Audi A4 Allroad 40 TDI quattro

Historie zvýšených kombíků s plastovým brněním má u Audi bezmála dvacetiletou tradici. Do jisté míry stály u zrodu SUV, která je dnes na oplátku pomalu vytlačují z nabídky. V nepřeberné škále všelijakých crossoverů a SUV se čtyřmi kruhy ve znaku ale pro Audi A4 allroad ještě zbylo místo. Naštěstí.

Oproti klasickému kombíku je tady celá řada změn. A nejde jen o ty vizuální, kterých si všimnete okamžitě. Nelakované plasty přidávají na stylu a vedle toho pochopitelně také chrání karoserii. V kombinaci se stříbrnými doplňky v náraznících a prazích působí allroad nejen bytelně, ale také zatraceně dobře. A hádám, že to bude jeden z těch hlavních taháků, proč po něm sáhnout. Totiž fakt, že nevypadá jako obyčejný manažerský kombík, kterých jsou plné dálnice.

Vedle formy se nezapomnělo ani na funkci. Samozřejmostí je zvýšená světlá výška o 35 milimetrů, ochranný spodní panel a celkově větší kola, která se podepsala také na širším rozchodu auta. Mimo asfalt by tedy měl allroad něco zvládnout.

Test Audi A4 Allroad 40 TDI quattro 1

Nedávná modernizace modelu A4 jako takového přinesla přepracovaný design, který trochu zahladil hrany, rozšířil masku chladiče a omladil výraz světlometů s modernější grafikou. V duchu zlepšování se pokračovalo i v interiéru, na žádné výstřednosti tady ovšem nezbylo místo. Hlavní novinkou je nový displej MMI touch, který přichází z větších modelů značky, ovšem bez haptické odezvy.

Evoluce místo revoluce

Přechod na kompletně dotykové ovládání se ale nekoná, byť z auta zmizel touchpad, zůstává A4 věrná třeba tradičním ovladačům klimatizace. Interiér tak vypadá ve srovnání s většími modely značky možná trochu archaicky, ale ovládá se rozhodně snadněji. Ve výsledku pro mě interiér A4 ztělesňuje ideální kompromis mezi tradičními ovladači a dotykovým rozhraním.

Ale displejů si i tak užijete, ve vyšších výbavách může nahradit tradiční budíky rozměrný displej o úhlopříčce 12,3 palce. A ten funguje výtečně, na plochu si můžete nastavit třeba velkou mapu navigace nebo podrobné provozní údaje.

Test Audi A4 Allroad 40 TDI quattro 2

Pochvalu si interiér zaslouží i za použité materiály. Narazíte tady na měkčené plasty, kůži a kov, zkrátka to, co byste od prémiové automobilky tak nějak očekávali. Jejich vzájemné slícování je natolik precizní, že interiér tvoří dojem jednoho bytelného celku.

Z hlediska prostornosti ovšem nesmíte zapomínat, že A4 patří mezi ty menší modely v hierarchii značky, na délku měří 4,7 metru. A že za podobné peníze pořídíte u lidovější značky o poznání větší model. Vpředu je všechno v nejlepším pořádku, to ostatně platí i pro druhou řadu sedadel, v oblasti kolen ale nemůžete očekávat tolik místa jako ve Škodě Superb. A kufr se svými 495 litry by nestačil ani na Octavii.

Prémiová jízda

Nabídka pohonných jednotek ukazuje, že velikost zavazadelníku nemusí být všechno. A4 totiž disponuje motorem uloženým podélně, takže si může dovolit větší pohonné jednotky. Nabídka sice začíná u dvoulitrového čtyřválce, který najdete i v té Octavii, ovšem vrcholí vidlicovým šestiválcem.

Test Audi A4 Allroad 40 TDI quattro 3

Náš testovací kousek dostal nejsilnější vznětový čtyřválec, který pod označením 40 TDI poskytuje 190 koní a 400 Nm. A stejně jako všechny allroady je spojen s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Už samotné nastartování prozradí, že oproti lidovějším koncernovým modelům se toho hodně změnilo. Odhlučnění a vibrace jsou minimální, a to už zastudena. Hrubost vznětového chodu proudí do interiéru jen velmi vzdáleně, vliv na to mají i speciální akustická skla vpředu, která do interiéru nepropouští ani žádné další zvuky zvenčí.

Výkon 190 koní v autě poznáte, motor má solidní zátah už od nějakých dvou tisíc otáček a nabídne velmi důstojnou dynamiku. Aby ne, je to nejsilnější dvoulitrový diesel v nabídce, velmi obstojně tedy zvládne vysokou rychlost (až 220 km/h) či předjíždění. Motor má překvapivě hbité reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nepůsobí tak otupělým dojmem jako jiné agregáty. Příjemně potěší také spotřebou paliva, která se ve městě pohybuje okolo 7 litrů, mimo město očekávejte 6 litrů.

Test Audi A4 Allroad 40 TDI quattro 4

Podvozek je naladěný hodně na pohodu. Pomohlo tomu i zvýšení o bezmála čtyři centimetry, v nájezdu do zatáčky se tak A4 sice trochu nakloní, ale pak se opře o vnější kolo a s velkou jistotou vykrouží oblouk, jistá dávka hbitosti se ale z podvozku vytratila. Míra komfortu je ovšem úžasná, osmnáctipalcové disky jsou na české silnice ideálním kompromisem, který s ladným žuchnutím pobere i velké díry, a přitom vás v zatáčkách nepřipraví o přilnavost.  

Závěr a cena

Bez jakýchkoli ambicí jezdit mimo zpevněné cesty by byla Audi A4 allroad verzí, po které bych bez rozmýšlení sáhl. Líbí se mi její neformální design, stejně jako výborný interiér, který v ideálním poměru míchá mechanická tlačítka s moderními technologiemi. Motor je spíš volbou rozumu, protože dvoulitrový turbodiesel 40 TDI dynamicky rozhodně nestrádá, a přitom dokáže být úsporný. Podvozek s osmnáctipalcovými koly představuje na naše silnice ideální kombinaci, která prostě funguje.

A pak je tu cena, která plně odpovídá zařazení. Ceník aktuálně obsahuje pouze verzi 45 TFSI, kterou si u Audi cení na 1 307 900 Kč. Konkrétní specifikace testovaného auta začínala na ceně 1 271 900 Kč ve verzi 40 TDI a s bohatou příplatkovou výbavou se vyšplhala až na finálních 1 777 700 Kč. Je to dost, ovšem jen do chvíle, než zabrousíte do ceníku prémiových SUV…

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Audi
Typ:A4 allroad
Motor:vznětový čtyřválec
Objem válců:1968 ccm
Plnění motoru:přeplňování turbodmychadlem
Palivo:nafta
Pohon:quattro (4×4)
Výkon:150 kW/190 koní v 3800 – 4200 ot./min
Točivý moment:400 Nm v 1750 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:7.9 s
Maximální rychlost:220 km/h
Převodovka:sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):5.7-5.6 / 4.9-4.7 / 5.2-5.0
Emise CO2:136-132 g/km
Objem nádrže:58 litrů
Délka:4762 mm
Šířka:1847 mm
Výška:1493 mm
Rozvor:2818 mm
Provozní hmotnost:1720 kg
Objem zavazadlového prostoru:495 / 1495 litrů
Ceník:ke stažení zde