test-2019-Audi-A4-35-TDI-a-Jaguar-XE-D180-AWD- (1)

Přemýšlíte o koupi prémiového sedanu střední třídy? Možností máte spoustu. Každého hned napadne hlavně „německá trojice“ Audi A4, BMW řady 3, Mercedes-Benz třídy C, ale na trhu jsou i další varianty jako například Jaguar XE. A právě tohoto Brita jsme postavili proti Audi A4.

Stejní, přesto zcela odlišní

Na pohled se obě auta podobají, vypadají moderně, navíc mají skoro stejnou barvu. Přesto je Jaguar designově odvážnější a karoserii doplňuje několika detaily. To Audi nemá, ta je decentnější. A podobné je to i v interiéru. V Jaguaru najdete několik drobných detailů jako jsou nápisy Jaguar na výdechách klimatizace, respektive na ploškách, jimiž se nastavuje směr proudění vzduchu.

V obou autech je vidět velká míra digitalizace, ale v Jaguaru opět o něco více. Na rozdíl od Audi má totiž na středovém panelu dvojici displejů, tedy řešení, s nímž v tomto koncernu poprvé přišel Range Roveru Velar. To Audi A4 nemá, ačkoliv všechny větší modely to tak mají. A4 má jeden velký displej multimédií, ale klimatizace se ovládá mechanicky. A líbí se mi to tak více, protože minimálně z hlediska bezpečnosti při jízdě je to intuitivnější a neodvádí to pozornost tolik jako ťukání po displeji.

test-2019-Audi-A4-35-TDI-a-Jaguar-XE-D180-AWD- (21)

Na druhou stranu ovládat se tak dá i klimatizace v Jaguaru, protože kromě displeje má i dva digitální kruhové ovladače, jejichž funkce se mění – podle záložky, kterou na displeji otevřete, ale i podle stisknutí nebo zatáhnutí ovladačů. Jednou tam tak může být teplota, ale když ovladač stisknete, přepne se na vyhřívání sedadel a podobně.

Co se multimédií celkově týká, Jaguar stále za Audi zaostává a to o světelné roky. Jeho systém je pomalejší, není tak chytrý a ani tak intuitivní. Systém Audi naopak velmi rychle reaguje, nabízí prvotřídní jemnou grafiku, ale i spoustu funkcí, které v Jaguaru vůbec nejsou.

Mimochodem obě dvě auta prošla před nedávnem modernizací, ale u Jaguaru to (minimálně subjektivně) bylo potřeba, u Audi ne. Potěšilo mě ale, jak moc se právě Jaguar zlepšil. Pocit z něj je teď o poznání „prémiovější“, a to nejen na pohled, ale i při jízdě. V rámci faceliftu ale značka vyměnila původní otočný ovladač automatické převodovky za joystick. A je to škoda, protože na pohled původní řešení vypadalo parádně.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Škoda Superb iV (2020)

test-2019-Audi-A4-35-TDI-a-Jaguar-XE-D180-AWD- (43)

A jak se v obou autech sedí? V Jaguaru je možná až moc vysoký posez, sedák bych si dokázal představit klidně o pár centimetrů níže. Třeba jako v Audi. S odhlédnutím od tohoto faktu je ale třeba řidičskou pozici pochválit. V Audi je ale celkově více místa a interiér působí vzdušnějším dojmem.

Pohon předních a pohon zadních (všech) kol

Výrazné rozdíly najdeme ale hlavně ve chvíli, kdy se oběma autům podíváme „pod sukni“. Oba dva sedany sice pohánějí dvoulitrové naftové čtyřválce s automatickými převodovkami, ale zatímco v Audi jde všechna síla jen na kola přední nápravy, tak v Jaguaru na zadní, respektive u testovaného auta na všechna čtyři.

