test-2021-dacia_logan-tce_100-lpg- (6)

Dacia je jednou z mála automobilek, která jako alternativní palivo nenabízí elektrifikované modely, ačkoliv to se na podzim také změní. Zatím můžete jezdit jen v autech na benzin, naftu anebo benzin s LPG. V rámci testu jsme vyzkoušeli novou Dacii Logan, u níž (zatím) nemáte na výběr a můžete mít právě jen verzi na LPG.

100 koní na LPG a 90 koní na benzin

Pokud nakouknete do ceníku Dacia Logan, zjistíte, že není příliš složitý. V nabídce je jeden motor a dvě výbavy, které se liší o necelých 30 tisíc korun, přičemž v té nižší není klimatizace, naopak v té vyšší už všechny podstatné prvky výbavy jsou. I tak si v ceníku můžete ještě pár dalších prvků zaškrtnout.

Přečtěte si také:  Test DS 3 Crossback 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8 (2021)

Motorizace je v současnosti pouze jediná a jde o přeplňovaný litrový tříválec s označením TCe 100 LPG. Ten umí spalovat benzin nebo LPG, přičemž mezi jednotlivými palivy se přepíná (klidně i při jízdě) jednoduše tlačítkem nalevo od volantu. Pokud ikonka v něm svítí zeleně, jedete na LPG, pokud nesvítí, pak jedete na benzin. Poznat to lze i v kapličce přístrojů, kde svítí u stavu nádrže buď nápis „LPG“ nebo je tu ikonka benzinového stojanu. Palubní počítač – na rozdíl od Dusteru LPG už umí pracovat i s údaji na LPG.

test-2021-dacia_logan-tce_100-lpg- (18)

Motor má různé technické parametry podle toho, na které zrovna jedete palivo. Na LPG má vyšší výkon (74 kW/100 koní a 170 Nm, respektive 67 kW/90 koní a 160 Nm na benzin) a opravdu jede lépe než na benzin, ale zároveň je hlučnější, má hrubší zvuk a více „cvaká“. Naopak na benzin je výrazně tišší, jemnější a kultivovanější. Odhlučnění kabiny ale celkově není vůbec špatné, ačkoliv se vzrůstající rychlostí hluk stoupá.

Liší se i spotřeba paliva. Dacia udává, že na benzin spotřebuje Logan 5,3–5,6 l/100 km a na LPG je to 6,9–7,3 l/100 km. Během týdenního testování jsme mezi palivy různě přepínali, abychom spotřebu porovnali. Na LPG jsme se pohybovali nejčastěji mezi 8 a 9 l/100 km, při jízdě na benzin to bylo přibližně o dva litry méně.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

Potěší, že přestavba a ani samotná nádrž na LPG neubraly nic z benzinové nádrže. Je tu tedy 50litrová nádrž na benzin a k tomu i 40litrová nádrž na LPG, která je v kufru místo rezervy. I díky tomu nabízí Logan TCe 100 LPG opravdu dlouhý dojezd. Plnění obou nádrží se nachází pod jedním víčkem nádrže v pravém zadním blatníku. To, že jde o auto na LPG, tak poznáte jen podle žluté samolepky na zadním skle. Ovšem ani tak s ním nemůžete zajet do prakticky žádné podzemní garáže.

test-2021-dacia_logan-tce_100-lpg- (12)
Verze na LPG (Sandero i Logan) mají výfuk ukončený a vyvedený ještě před zadním kolem.

Pohodlný a nenáročný cesťák

Dacia Logan potěší komfortním podvozkem, jehož pohodlnost umocňují 15″ kola s relativně vysokými pneumatikami. Mimochodem, i když se to na první pohled tváří jako litá kola, není tomu tak. Jsou to specificky tvarované plecháče (jmenují se: FLEXWHEEL SORANE), na kterých jsou poklice. Testované auto je má v průměru 15″ v základní výbavě, za příplatek 3000 Kč je lze mít v 16″ provedení, případně si můžete připlatit 5500 Kč a pak budete mít klasická 16″ litá kola.

Překvapením je samotné naladění podvozku. I přestože má Dacia Logan vzadu jednoduchou konstrukci zadní nápravy, dokáže nerovnosti filtrovat s naprostou jistotou. Výrazněji ji nerozhodí malé nerovnosti, ale ani větší výmoly. Navíc se od podvozku neozývají žádné rány.

Přečtěte si také:  První jízda s Audi RS e-tron GT: Jestli budou elektromobily fungovat takhle, nemáme se čeho bát

Slušná výbava včetně mobilní konektivity

Současné modely Dacia mají výbavu, která překvapí nejednoho člověka. V základu jsou například LED potkávací přední světlomety (pro dálkové světlomety i blinkry jsou ale jen žárovky). Můžete si připlatit i za automatickou klimatizaci (5000 Kč) a můžete mít třeba i bezklíčové odemykání i startování, čímž byl testovaný vůz vybaven. Jde o součást paketu, v rámci něhož je například i elektronická ruční brzda.

test-2021-dacia_logan-tce_100-lpg-zapad_slunce

Dacia nabízí i moderní konektivitu s mobilním telefonem prostřednictvím jeho zrcadlení na displej multimédií. Systém umí nejen Apple CarPlay, ale také Android Auto. Potřebujete k tomu jen kabel s koncovkou USB, zatím tu není USB-C. Výhodou je, že konektorů k připojení je několik a jeden se nachází přímo i vedle integrovaného držáku mobilního telefonu na vrchu palubní desky. To je poměrně dobrý nápad i praktické řešení!

Závěr a cena

Dacia Logan je v nové generaci autem, které rozhodně vypadá lépe, trochu „dospěleji“ a zároveň i překvapivě dobře jezdí. Přidejte k tomu cenově příznivý provoz na LPG a máte vlastně hodně povedený mix. Nevýhodou může být karoserie sedan s menším přístupem do jinak velkého zavazadelníku, ale také fakt že s LPG nemůžete zajet do mnoha podzemních garáží.

Přečtěte si také:  Test Kia Sorento 2,2 CRDi AWD (2021)

Základní cena nižší výbavy Essential startuje na 304 900 Kč, ale vzhledem k tomu, že není vybavena mnoha vcelku důležitými prvky v čele s klimatizací, je lepší rovnou připlatit Comfort. Cena této verze startuje na 331 900 Kč. Při využití značkového financování PREMIUM 30 000 Kč ECO od DaciaFinance budou ceny o 30 tisíc korun nižší.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Logan TCe 100 LPG
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin + LPG
Pohon: předních kol
Výkon (LPG): 74 kW/100 koní v 5000 ot./min
Točivý moment (LPG): 170 Nm v 2000 ot./min
Výkon (benzin): 67 kW/90 koní v 4600-5000 ot./min
Točivý moment (benzin): 160 Nm v 2100-3750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 11.6 s
Maximální rychlost: 186 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3–5.6 (benzin) / 6.9–7.3 (LPG)
Emise CO2 (g/km): 119–127 (benzin) / 106–112 (LPG)
Objem nádrže: 50 litrů (benzin) + 40 litrů (LPG)
Délka: 4396 mm
Šířka: 1848 mm
Výška: 1501 mm
Rozvor: 2649 mm
Provozní hmotnost: 1 124 – 1 163 kg
Objem zavazadlového prostoru: 628 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář