrétní testované byste zaplatili dva a tři čtvrtě milionu. Nutno však dodat, že má příplatkovou výbavu za bezmála 850 tisíc korun. Základní cena Audi A6 allroad je 1 914 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Audi
Typ:A6 allroad 55 TDI quattro
Motor:vidlicový šestiválec
Objem válců:2967 ccm
Plnění motoru:2x turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:4×4 (quattro)
Výkon:257 kW/349 koní při 3850 ot./min
Točivý moment:700 Nm při 2500 – 3100 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:5.2 s
Maximální rychlost:250 km/h
Převodovka:osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):6.4
Emise CO2:168 g/km
Objem nádrže:73 litrů
Délka:4951 mm
Šířka:2110 mm
Výška:1542 mm
Rozvor:2925 mm
Pohotovostní hmotnost:2085 kg
Objem zavazadlového prostoru:565 litrů
Ceník:ke stažení zde