Škoda Scala 1.5 TSI DSG ACT

Až osobní zkušenost dá většinou člověku odpovědi na některé palčivé otázky. Třeba proč Rapid nedostal přímého nástupce, ale vystřídala ho zbrusu nová Škoda Scala, přestože jde také o pětidveřový hatchback, navíc s velmi podobnými rozměry.

Základ poskytla moderní platforma s množstvím systémů, které si v ničem nezadají s většími modely značky. A křivkami, které na rozdíl od Rapidu neformovaly primárně technické požadavky na co nejlevnější výrobu, ale kladou si za cíl vzbudit také emoce. A to se Scale rozhodně daří. V modré metalíze, s aerodynamickými sedmnáctkami a prosklením, které končí až na pátých dveřích, vypadá Scala vážně k světu.

A pozitivní dojmy pokračují i uvnitř. Scala představuje první škodovku s novou koncepcí interiéru, s horizontálně členěnou palubní deskou, ze které vystupuje displej infotainmentu. Hezčí interiér u škodovky momentálně asi nenajdete, i když prakticky stejný má Kamiq. Poměr mechanických tlačítek a displejů tady dosahuje téměř ideální hodnoty. Důležité prvky jsou sdruženy vedle mechanické ruční brzdy a nastavení teploty obstarají kulaté ovladače klimatizace. Některé volby už se ovládají výhradně v dotykovém displeji, ale není jich mnoho a všechno je velmi intuitivní.

Škoda Scala 1.5 TSI DSG ACT

Jsou ovšem oblasti, kde Scala předběhla dobu. V autě nenajdete klasické konektory USB, ale pouze jejich moderní provedení v podobě USB-C. Nástup nového standardu je o něco pozvolnější než se předpokládalo, takže si k autu budete muset nejspíš pořídit i redukci. Nebo rovnou nový telefon, který najde své místo v bezdrátové nabíjecí přihrádce.

Použité materiály jsou na výborné úrovni, palubní deska je z velké části měkčená a také výplně dveří vypadají mnohem hodnotněji než tomu bývalo zvykem. Vpředu se tak budete cítit velmi pohodlně. Interiér je prostorný v podélném i příčném směru, což platí i pro místa vzadu. Tady je znát hlavně nárůst v oblasti loktů, což se bude hodit hlavně v případě, že Scalu plánujete používat jako rodinné auto.

Zavazadelník přesně naplňuje slova o „kousku auta navíc“, protože se svým objemem pohybuje na pomezí hatchbacku a kombíku. V základním uspořádání nabídne objem 467 litrů a po sklopení druhé řady sedadel naroste jeho kapacita na 1410 litrů.

Test Škoda Scala 1.6 TDI 85 kW (2019)

Dva válce stačí, čtyři pěkně tlačí

Z pohledu použité platformy se však Scala od svých koncernových sourozenců hodně vzdaluje. Využívá sice modulární platformu MQB, jedná se ovšem o provedení s označením A0. Tu jiné automobilky používají pro své kompaktní modely s délkou okolo čtyř metrů, jako je například Volkswagen Polo nebo SEAT Ibiza. Škodovka na stejném technickém základu postavila auto o třídu větší, pokud ale netoužíte po pohonu všech kol, jiné zásadní omezení vás v zásadě nečeká.

Nabídka pohonných jednotek v podstatě navazuje na minulý Rapid, šíře u Octavie tedy nedosahuje zejména co se týče dvoulitrových agregátů. Když tedy z nějakého důvodu nechcete tříválcový motor, máte rozhodování docela jednoduché. Z benzínových motorů vám zbývá výhradně patnáctistovka.

Základní cena tuto motorizaci předurčuje zákazníkům, kteří si budou chtít dopřát komfort relativně výkonného motoru a bohaté příplatkové výbavy. Kousek na fotkách ukazuje, jak může kompaktní škodovka vypadat ve chvíli, kdy se v konfigurátoru trochu rozšoupnete.

Škoda Scala 1.5 TSI DSG ACT

Když už se ale pro ni rozhodnete, nebudete zklamaní. Motor nabídne výkon 110 kW/150 koní v rozsahu od 5000 do 6000 ot./min, točivý moment 250 Nm je k dispozici od 1500 do 3500 otáček motoru za minutu. Na kompaktní hachback slušná čísla, která slibují i dostatečnou výkonovou rezervu.

