Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC kupé

Test Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC kupé (2019)

Autor: Ondřej Lilling - 15. 12. 2019


Středně velké SUV od Mercedesu nedávno prodělalo modernizaci. Možná jste si toho ani nevšimli, protože vzhled se změnil spíše symbolicky. Zakulacená karoserie s líbivými tvary zůstala prakticky beze změn. Novinku spolehlivě prozradí modernizované přední světlomety i zadní svítilny, znalci si možná všimnou i upravené masky chladiče. O co méně se však ve Stuttgartu věnovali zevnějšku, o to intenzivněji pracovali pod kapotou a v interiéru.

Právě uvnitř bylo v minulosti nejvíce patrné, že GLC vzniklo v době před inovativním interiérem MBUX. Modernizace to napravuje prakticky do puntíku. Displeje ovšem nejsou situované do širokého panelu jako ve třídě A, ale mají tradičnější pojetí. V klasicky vyhlížející kapličce přístrojů se nachází jeden velký displej, druhý pak vystupuje z palubní desky. Displeje mají výborné rozlišení, skvělou odezvu a pochvalu si zaslouží i celý systém MBUX. Má moderní grafiku a vzhledem k ohromnému množství funkcí i poměrně jednoduché ovládání. A hlavně, Mercedes vám nechává naprosto volnou ruku ve způsobu ovládání.

Omlazení mu prospělo

Preferujete dotykový displej? Jak je libo. Dáváte přednost touchpadu na volantu nebo středovém tunelu? Žádný problém. Nebo se snad chcete maximálně soustředit na řízení? I to je možné. Mercedes rozumí češtině a hlasem toho obstará hodně. Nemusíte ani hledat žádné tlačítko, stačí jen vyslovit „Můj Mercedesi“ (často i jen „mercedes“) a pak už jen říct, co máte na srdci. Možnosti jsou široké, od nastavení klimatizace, přes zadání cíle až po zapnutí vyhřívání sedadla nebo zjištění aktuálního dojezdu. A zbyl i prostor pro nějaké ty vtípky, však se někdy zeptejte, co si myslí o BMW nebo Audi…

Omlazený interiér se ovšem omladil i v oblasti konektorů, v autě nenajdete tradiční USB, ale pouze jeho moderní verzi USB-C. U auta v ceně dvou milionů ale nevidím přítomnost výhradně nového konektoru tak zásadní překážkou jako u auta za čtyři sta tisíc. Jinými slovy, majitel Mercedesu asi nebude mít problém pořídit si ke svému stávajícímu telefonu i nový kabel.

Interiér jinak působí přesně tak, jak od prémiového SUV očekáváte – útulně a velmi hodnotně. A výtky nemám ani směrem ke slícování, od bouchnutí dveří až po chod tlačítek všechno působí velmi bytelným a trvanlivým dojmem. Sám bych nesáhl snad jen po kožených sedadlech, dřevěné dekory bych si ovšem s radostí dopřál, v kombinaci s kovovými detaily to vypadá výborně.

Styl něco stojí

Jak už jste z fotek určitě poznali, do testu se nám nedostalo klasické GLC, ale jeho sportovnější sourozenec s přídomkem kupé. Vzhledem ke splývavé zádi logicky nemůže nabídnout tolik prostoru pro hlavu jako tradiční provedení, přesto nemusíte zcela rezignovat na převážení dospělých ve druhé řadě sedadel, tak hrozné to opravdu není. Zavazadelník je na tom také o trochu hůře, se svými 491 litry je o nějakých šedesát litrů menší než u klasického GLC, má ovšem pravidelný tvar, takže jeho využitelnost zhoršuje snad jen vysoká nakládací hrana.

Přítomnost zážehového motoru je u středně velkého SUV nezvyklá a poměrně překvapivá. Není to ale kvůli tomu, že by snad nebylo na výběr. Ze zážehových motorů můžete sáhnout po racionálním čtyřválci, příjemně nabroušeném šestiválci v podobě AMG GLC 43, nebo drtivě rychlém osmiválci u AMG GLC 63. U nafty je vedle čtyřválců v nabídce také vznětový šestiválec.

