test-2022-bmw-420d-xdrive-gran-coupe- (7)

Chcete dobrý přístup do kufru, ale nemáte rádi kombíky? Řešení se nabízí třeba i u BMW. Druhá generace BMW řady 4 Gran Coupé totiž stále nabízí karoserii liftback, tedy s otevíracími pátými dveřmi s oknem. Vyzkoušeli jsme ho v naftové motorizace a s pohonem všech kol.

Větší a praktičtější než trojka

Nabídka BMW je hodně rozmanitá, ale prim v ní hrají zejména hatchbacky, sedany, kombíky a SUV, respektive SAV (Sports Activity Vehicle, např.: X5) a SAC (Sports Activity Coupé, např: X6), jak je samo BMW nazývá. Jenže co když nechcete kombík, ale přesto chcete velký kufr s dobrým přístupem a nechcete Superba? BMW pro vás odpověď má, je jí BMW řady 4 Gran Coupé. To sice vychází z řady 3, ale má zajímavěji tvarovanou karoserii a kufr otevírá s celými pátými dveřmi i se sklem. Jeho standardní objem je 470 litrů, ale po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1290 litrů.

Přečtěte si také:  Test Renault Trafic Spaceclass Blue dCi 170 EDC (2022)

I tak je to na pohled typický bavorák dnešní doby, tím spíše zepředu. Jde o řadu 4, takže i Gran Coupé dostalo velké a vysoké ledvinky a takřka stejný zadek jako běžné kupé. Z boku vynikne tvar karoserie, která směrem dozadu od B-sloupku klesá, což sice trochu omezuje prostor na zadních sedadlech, ale průměrně vzrostlí pasažéři tu výraznější problém mít nebudou. Hraniční bude výška cca nad 180 cm. Složitější je na zadní sedačky ovšem nastupovat a vystupovat. Dveře jsou docela krátké, kvůli čemuž je tu docela malý otvor, jemuž svažující se střecha nijak nenapomáhá.

test-2022-bmw-420d-xdrive-gran-coupe- (14)

Zajímavostí, kterou kupé nemá, jsou zapuštěné kliky dveří. Důvod je jednoduchý. Z běžného čtyřkového Gran Coupé totiž vzniklo plně elektrické BMW i4, které potřebuje mít co nejlepší aerodynamiku. Nová řada 4 Gran Coupé mezigeneračně také pořádně vyrostla. Dlouhá je 4783 mm, na šířku naměříme 1852 mm a vysoké je 1442 mm. To znamená nárůst o 145 mm do délky, 27 mm do šířky a 53 mm do výšky. Natáhl se i rozvor na 2856 mm, cože je o 46 mm více. Rozměry jsou dokonce větší než u sedanu řady 3 (d: 4709 mm, š: 1827 mm, v: 1435 mm).

Chcete naftu? Nemáte na výběr

Pokud se podíváme na nabídku motorizací, můžeme si všimnout, že v nabídce jsou benzinové čtyřválce a šestiválce, ale naftový motor je tu pouze jediný. Pokud si chcete koupit čtyřku Gran Coupé s naftou, pak můžete mít jen čtyřválcový dvoulitr. Vybrat si můžete z pohonu zadních kol anebo všech kol xDrive. Naopak převodovka je pro všechny motorizace bez výjimky pouze jediná: osmistupňový automat.

Přečtěte si také:  BMW a MINI dostanou "udržitelná" kola. Vyrobena budou z hliníku ze Spojených arabských emirátů

Jakkoliv si můžeme stýskat po absenci naftového šestiválce, který je pro běžné kupé i trojkovou řadu dostupný, není ani přeplňovaný dvoulitr špatnou volbou. Motor řidiči nabízí 140 kW/190 koní a maximální točivý moment 400 Nm, který je dostupný mezi 1750 a 2500 ot./min. Jde o mild-hybrid, takže je tu k dispozici dalších pár koní a několik desítek newtonmetrů ze 48V startér/generátoru.

Test BMW M440i xDrive Gran Coupé (2022)

48V mild-hybridní technologie je prakticky ve všech nových BMW, ale i ve spoustě dalších dnes prodávaných autech. Že je mild-hybridní pohonnou jednotkou BMW vybaveno, poznáte tak, že u něj nelze deaktivovat systém Start/Stop, zcela tu chybí ono tlačítko. Systém pracuje se 48V startér/generátorem, který funguje jako alternátor, ale i startér a i jako jakýsi booster při akceleraci. Při uvolnění plynového pedálu mění kinetickou energii na elektřinu a ukládá ji do malé 48V baterie. Tato energie následně dokáže přes měnič zásobovat 12V palubní elektrický systém a využije se k napájení některých palubních přístrojů (osvětlení, ventilace, ovládání oken či vyhřívaní sedadel).

Za volantem

Za jízdy systém prakticky nepoznáte, výjimkou je jen občasné plachtění auta. Pod tím si lze představit to, že když uvolníte plynový pedál, motor zcela zhasne. V tu chvíli ovšem díky 48V palubní sítí fungují všechny asistenty, posilovače řízení i brzd, ale i veškerá komfortní výbava. Jakmile se znovu plynového pedálu anebo brzdového pedálu dotknete, motor okamžitě naskočí. Plachtit umí auto nejen ve městě, ale i mimo město a dokonce i na dálnicích. Čistě na elektřinu ale jet neumí.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan R 2.0 TSI 4Motion DSG (2022)

Při jízdě vás to nebude nijak obtěžovat ani omezovat. A vlastně nijak nepříjemný není ani standardně nedeaktivovatelný Start/Stop. Vypnutí motoru je jemné, stejně jako opětovné nastartování. K aktivaci motoru se totiž nepoužívá klasický startér, ale právě 48V startér/generátor, který motor „rovnou hladce roztočí“. Start/stop se přesto dá deaktivovat, musíte však auto přepnout do sportovního režimu, což se negativně projeví na komfortu jízdy.

test-2022-bmw-420d-xdrive-gran-coupe- (17)

Kabina je velmi dobře odhlučněna, takže dovnitř zvuk čtyřválcového naftového motoru nijak zásadně neproniká. Výkon i točivý moment jsou pro takové auto dostatečné a předjíždění neznamená prakticky žádný problém. Při jízdě nemá moc práce ani převodovka, protože motor se může opřít o dostatečný točivý moment, takže není potřeba často podřazovat.

BMW 420d Gran Coupé xDrive je povedené auto na dlouhé cesty. V kabině je klid, příplatkový M sportovní podvozek je dostatečně komfortní a k posádce nijak výrazně neproniká ani aerodynamický hluk. Jediné, co by sneslo vylepšení, je snad jen zvuk od 18″ kol při přejezdu větších nerovností (ten je sice hodně tlumený, ale víte o něm). Spotřeba paliva se dá bez jakýchkoliv problémů držet dlouhodobě kolem šesti litrů na 100 kilometrů, což je na tak velké auto skvělá hodnota.

Přečtěte si také:  BMW Group předává miliontý elektrifikovaný vůz. Do dvou let chce další milion

Když ale najdete nějakou klikatější okresní silnici, rozhodně se nemusíte bát, že by s tímhle autem – i přesto, že má čtyřválcový nafťák pod kapotou – byla nuda. Podvozek je totiž nejen komfortní, ale stále „bavorácky“ jistý. Zatáčky si tak projedete s překvapivou jistotou a rychlostí, aniž byste se jako řidiči cítili nekomfortně.

test-2022-bmw-420d-xdrive-gran-coupe- (3)

Jo, a stabilizace se dá omezit anebo taky pořád ještě úplně vypnout. To byste mohli ocenit v zimě na sněhu, protože systém pohonu všech kol xDrive u čtyřky preferuje zadní nápravu, což může znamenat parádní zábavu při driftování.

Závěr a cena

Nové BMW řady 4 Gran Coupé je v nové generaci větší a prostornější než v té první, je dokonce větší než sedan řady 3. Do kufru se dá navíc dostat pohodlněji díky otevíracím pátým dveřím. V testované verzi 420d xDrive s naftovým dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou jde o úsporné auto s dostatečnou dynamikou mimo město i na dálnicích.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG (2022)

BMW 420d xDrive Gran Coupé startuje na 1 383 200 Kč s DPH, přičemž testované auto mělo příplatkovou výbavu za více než půl milionu korun. Jeho finální cena se tak přehoupla přes 1,9 milionu korun s daní.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 420d xDrive Gran Coupé
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol (xDrive)
Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750–2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 233 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1-5.7
Emise CO2: 134-150 g/km
Objem nádrže: 59 litrů
Délka: 4783 mm
Šířka: 1852 mm
Výška: 1442 mm
Rozvor: 2856 mm
Pohotovostní hmotnost: 1835 kg
Objem zavazadlového prostoru: 470 / 1290 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář