Současná nabídka SUV Dacia Duster je bohatá. Nabízí se s pohonem na benzin, naftu, ale i kombinaci benzinu a LPG, ale také s pohonem předních nebo všech kol, případně s manuální nebo automatickou převodovkou. My jsme v nejnovějším testu vyzkoušeli naftovou předokolku.
Jedna naftová verze
Pokud se podíváte do ceníku, najdete v ní už jen jednu naftovou verzi,kterou je právě ta testovaná. Jde o model s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Ještě nedávno jste si mohli objednat i naftovou čtyřkolku, ale to už teď nejde. Mimochodem, v nové generaci už nebude ani naftová varianta…
Dacia Duster je u nás známým modelem, testů jste si mohli přečíst už spoustu, takže změnám po modernizaci se věnovat nemusíme. Ta však byla stejně designově docela nenápadná a omezila se spíše na moderní osvěžení. Věnovat se tak budeme hlavně tomu, jak se s testovaným autem žije.
Označení motorizace je Blue dCi 115.Pod tím se schovává naftový čtyřválec s objemem 1,5 litru s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 84 kW/115 koní a točivý moment je velmi slušných 260 Nm.
Za volantem
Pohonná jednotka překvapí už od prvního studeného nastartování vcelku tichým a hladkým projevem, který bychom od auta za takovou cenu nečekali, protože i některá výrazně dražší SUV s naftovými čtyřválci mají projev motoru hlasitější. I při jízdě je motor v nízkých otáčkách překvapivě tichý, hruběji se však projevuje ve vyšších otáčkách.
Jediný naftový motor v nabídce je spojen výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta má na rozdíl od verzí s pohonem předních kol výrazně delší „jedničku“, protože tu nemusí „nahrazovat“ redukci pro jízdu v terénu. Dráhy řazení jsou sice docela dlouhé, ale přesné. Ovšem vyjet mimo silnici není problém, vždyť světlá výška auta je 217 mm, přední i zadní nájezdový úhel je 29° a ten přechodový 22°.
Testovaný naftový motor je na tohle auto zcela dostačující. Řidič nemá výraznější problém předjet mimo město pomalejší auto a na dálnici držet „tempomatových“ 140 km/h tzv. „kopec-nekopec“. A to ani ve chvílích, kdy na palubu auta naložíte spolujezdce anebo náklad, jehož celkový objem může být bezmála pět stovek litrů.
Spotřeba motoru potěší i opravdu spořivé řidiče. Výrobce v technických údajích slibuje, že v kombinovaném režimu spálí motor na každých 100 ujetých kilometrů jen 4,8 litrů. Překvapením je, že takové spotřeby paliva se dá při klidné a defenzivní jízdě úplně bez problémů a bez starostí dosáhnout. 50litrová nádrž vám tak vystačí klidně na víc než tisíc kilometrů jízdy.
Podvozek je u Dusteru robustní a i na 17″ kolech se dá označit jako komfortní. S nástrahami českých okresek si poradí bez sebemenšího zaškobrtnutí. V Dacii Duster navíc nemáte pocit, že byste si měli na každé díře nebo výmolu zničit pneumatiku nebo kolo. Přestože testovaná verze Extreme má černě lakované 17″, pneumatiky jsou velké a široké (215/60 R17) a kola před poškozením dobře chrání.
Závěr
Dacia Duster je prostě a jednoduše autem, které beze zbytku uspokojí nenáročného řidiče, který občas vyjede třeba i mimo silnici. Jde o auto s komfortním podvozkem, dnes už i poměrně moderní výbavou (pokud si za ni připlatíte) včetně bezdrátového zrcadlení mobilního telefonu, LED předními světlomety, ale třeba i bezklíčovým odemykáním, zamykáním, a startováním.
Testovaná Dacia Duster byla ve výbavě Extreme, která byla dostupná pouze na určitý čas. Poznat lze na první pohled díky šedé barvě exteriéru a oranžovým nápisům a doplňkům. Ta už ale z ceníku zmizela a dostupná nebude. Některá skladová auta ještě v České republice jsou.
Novinkou je ale naopak to, že všechny nové modely Dacia dostaly nové logo – a to jak na karoserii, tak i do interiéru – takže pokud si teď objednáte auto do výroby, už vám přijde s novým logem, kombinujícím písmena „D“ a „C“.
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Duster Blue dCi 115
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1461 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 85 kW/115 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 260 Nm při 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva: 4.8 l/100 km
Emise CO2: 126-127 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4341 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1682 mm
Rozvor: 2676 mm
Provozní hmotnost: 1383 – 1425 kg
Objem zavazadlového prostoru: 494 / 1478 litrů
Ceník: ke stažení zde