Testovací kus pod označením GLC 300 ukrývá zážehový čtyřválec, nově však kombinovaný se 48V mild-hybridní pohonnou jednotkou. Auto tedy nedobíjíte ze zásuvky ani nemůže jezdit čistě na elektřinu, hlavním prvkem je tady startér-generátor, který v mžiku startuje motor a při rozjezdu ho pošťouchne až 14 koňmi. Při jízdě dokáže motor kompletně zhasnout, a šetřit tak palivo. Funguje to? Záleží, jaká máte očekávání. Za 6 litrů GLC jezdit opravdu nedokáže.

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC kupé

Mimo město jsem se dostal na hodnoty okolo 10 litrů, ve městě počítejte s průměrem 12 až 14 litrů podle stylu jízdy, což jsou velmi podobné hodnoty, za jaké jezdí o konkurenční BMW X4 30i xDrive. Ve výsledku tak mild-hybrid nikterak zásadní úsporu nepřináší, z uživatelského hlediska ale funguje velmi příjemně, v ničem vás neomezuje a jestli dokáže tu a tam ušetřit pár kapek benzínu, tak jen dobře.

Vyrovnat se dieselovým jednotkám z hlediska spotřeby sice nedokáže, v čem je ale dalece předčí, je kultura chodu. Startování je hladké, stejně jako samotný běh motoru. Prakticky o něm nevíte až do chvíle, kdy se rozhodnete z motoru vydolovat všech 258 koní. V takovém případě převodovka musí často podřadit i o několik stupňů, překvapivě silný zátah ale dokáže auto slušně rozhýbat. Z klidu na stovku se dostane za 6,3 sekundy a ani potom nemá problémy zrychlovat. Udržovat s ním vyloženě německé dálniční tempo v rychlostech nad 200 kilometrů v hodině mu nedělá nejmenší problém.

Rychlou jízdu obstojně zvládá i na okreskách, cílem nadšených řidičů se ale nejspíš nestane. Karoserie se v zatáčkách naklání, při intenzivním brzdění auto znervózní a příliš jistoty nevzbuzuje ani lehké řízení, byť s příjemně rychlým převodem. Jako cestovní stroj ovšem GLC odvádí velmi slušnou práci, navzdory devatenáctipalcovým kolům poskytuje dobrý komfort a dobře pohlcuje nerovnosti.

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC kupé

Závěr a cena

Modernizace Mercedes-Benzu GLC rozhodně prospěla. Zvenku to nebylo potřeba, zevnitř už ale zub času nahlodával letitý interiér. Přítomnost systému MBUX je jedna ze zásadních změn, a nadmíru příjemná. Interiér možná nepůsobí tak moderním dojmem jako zbrusu nové modely s hvězdou ve znaku, ale poctivost, s jakou je smontovaný, přetrvává.

Pokud odvracíte tvář od dieselů, budete se zážehovým provedením spokojení. Nabídne vám příjemně měkký chod a nadprůměrnou dynamiku. Odpovídá tomu ale také spotřeba, kterou mild-hybridní systém nikterak dramaticky nezlepšuje. Průměrně si GLC 300 řekne o 10 až 11 litrů benzínu na sto kilometrů.

S kartami ve finále možná zamíchá pohled do ceníku. Verze GLC 300 se zážehovým čtyřválcem vás bude stát přinejmenším 1 444 740 Kč. Verze GLC 300 d se vznětovým dvoulitrem je sice o něco pomalejší, ale je o zhruba dva tisíce levnější a k tomu nabídne výrazně příznivější provozní náklady.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,GLC kupé
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1991 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech kol
Výkon:,190 kW/258 koní při 5800 – 6100 ot./min + 10 kW elektromotor
Točivý moment:,370 Nm při 1800 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.3 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 – 8.1
Emise CO2:,161-186 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4731 mm
Šířka:,1890 mm
Výška:,1600 mm
Rozvor:,2873 mm
Provozní hmotnost:,1825 kg
Objem zavazadlového prostoru:,491 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru