Často se v souvislosti s vozy na LPG mluví o tom, že jejich velkou nevýhodou je to, že dle zákona nesmějí do podzemních garáží. Faktem ale je, že zákon jim nic takového nezakazuje. Problém je u samotných majitelů těchto garáží, pro které je často levnější a jednodušší k nim dát zákazovou značku než je pro případné parkování těchto vozidel upravit.

Přečtěte si také:  Nejen elektřina, ale i další alternativní paliva. Škoda Octavia G-TEC jezdí na CNG

Parkování je možné, ale za určitých podmínek

Mýtus, který říká, že auta s pohonem na LPG do garáží nesmějí, je všeobecně rozšířen. Často je to proto, že LPG, tedy zkapalněný propan-butan, je prudce jedovatý, může explodovat a navíc je těžší než vzduch, takže se při případném úniku nerozptýlí, ale naopak se koncentruje na jednom místě. A je problém jej vyvětrat. Oproti tomu CNG, tedy stlačený zemní plyn, je lehčí než vzduch, takže se při úniku rychle rozptýlí.

Oba tyto pohony měly ještě před pár lety do garáží kvůli bezpečnosti přísný zákaz vjezdu. To se změnilo v roce 2015, kdy vstoupila v platnost vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta oběma „plynovým“ pohonům vjezd do garáží fakticky povolila. Zrušila totiž vyhlášku č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která v § 19 říkala: „je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně povolen vjezd vozidel poháněných LPG nebo CNG.“

A proč je tedy u drtivé většiny garáží onen zákaz vjezdu vozidlům s pohonem na LPG? Je to vlastně úplně jednoduché. Jde jen o ušetřené statisíce při stavbě garáží. Aby mohla vozidla LPG do garáží, musí být takové místo dle českých technických norem vybaveno detektory úniku plynu a účinným odvětráváním. A to není levná záležitost. Pro majitele garáží či developery je logicky jednodušší garáž osadit zákazovou značkou, díky čemuž do finančně náročné techniky pak nemusejí investovat.

Přečtěte si také:  Kruhové objezdy jsou v Americe stále novinkou. Některé řidiče umí jejich průjezd pořádně potrápit

Požadavek norem také neplatí jen pro samotné prostory garáží, ale i pro jejich příjezdový a výjezdový prostor. Ovšem to jen v případě, kdy je delší než 30 metrů a ze tří stran obestaven stavebními konstrukcemi. A to je také důvod, proč není možné vjet s autem na LPG ani do patrových garáží, přestože vrchní patro bývá zcela otevřené. Ten přístup k němu by totiž musel být vybaven těmi detektory a podobně.

CNG tak velký problém není

Už jsme zmínili, že CNG není takovým strašákem, jako LPG. Nicméně jsou garáže, kam mají i tato auta zákaz vjezdu, jenž je nutno respektovat. Faktem ovšem je, že i garáže, kde mohou parkovat auta na CNG, musejí být vybaveny vzduchotechnikou a dalšími příslušnými technickými náležitostmi.

Přečtěte si také:  Nová Dacia Logan startuje na českém trhu. Nabízí dvě výbavy a motor jen na LPG

Dle výše zmíněné vyhlášky je pak dokonce nařízeno, aby nově stavěné garáže u obchodních center nabídly alespoň 10 % parkovacích míst právě pro vozidla na CNG. Dle Českého plynárenského svazu jsou navíc vozidla s pohonem na CNG bezpečnější než ta na benzin, naftu nebo LPG. Z hlediska bezpečnosti řadí i hasiči zemní plyn až do IV. třídy nebezpečnosti, zatímco benzin a LPG do I. a naftu do III. třídy. 

A nakonec jsou auta na CNG i LPG ekologičtější, protože do ovzduší vypouštějí méně emisí CO2 než auta se srovnatelná motory na benzin nebo naftu.

Přidat komentář