Chod čtyřválcového motoru má na volnoběh příjemný a výjimečně tichý chod, to už ale dnes dokáže i spousta tříválcových jednotek. Chleba se začne lámat až ve chvíli, kdy motor bohatě vytočíte. A tady už tříválce svoji koncepci skrýt nedokážou, zatímco patnáctistovka zní příjemně v celém spektru otáček.

Spojení s dvouspojkovou převodovkou se suchými spojkami v některých situacích nepředstavuje úplně ideální kombinaci. Zejména pak co se týče provozu ve městě, kde má převodovka drobnou odezvu při rozjezdech. Nejvíc vás to bude obtěžovat při parkování v kopci, kde si budete občas muset vypomoct i ruční brzdou, protože jinak auto před sepnutím spojek lehce popojede.

Škoda Scala 1.5 TSI DSG ACT

Mimo město funguje převodovka na jedničku, řadí rychle, intuitivně a se sedmi rychlostmi dokáže otáčky držet příjemně nízko. Na dálnici tak motor točí ve sto třicítce jen nějakých 2500 otáček. S nízkým zatížením motoru se pojí technická vymoženost, která se skrývá pod označením ACT. Jde o systém odpojování dvou válců, který se aktivuje při nízkém zatížení motoru. Nebýt ukazatele na displeji, prakticky si toho nemáte šanci všimnout, výsledkem je jen o něco málo nižší spotřeba.

V reálu si Scala řekne v průměru o 6 litrů, ve městě počítejte spíše se sedmi, sedmi a půl litry. Dokázal bych si představit o něco nižší hodnoty. Na vině bych viděl hlavně automat, protože nedávno testovaná Octavia s manuální převodovkou dokázala jezdit i za 5,5 litru.

Za volantem vás Scala nepřekvapí. Na tuzemských cestách se pohybuje s klidem a nenuceností. Komfort je celkově velmi slušný, a to i v případě, že v konfigurátoru zaškrtnete podvozek Sport Chassis Control. Ten snižuje světlou výšku o 15 milimetrů a  vedle toho disponuje tlumiči s nastavitelnou charakteristikou, která má zlepšit chování při svižné jízdě. A tu Scala zvládá velmi obstojně. Řízení je přesné a na poměry elektrických posilovačů poskytuje i dostatek zpětné vazby, takže se s ním auto dá velmi přesně nasměrovat do zatáčky. Podvozek se chová nezáludně a zvládne to i bez přehnaných náklonů karoserie. Řidiče ale nedokáže příliš vtáhnout do děje a také naladění jednoduché zadní nápravy je u některých konkurentů lepší.

Škoda Scala 1.5 TSI DSG ACT

Cena a závěr

Absence základního výbavového stupně způsobila, že Scalu momentálně pořídíte nejlevněji za 377 900 Kč v kombinaci s tříválcovým motorem a výbavou Ambition. Náš kousek ve verzi Style by vás vyšel přinejmenším na 492 900 Kč v kombinaci s manuální převodovkou, DSG zvýší cenu o dalších 40 tisíc. Výbava je ale v takovém případě dost bohatá, dostanete třeba Bi-LED světlomety, prodloužené sklo pátých dveří, dvouzónovou klimatizaci… je toho vážně dost.

Scala ovšem není auto postavené okolo velkého kufru, velmi dobře funguje jako celek bez výraznějších nedostatků. Má komfortně naladěný podvozek, parádní interiér a k tomu moc pěkně vypadá. Ve srovnání s konkurencí tak vůbec nejde o špatnou nabídku. V dané kategorii sice najdete lépe jezdící auta, ale právě ona kombinaci prostornosti, moderních funkcí a komfortu bude pro mnoho lidí to pravé.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Scala
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1498 ccm
Plnění motoru: přeplňovaný
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.3 s
Maximální rychlost: 219 km/h
Převodovka: 7stupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.4/4.2/5.0
Emise CO2: 117 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4362 mm
Šířka: 1793 mm
Výška: 1471 mm
Rozvor: 2649 mm
Pohotovostní hmotnost: 1265 kg
Objem zavazadlového prostoru: 467 litrů
Ceník: ke stažení zde