test-2021-dacia_duster-15_dci-4x4-facelift- (7)

Test Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 4×4 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 23. 1. 2022


Dacia v loňském roce modernizovala své SUV Duster. Nešla do žádných velkých designových ani technických změn, spíše auto jen šikovně osvěžila. My jsme v rámci testu vyzkoušeli naftovou čtyřkolku.

„Svěží vítr“

Modernizace Dusteru proběhla spíše decentně. Všechny tvary karoserie jsou beze změny, jiná je ale grafika předních i zadních světlometů. Do předních světlometů putovala LED technika, což by nebyla až taková „bomba“, protože LED denní svícení i LED potkávací světlomety už mají Sandero i Logan, ale faceliftovaná Dacia Duster šla ještě dál. LEDkové jsou totiž poprvé v historii rumunské značky i přední blinkry. Stejně jako u výše zmiňovaných modelů jsou dálkové světlomety stále halogenové.

Přečtěte si také:  Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)

Zadní světlomety dostaly dva světelné proužky ve tvaru písmene „Y“, čímž nahrazují původní rozdělení na čtvrtiny. V zadních světlometech jsou nicméně běžné žárovky, LEDky bychom tu hledali marně.

test-2021-dacia_duster-15_dci-4x4-facelift- (4)

Moc dalšího už toho v exteriéru facelift nepřinesl. Zmínit lze ještě nové disky kol s průměry 16 a 17 palců. Design se tu neměnil kvůli tomu, aby byl jiný, ale hlavně kvůli tomu, aby kola byla co nejaerodynamičtější a nezvyšovala tak zbytečně emise CO2. I proto je Dacia tvarovala i v aerodynamickém tunelu.

Co se změn v interiéru týká, i tady to bylo hodně decentní a spíše se jen tak zlehka „uklízelo“. Dacia Duster dostala novou loketní opěrku, která se dá podélně posouvat a je v ní ukrytá odkládací přihrádka. Přepracovaný je infotainment, pocházející z dříve představených modelů Sandero a Logan. V nejvyšší verzi Media NAV má dotekový displej s 8palcovou úhlopříčkou a umí bezdrátově Android Auto i Apple CarPlay.

Přečtěte si také:  Dacia Duster Commercial je užitková verze N1 bez zadních sedadel. Může mít i pohon všech kol

Pokud váš telefon bezdrátové zrcadlení nepodporuje, jsou tu i klasické USB konektory k jeho připojení kabele. Ty už nejsou těsně nad displejem, ale automobilka je uklidila před řadicí páku (anebo volič automatické převodovky). Za příplatek mohou být USB konektory i pro cestující vzadu.

test-2021-dacia_duster-15_dci-4x4-facelift- (16)

Novinkou je také jednodušší ovládání tempomatu. Tlačítka (de)aktivace se přesunula ze středového tunelu na volant. Ovládání rádia pod volantem zůstalo, umístěno je stále na páčce na sloupku řízení.

Naftová patnáctistovka pod kapotou

Nabídka motorů se neměnila, stála platí, že lze vybírat mezi benzinovými a naftovými verzemi a v nabídce je i motorizace jezdící na LPG. A právě verze na LPG, kterou Dacia označuje jako TCe 100 LPG, doznala největších změn. Automobilka zvětšila nádrž na 48,8 litru (cca o 50 % víc). Zároveň se zapracovalo i na vzhledu a po vzoru Sandera a Loganu je v interiéru nově integrovaný přepínač na volbu jízdy mezi LPG a benzinem. Ten je vlevo od volantu. S hodnotami na benzin, ale už i LPG umí v modernizovaném Dusteru konečně pracovat i palubní počítač. Současně s tím už v budíkách ukazuje nejen stav benzinové nádrže, ale i nádrže na LPG.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT (2022)

My jsme ale testovali verzi s pohonem všech kol, kterou LPG mít nemůže. Čtyřkolka je k dispozici pouze pro dva vrcholné motory: benzinový TCe 150 nebo naftový Blue dCi 115, a pouze s manuální převodovkou. A právě naftovou Dacii Duster s pohonem všech kol jsme testovali. O tom, že jde o čtyřkolku, se dozvíte pomocí štítku na plastech na předních blatnících.

test-2021-dacia_duster-15_dci-4x4-facelift- (10)

O pohon se tedy stará 1,5litrový naftový čtyřválec, který má 84 kW/115 koní a 260 Nm. Dynamika je dostatečná, auto nejede vůbec špatně. Do přibližně 1700 ot./min jsou sice jeho reakce poměrně vlažné. To se ovšem dá, vzhledem k tomu, že maximum točivého momentu leží mezi 1750–2750 ot./min, očekávat. Zrychlování je ploché, bez výraznější špičky, a točit motor nad 4000 ot./min nemá smysl.

Slušné dynamice pomáhá i to, že prvních pět rychlostí je hodně krátkých. Jednička slouží opravdu jen k rozjezdu a při jízdě v terénu, kde nahrazuje redukční převodovku (tu mají dneska prakticky jen terénní pick-upy). Šestka je naopak hodně dlouhá a třeba v 90 km/h ještě není úplně ideální ji řadit. V kabině se pak totiž ozývá dunění a i zrychlení bude opravdu velmi vlažné. Jde tak v zásadě o „dálniční rychlostní stupeň“, při 130 km/h točí motor na šestku přibližně 2800 ot./min.

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – rozlučka

Na silnici dobrý, co v terénu?

Dacia Duster potěšila naladěním podvozku. Ten byl vždy spíše komfortní a tichý. Nerovnosti na silnici pro tohle auto nebyly žádný problém, dokázala je dobře utlumit a přejela je vždy s naprostým tichem od kol. Nejinak je tomu i v modernizované verzi. Při klidné jízdě zaslouží na silnici chválu. Ale co když ze silnice sjedete a vydáte se do terénu?

Žádný problém, jak ostatně můžete vidět výše ve videu. Pro pohon všech kol je na středovém tunelu otočný ovladač. Jeho prostřednictvím můžete nastavit, zda chcete pouze pohon předních kol (2WD), automatickou čtyřkolku (Auto) anebo autu řeknete, že čtyřkolku budete opravdu potřebovat (Lock).

Přečtěte si také:  Test DS 4 Rivoli Cross 1,2 PureTech 130 EAT8 (2022)

Ve 2WD režimu se zadní kola vždy jen povezou, nepřipojí se za žádných okolností. Zadní náprava se k pohonu té přední připojí až v režimu Auto. Primárně jsou stále hnaná přední kola a ta zadní jim pomůžou v případě potřeby na kluzkém povrchu. Poslední režim Lock ovšem neznamená, že by auto najednou stále poháněly obě dvě nápravy, ale že ta zadní se bude připojovat rychleji. Středový diferenciál ani jeho uzávěrku totiž Duster nemá.

Čtyřkolky dodává Dacia s celoročními pneumatikami, které jsme měli na autě i my. Jak vidno ve videu, v terénu jsou sice nejslabším článkem, ale i tak toho auto projede opravdu hodně. Nakonec byla limitujícím prvkem světlá výška (214 mm), kvůli níž auto nepřejede některé ostré zlomy. Pokud ho ovšem „položíte na břicho“, můžete se spolehnout na kovovou ochranu podvozku.

test-2021-dacia_duster-15_dci-4x4-facelift- (21)

Závěr a cena

Dacia Duster je autem, které potvrzuje, že nabízí opravdu skvělý poměr mezi tím, co za něj zaplatíte a dostanete. Jde o auto, které dnes dokáže velmi dobře jezdit po silnici, ale i mimo ni, kde pomůže pohon všech čtyř kol. S testovaným naftovým motorem si sice neužijete vzrušení ze zrychlení, protože akcelerace je zcela plochá, ale potěší tím, že si ho můžete vybrat nejen s pohonem předních kol, ale i jako čtyřkolku. A spotřeba? Dá se v klidu jezdit do 6 l/100 km.

Dacia Duster navíc nabídne dostatek vnitřního prostoru pro čtveřici cestujících i pro jejich zavazadla. Objem kufru je u testované čtyřkolka 467 litrů, ale dá se sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit na 1444 litrů.

Přečtěte si také:  Rychlý test Toyota Land Cruiser 300 (2022)

A co prozradí pohled do ceníku? Nejnižší cena je 346 900 Kč, za což dostanete základní motorizaci TCe 90 s litrovým benzinovým tříválcem s 90 koňmi. Problémem by ale mohla být absence klimatizace ve standardní výbavě, ale můžete si ji za 15 tisíc korun připlatit. Testovaný kus byl ale dražší, protože je ve druhé nejvyšší výbavě Prestige, má naftový motor Blue dCi 115 a čtyřkolku. Jeho cena startuje na 512 900 Kč, ale už tu není skoro za co připlácet.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Duster Blue dCi 115 4×4
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,84 kW/114 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,175 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3
Emise CO2:,139-140 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4341 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1682 mm
Rozvor:,2676 mm
Provozní hmotnost:,1488 – 1514 kg
Objem zavazadlového prostoru:,467 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

3 názory na “Test Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 4×4 (2022)”

  1. Za 500 tisíc si raději koupím 3-4roky staré skutečné auto a ne tohoto poruchového Rumuna. Mimochodem Duster stále vévodí na prvních příčkách nejvíce poruchového auta v Evropě.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek