Test-2022-Dacia_Duster_Blue_dCi_115- (5)

Test Dacia Duster Blue dCi 115 (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 19. 6. 2022 0

Současná nabídka SUV Dacia Duster je bohatá. Nabízí se s pohonem na benzin, naftu, ale i kombinaci benzinu a LPG, ale také s pohonem předních nebo všech kol, případně s manuální nebo automatickou převodovkou. My jsme v nejnovějším testu vyzkoušeli naftovou předokolku.

Jedna naftová verze

Pokud se podíváte do ceníku, najdete v ní už jen jednu naftovou verzi,kterou je právě ta testovaná. Jde o model s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Ještě nedávno jste si mohli objednat i naftovou čtyřkolku, ale to už teď nejde. Mimochodem, v nové generaci už nebude ani naftová varianta…

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG (2022)

Dacia Duster je u nás známým modelem, testů jste si mohli přečíst už spoustu, takže změnám po modernizaci se věnovat nemusíme. Ta však byla stejně designově docela nenápadná a omezila se spíše na moderní osvěžení. Věnovat se tak budeme hlavně tomu, jak se s testovaným autem žije.

Test-2022-Dacia_Duster_Blue_dCi_115- (8)

Označení motorizace je Blue dCi 115.Pod tím se schovává naftový čtyřválec s objemem 1,5 litru s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 84 kW/115 koní a točivý moment je velmi slušných 260 Nm.

Za volantem

Pohonná jednotka překvapí už od prvního studeného nastartování vcelku tichým a hladkým projevem, který bychom od auta za takovou cenu nečekali, protože i některá výrazně dražší SUV s naftovými čtyřválci mají projev motoru hlasitější. I při jízdě je motor v nízkých otáčkách překvapivě tichý, hruběji se však projevuje ve vyšších otáčkách.

Přečtěte si také:  Test Kia EV6 77 kWh | elektromobil (2022)

Jediný naftový motor v nabídce je spojen výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta má na rozdíl od verzí s pohonem předních kol výrazně delší „jedničku“, protože tu nemusí „nahrazovat“ redukci pro jízdu v terénu. Dráhy řazení jsou sice docela dlouhé, ale přesné. Ovšem vyjet mimo silnici není problém, vždyť světlá výška auta je 217 mm, přední i zadní nájezdový úhel je 29° a ten přechodový 22°.

Test-2022-Dacia_Duster_Blue_dCi_115- (18)

Testovaný naftový motor je na tohle auto zcela dostačující. Řidič nemá výraznější problém předjet mimo město pomalejší auto a na dálnici držet „tempomatových“ 140 km/h tzv. „kopec-nekopec“. A to ani ve chvílích, kdy na palubu auta naložíte spolujezdce anebo náklad, jehož celkový objem může být bezmála pět stovek litrů.

Spotřeba motoru potěší i opravdu spořivé řidiče. Výrobce v technických údajích slibuje, že v kombinovaném režimu spálí motor na každých 100 ujetých kilometrů jen 4,8 litrů. Překvapením je, že takové spotřeby paliva se dá při klidné a defenzivní jízdě úplně bez problémů a bez starostí dosáhnout. 50litrová nádrž vám tak vystačí klidně na víc než tisíc kilometrů jízdy.

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – seznámení

Podvozek je u Dusteru robustní a i na 17″ kolech se dá označit jako komfortní. S nástrahami českých okresek si poradí bez sebemenšího zaškobrtnutí. V Dacii Duster navíc nemáte pocit, že byste si měli na každé díře nebo výmolu zničit pneumatiku nebo kolo. Přestože testovaná verze Extreme má černě lakované 17″, pneumatiky jsou velké a široké (215/60 R17) a kola před poškozením dobře chrání.

Test-2022-Dacia_Duster_Blue_dCi_115- (10)

Závěr

Dacia Duster je prostě a jednoduše autem, které beze zbytku uspokojí nenáročného řidiče, který občas vyjede třeba i mimo silnici. Jde o auto s komfortním podvozkem, dnes už i poměrně moderní výbavou (pokud si za ni připlatíte) včetně bezdrátového zrcadlení mobilního telefonu, LED předními světlomety, ale třeba i bezklíčovým odemykáním, zamykáním, a startováním.

Přečtěte si také:  Test BMW iX xDrive40 (2022)

Testovaná Dacia Duster byla ve výbavě Extreme, která byla dostupná pouze na určitý čas. Poznat lze na první pohled díky šedé barvě exteriéru a oranžovým nápisům a doplňkům. Ta už ale z ceníku zmizela a dostupná nebude. Některá skladová auta ještě v České republice jsou.

Novinkou je ale naopak to, že všechny nové modely Dacia dostaly nové logo – a to jak na karoserii, tak i do interiéru – takže pokud si teď objednáte auto do výroby, už vám přijde s novým logem, kombinujícím písmena „D“ a „C“.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Duster Blue dCi 115
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,85 kW/115 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.8
Emise CO2:,126-127 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4341 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1682 mm
Rozvor:,2676 mm
Provozní hmotnost:,1383 – 1425 kg
Objem zavazadlového prostoru:,494 / 1478 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]