Dacia je jednou z mála automobilek, která jako alternativní palivo nenabízí elektrifikované modely, ačkoliv to se na podzim také změní. Zatím můžete jezdit jen v autech na benzin, naftu anebo benzin s LPG. V rámci testu jsme vyzkoušeli novou Dacii Logan, u níž (zatím) nemáte na výběr a můžete mít právě jen verzi na LPG.
100 koní na LPG a 90 koní na benzin
Pokud nakouknete do ceníku Dacia Logan, zjistíte, že není příliš složitý. V nabídce je jeden motor a dvě výbavy, které se liší o necelých 30 tisíc korun, přičemž v té nižší není klimatizace, naopak v té vyšší už všechny podstatné prvky výbavy jsou. I tak si v ceníku můžete ještě pár dalších prvků zaškrtnout.
Motorizace je v současnosti pouze jediná a jde o přeplňovaný litrový tříválec s označením TCe 100 LPG. Ten umí spalovat benzin nebo LPG, přičemž mezi jednotlivými palivy se přepíná (klidně i při jízdě) jednoduše tlačítkem nalevo od volantu. Pokud ikonka v něm svítí zeleně, jedete na LPG, pokud nesvítí, pak jedete na benzin. Poznat to lze i v kapličce přístrojů, kde svítí u stavu nádrže buď nápis „LPG“ nebo je tu ikonka benzinového stojanu. Palubní počítač – na rozdíl od Dusteru LPG už umí pracovat i s údaji na LPG.
Motor má různé technické parametry podle toho, na které zrovna jedete palivo. Na LPG má vyšší výkon (74 kW/100 koní a 170 Nm, respektive 67 kW/90 koní a 160 Nm na benzin) a opravdu jede lépe než na benzin, ale zároveň je hlučnější, má hrubší zvuk a více „cvaká“. Naopak na benzin je výrazně tišší, jemnější a kultivovanější. Odhlučnění kabiny ale celkově není vůbec špatné, ačkoliv se vzrůstající rychlostí hluk stoupá.
Liší se i spotřeba paliva. Dacia udává, že na benzin spotřebuje Logan 5,3–5,6 l/100 km a na LPG je to 6,9–7,3 l/100 km. Během týdenního testování jsme mezi palivy různě přepínali, abychom spotřebu porovnali. Na LPG jsme se pohybovali nejčastěji mezi 8 a 9 l/100 km, při jízdě na benzin to bylo přibližně o dva litry méně.
Potěší, že přestavba a ani samotná nádrž na LPG neubraly nic z benzinové nádrže. Je tu tedy 50litrová nádrž na benzin a k tomu i 40litrová nádrž na LPG, která je v kufru místo rezervy. I díky tomu nabízí Logan TCe 100 LPG opravdu dlouhý dojezd. Plnění obou nádrží se nachází pod jedním víčkem nádrže v pravém zadním blatníku. To, že jde o auto na LPG, tak poznáte jen podle žluté samolepky na zadním skle. Ovšem ani tak s ním nemůžete zajet do prakticky žádné podzemní garáže.
Pohodlný a nenáročný cesťák
Dacia Logan potěší komfortním podvozkem, jehož pohodlnost umocňují 15″ kola s relativně vysokými pneumatikami. Mimochodem, i když se to na první pohled tváří jako litá kola, není tomu tak. Jsou to specificky tvarované plecháče (jmenují se: FLEXWHEEL SORANE), na kterých jsou poklice. Testované auto je má v průměru 15″ v základní výbavě, za příplatek 3000 Kč je lze mít v 16″ provedení, případně si můžete připlatit 5500 Kč a pak budete mít klasická 16″ litá kola.
Překvapením je samotné naladění podvozku. I přestože má Dacia Logan vzadu jednoduchou konstrukci zadní nápravy, dokáže nerovnosti filtrovat s naprostou jistotou. Výrazněji ji nerozhodí malé nerovnosti, ale ani větší výmoly. Navíc se od podvozku neozývají žádné rány.
Slušná výbava včetně mobilní konektivity
Současné modely Dacia mají výbavu, která překvapí nejednoho člověka. V základu jsou například LED potkávací přední světlomety (pro dálkové světlomety i blinkry jsou ale jen žárovky). Můžete si připlatit i za automatickou klimatizaci (5000 Kč) a můžete mít třeba i bezklíčové odemykání i startování, čímž byl testovaný vůz vybaven. Jde o součást paketu, v rámci něhož je například i elektronická ruční brzda.
Dacia nabízí i moderní konektivitu s mobilním telefonem prostřednictvím jeho zrcadlení na displej multimédií. Systém umí nejen Apple CarPlay, ale také Android Auto. Potřebujete k tomu jen kabel s koncovkou USB, zatím tu není USB-C. Výhodou je, že konektorů k připojení je několik a jeden se nachází přímo i vedle integrovaného držáku mobilního telefonu na vrchu palubní desky. To je poměrně dobrý nápad i praktické řešení!
Závěr a cena
Dacia Logan je v nové generaci autem, které rozhodně vypadá lépe, trochu „dospěleji“ a zároveň i překvapivě dobře jezdí. Přidejte k tomu cenově příznivý provoz na LPG a máte vlastně hodně povedený mix. Nevýhodou může být karoserie sedan s menším přístupem do jinak velkého zavazadelníku, ale také fakt že s LPG nemůžete zajet do mnoha podzemních garáží.
Základní cena nižší výbavy Essential startuje na 304 900 Kč, ale vzhledem k tomu, že není vybavena mnoha vcelku důležitými prvky v čele s klimatizací, je lepší rovnou připlatit Comfort. Cena této verze startuje na 331 900 Kč. Při využití značkového financování PREMIUM 30 000 Kč ECO od DaciaFinance budou ceny o 30 tisíc korun nižší.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Logan TCe 100 LPG
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + LPG
Pohon:,předních kol
Výkon (LPG):,74 kW/100 koní v 5000 ot./min
Točivý moment (LPG):,170 Nm v 2000 ot./min
Výkon (benzin):,67 kW/90 koní v 4600-5000 ot./min
Točivý moment (benzin):,160 Nm v 2100-3750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,11.6 s
Maximální rychlost:,186 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3–5.6 (benzin) / 6.9–7.3 (LPG)
Emise CO2 (g/km):,119–127 (benzin) / 106–112 (LPG)
Objem nádrže:,50 litrů (benzin) + 40 litrů (LPG)
Délka:,4396 mm
Šířka:,1848 mm
Výška:,1501 mm
Rozvor:,2649 mm
Provozní hmotnost:,1 124 – 1 163 kg
Objem zavazadlového prostoru:,628 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]