test-2018-audi-q8-50-tdi-quattro- (2)

Zatímco BMW má X6 a Mercedes-Benz GLE kupé, Audi dlouho žádné podobně tvarované SUV nemělo. To se tento rok změnilo a na trh bylo uvedeno Audi Q8. Už od prvních chvil poutá pozornost díky svým tvarům. Ale jak jezdí? To jsme zjišťovali v testu.

Základem je design

Tím nejzásadnějším na celém Audi Q8 je jeho design. Ten musí zaujmout naprosto každého. Od samotného tvaru karoserie, přes ohromnou přední masku chladiče a poměrně úzká LED světla, až po pro nové modely Audi typický světelný pruh na zádi.

Audi Q8 je pořádným kusem auta, jakkoliv se to z fotek nemusí zdát. Je sice kratší (7 cm) a nižší (3,5 cm), než Q7, z níž vychází, ale zároveň je širší (3 cm). Jde sice o jednotky centimetrů, ale ty v důsledku s tvary karoserie vytváří z auta úplně jiný dojem. Mimochodem Q8 není Q7 (i když se vyrábějí ve stejné a na stejném pásu v bratislavské továrně), které někdo předělal panely karoserie, ona dostala třeba i bezrámové dveře. A to je vážně paráda.

test-2018-audi-q8-50-tdi-quattro- (23)

Interiér hypermoderní jako v A8

Po otevření dveří se před námi ukáže interiér, který vlastně už dobře známe. Příliš se neliší od nově představených modelů Audi A8, A7 Sportback, ale i A6. Jeho základem jsou opět dva displeje vévodící středovému panelu, přes něž se ovládá celé auto.

I když podobná řešení příliš nemusím, protože odpoutávají pozornost od řízení – po paměti na displeji prostě tlačítko nestisknete – musím uznat, že v Audi funguje zdaleka nejlépe ze všech aut, která s tímto řešením přišla. Kromě haptické odezvy (dá se deaktivovat), reagují displeje perfektně na dotek, ale i na pohyb prstů. Ovládají se jako dnešní chytré mobilní telefony a umějí spoustu fíglů. Na to, abyste se je naučili všechny, budete potřebovat alespoň půl dne. Na druhou stranu pokud je budete ovládat jen pouhým dotykem, stačí vám jen pár minut na zorientování.

Můžete si vybrat několik oblíbených ovládacích ikonek, které si můžete na displejích – a to ať už vlevo na horním displeji anebo v horní (uschovatelné) liště na spodním displeji – uložit do “oblíbených”. Stejně tak si můžete měnit zobrazení položek v hlavních menu, respektive jejich pozici a podobně. Vadí mi ale, že jsou pak všude otisky prstů a pokud jste na to citliví jako já, budete to pořád utírat…

test-2018-audi-q8-50-tdi-quattro- (37)

Digitální je i kaplička palubních přístrojů před volantem. Ta ale nabízí jen různé možnosti, respektive velikosti zobrazení. Personifikovat ji nelze. I tak je ale příjemně přehledná, jednoduchá na ovládání a hlavně za všech okolností perfektně čitelná.

Špatné to není ani z pohledu prostornosti. Na předních sedadlech nepřekáží zhola nic ani hlavě, ani loktům, ale ani nohám. Podobně velkorysý prostor nabízí Q8 i na zadních sedadlech. A to i přes svoji svažující se střechu. Slušný prostor (objem: 605 litrů) nabízí i zavazadlový prostor, jehož podlaha je ale poměrně vysoko. V jeho boční straně jsou navíc tlačítka. Jedna ovládají elektrické tažné zařízení, ta druhá výšku zadní nápravy, které se dá při nakládání příjemně a naprosto jednoduše snížit.

Klid a pohoda na palubě

Nasedněte do auta, uvelebte se v parádních sedadlech s masážními funkcemi (za příplatek), jemně za sebou zaklapněte dveře a ony se tiše samy dotáhnou. Stiskněte startovací tlačítko a počkejte, až se motor nastartuje. Čekáte, ale nic se neděje. Jak to? Podíváte se na “budíky” a vidíte, že otáčkoměr už není na 0. Motor totiž nastartoval, aniž byste to zpozorovali. Jeho odhlučnění je parádní a to i při jízdě.

test-2018-audi-q8-50-tdi-quattro- (31)

Do interiéru se ale nedostává žádný nepříjemný hluk ani od kol nebo od aerodynamiky a to i přes bezrámová skla. Skla jsou navíc dvojitá – podobně jako v A8 – takže izolují o to lépe. 

Z hlediska jízdního komfortu podvozku nemám naprosto žádných výtek. Přiznám se dokonce, že se mi s tímhle autem z pohledu samotné pohodlnosti jízdy jezdilo mnohem příjemněji než s Audi A8, které jsme testovali před pár měsíci. A to i přesto, že Q8 obouvala 22″ kola, tedy ta větší z nabízených kol. A tak to má pokračovat i při jízdě.