Pokud chcete čtyřkolku, připlatíte si za ni u Jaguaru přibližně 60 tisíc korun. U Audi A4 ale k verzi 35 TDI (120 kW/163 koní) možná není. Museli byste sáhnout po výkonnějším 40 TDI (140 kW/190 koní), které s čtyřkolkou quattro vyjde o 115 tisíc korun dráž. Stále to ale bude levnější, než u Jaguaru, který ve verzi D180 AWD startuje na 1 223 915 Kč.

test-2019-Audi-A4-35-TDI-a-Jaguar-XE-D180-AWD- (9)

Testované motory jsou pro obě auta dostatečnými pohonnými jednotkami. Jejich výkon bez problémů postačí i pro bezpečné předjíždění, přesto je z motoru Jaguaru cítit o chlup větší elán. A je to i díky přibližně dvěma desítkám koní (Audi: 120 kW/163 koní, Jaguar: 132 kW/180 koní) a 50 Nm (Audi: 380 Nm, Jaguar: 430 Nm) navíc docela očekávatelné. Otázkou je, jestli ta o něco lepší dynamika stojí za přibližně o litr a půl vyšší spotřebu paliva. S Audi jsme jezdili do šesti, s Jaguarem přes sedm litrů na 100 kilometrů.

Hlavně při svižnější jízdě pak poznáte, že způsob pohonu náprav se na chování liší. Jaguar je jistější od volantu, zatímco Audi je s pohonem předních kol samozřejmě náchylnější k nedotáčivosti. Při běžné jízdě ale poznáte hlavně rozdíly v utlumení podvozku. Audi je od podvozku zcela tiché, v Jaguaru se na nerovnostech tu a tam ozve nějaká rána.

Závěr a cena

Je překvapení, jak velký krok ušel Jaguar v rámci modernizace, která na pohled není tak velká, jako „na pocit“. Auto na posádku celkově mnohem lépe působí. U Audi ten skok nebyl tak velký, protože už před modernizací šlo o vážně dobré auto, takže se v Ingolstadtu spíše ladily drobnosti.

Přečtěte si také:  Temně černá, zatraceně rychlá a se skvělým zvukem. ABT upravil Audi RS4 Avant

test-2019-Audi-A4-35-TDI-a-Jaguar-XE-D180-AWD- (2)

Jaguar ale za Audi stále zaostává z hlediska nejmodernější elektroniky. Má sice také Matrix LED přední světlomety, ale jejich odcloňování je pomalé a ne vždy fungovalo tak, aby protijedoucí řidiče neoslňovalo. Multimediální systém je pomalý a nemá tak pěknou grafiku a ovládání je občas „kostrbaté“.

Nutno ale uznat, že jakmile vyjedete na silnici, je Jaguar agilnější a svižná jízda vás s ním bude bavit více než s Audi. Při výběru tak bude hodně záležet na tom, co právě od svého nového auta budete chtít.

A cena? Pohled do ceníku prozradí, že základní ceny obou aut se velmi zásadně liší. Je to ale tím, že Jaguar XE začíná s testovaným 180koňovým motorem, zatímco Audi A4 nabízí i agregáty mnohem slabší. V ceníku Jaguaru XE je tak nejnižší cena za testovanou verzi D180 a jde o částku 1 163 536 Kč. V případě Audi A4 ceník začíná na 884 900 Kč s benzinovým 150koňovým 35 TFSI, nejlevnější 136koňová naftová verze 30 TDI startuje na 995 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový Nový
Značka: Audi Jaguar
Typ: A4 35 TDI S tronic XE D180 AWD
Motor: řadový čtyřválec řadový čtyřválec
Objem válců: 1968 ccm 1999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo turbodmychadlo
Palivo: nafta nafta
Pohon: předních kol všech čtyř kol
Výkon: 120 kW/163 koní při 3250 – 4200 ot./min 132 kW/180 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 380 Nm při 1500 – 2750 ot./min 430 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.2 s 8.4 s
Maximální rychlost: 228 km/h 222 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (kombinovaná): 4.1 – 3.8 l/100 km 5.2 – 5.4 l/100 km
Emise CO2: 109 – 100 g/km 142 – 138 g/km
Objem nádrže: 40 (54) litrů 56 litrů
Délka: 4762 mm 4678 mm
Šířka: 1847 mm 1967 mm
Výška: 1431 mm 1416 mm
Rozvor: 2820 mm 2835 mm
Pohotovostní hmotnost: 1495 kg 1685 kg
Objem zavazadlového prostoru: 460 litrů 410 litrů
Ceník: ke stažení ZDE ke stažení ZDE