Q8 má samozřejmě vzduchový podvozek, který všechny nerovnosti vyžehlí. A nedělají mu překvapivě problém ani krátké příčné nerovnosti, s nimiž mají občas problém i ty nejlepší modely se vzduchovými podvozky. Výhodou je možnost změny světlé výšky v rozmezí až 9 cm. A to je vážně hodně.

test-2018-audi-q8-50-tdi-quattro- (14)

Za volantem

O pohon se stará motor s označením 50 TDI. Jde o vidlicový třílitrový šestiválec s dvojicí turbodmychadel, 210 kW/286 koňmi a s točivým momentem 600 Nm. To nejsou špatné hodnoty, ale také je třeba jedním dechem dodat, že Audi Q8 váží bezmála 2,2 tuny. I tak ale technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a (elektronicky omezenou) maximální rychlost 245 km/h.

Motor je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. K její práci a sladění s motorem bychom ale pár výhrad měli. Její práce byla zvláštní, protože rychlostní stupně měnila velmi zvláštně. Na druhé straně to má její řídící jednotka vážne těžké, protože každý týden s autem jezdí někdo jiný a úplně jinak a ona tak neví, čemu se má vlastně přizpůsobovat.

Co ale omluvit nelze, je prodleva po sešlápnutí plynu a faktickou reakcí auta. Ta prodleva je vážně obrovská a všimli jsme si u toho už i u A8, A7, ale i A6. S největší pravděpodobností to je zapříčiněno novým systémem reálného měření spotřeby paliva cyklem WLTP, ale je to věc, na kterou si musíme zvykat. Pak je však potřeba myslet na to, že kombinace letargicky reagující převodovky a prodlevy po sešlápnutí plynu musí zachránit zátah motoru. I tak se ale stane, že si původně plánovaný předjížděcí manévr nakonec rozmyslíte, abyste příště šlápli na plyn dříve.

test-2018-audi-q8-50-tdi-quattro- (38)

Q8 je mild-hybrid kombinující klasickou 12V palubní síť se 48V sítí, která u Audi SQ7 TDI, přišla jako první. Tady ale fungovala jinak, protože sloužila jen k pohonu některých palubních prvků výbavy. V tomto autě byla ale doplněna o lithium-iontový akumulátor zavazadlovém prostoru pod podlahou a řemenem poháněným generátorem BAS s funkcí “startéru”. Díky tomu je tak auto schopno rekuperovat energii při brzdění pro nabíjení akumulátoru.

Nesmí vás tedy pak překvapit, když se autu i při jízdě na dálnici vypne motor. Tento mild-hybrid od Audi totiž dokáže jet mezi 55 až 160 km/h po uvolnění plynu až 40 sekund se zcela deaktivovaným motorem (ke zhlédnutí v přiloženém videu). Zároveň se motor vypíná před zastavením (třeba na semaforech ve městě) už při rychlosti 22 km/h. Obě tyto funkce se vypínají s deaktivací systému Start/stop.

Mělo by se to pozitivně projevit na spotřebě paliva. My jsme ujeli přibližně 600 kilometrů a na palubním počítači se ukazovaly hodnoty kolem 9 l/100 km – tu o dvě desetiny nižší, tu o 3 vyšší… Zajímavé nicméně je, že s novým Volkswagenem Touareg jsme jezdili kolem 7 l/100 km.

Závěr a cena

Audi Q8 je autem, které otáčí hlavy. A to nejen v oranžové barvě, které má kus na propagačních fotkách, a kterým jsme jezdili v rámci prvního seznámení, ale i v této mnohem nenápadnější barvě. Lidé se u auta i tak zastavují, vyptávají se, chtějí se podívat blíže.

V rámci redakčního testu potěšilo pohodlím a celkovou pohodou, kterou při jízdě vyzařuje. Začíná to odhlučněním motoru a podvozku, pokračuje pohodlnými sedadly s masáží a konče příjemně naladěným vzduchovým podvozkem. Jenže pokud zrychlíte tempo – nejhůře znenadání – pak řídící jednotky nevědí, co mají dělat. Prodleva od sešlápnutí motoru je dlouhá, převodovka podřazuje pozdě a “ta pravá chvíle” je pryč. Může to být ale způsobeno tím, že se na autě mění každý týden řidiči.

Audi Q8 se v současnosti nabízí výhradně s testovaným motorem, v příštím roce má přijít ještě slabší 170kW provedení 45 TDI. Základní cena atakuje dvoumilionovou hranici a za testované auto byste museli zaplatit tři a čtvrt milionu.

+
Celkové odhlučnění auta Pomalé reakce na sešlápnutí plynu
Pohodlný podvozek Vyšší spotřeba paliva než VW Touareg
Vzhled Neustálé otisky prstů na ovládacích displejích
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: Q8 50 TDI quattro
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2967 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol (quattro)
Výkon: 210 kW/286 koní při 3500 ot./min
Točivý moment: 600 Nm při 2250 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.3 s
Maximální rychlost: 245 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.3 / 6.5 / 6.8
Objem nádrže: 85 litrů
Délka: 4986 mm
Šířka: 1955 mm
Výška: 1705 mm
Rozvor: 2995 mm
Pohotovostní hmotnost: 2145 kg
Objem zavazadlového prostoru: 605 / 1755 litrů
Ceník: ke stažení zde