prvni_jizda-2022-elektromobil-bmw_i4_m50d- (3)

První seznámení s elektrickým BMW i4. Za jeho volantem si nepřipadáte jako v běžném elektromobilu

Od Pavel Srp | Foto: BMW - 26. 2. 2022


BMW už má s elektromobily bohaté zkušenosti. Nejnovějším přírůstkem je BMW i4, které vychází z BMW řady 4 Gran Coupé. A my jsme se s ním poprvé svezli. Za jeho volantem si při jízdě nemusíte připadat jako v elektromobilu.

Vypadá jako běžné auto

Při pohledu na BMW i4 si na první pohled nevšimnete ničeho, co by naznačovalo, že jde o elektromobil. Designově vychází z konvenčního BMW řady 4 Gran Coupé, od něhož se liší na pohled jen detaily: maska chladiče nemá otvory a v zadním nárazníku nejsou výfuky. Jinak jsou tu ale designově hodně zajímavě tvarovaná kola, která jsou však optimalizovaná pro co nejlepší aerodynamický odpor, a pod nimi mohou být u verze i4 M50 velké kotoučové brzdy s velkými brzdovými třmeny s logem BMW M vpředu i vzadu.

Také uvnitř si budete připadat jako na palubě docela běžného BMW. Oproti spalovací čtyřce je tu ovšem odlišností více než zvenku. Tou největší je displej před řidičem, který pochází z BMW iX. A to nejen tvarem, ale i funkcemi, zobrazením a hlavně nejnovějším systém BMW iDrive. Ovládat se dá samozřejmě dotekem přímo na displeji anebo otočným ovladačem na středovém tunelu.

prvni_jizda-2022-elektromobil-bmw_i4_m50d- (6)

Dvě verze

Elektrické BMW i4 přijíždí na trh ve dvou verzích. Základní, která cenově kopíruje BMW 420i Gran Coupé, nese označení i4 eDrive40. Ta druhá, na jejímž ladění se podílelo oddělení BMW M, odpovídá cenově BMW M440i xDrive Gran Coupé, a nese označení i4 M50. V rámci prvního jízdního seznámení jsme vyzkoušeli obě z nich.

Největším rozdílem obou verzí je pohon náprav a výkon. Liší se i dojezdem a samozřejmě celkovým naladěním. Jakkoliv to je vidět už „na papíře“, ještě více se to projeví za volantem ve chvíli, kdy můžete z jednoho auta přeskočit do druhého.

V obou případech jde o elektromobil, který využívá už pátou generaci elektrického pohonu BMW. Výhodou pro BMW je to, že si pohon vyvíjí samo a snaží se, aby i pohonné ústrojí bylo co nejekologičtější. Nepoužívá tak žádné magnety a omezuje na možné minimum využití drahých kovů. Jejich dodávky musí zajistit společnosti, které při jejich těžbě například nevyužívají dětskou práci. Elektromotory sdílí BMW i4 s nedávno představeným elektrickým SUV BMW iX.

Nové plně elektrické BMW iX představeno. Vrcholná verze M60 bude mít 600 koní a 111,5kWh baterii

Nejnovější generace elektrického pohonu se pozitivně projevuje nejen na výkonech, ale také na dojezdu. BMW i4 eDrive40 má podle režimu WLTP homologovaný dojezd až 590 kilometrů, i4 M50 dojede až 520 kilometrů. BMW to vysvětluje tím, že oproti BMW i3 zvýšila o 20 % hustotu energie vysokonapěťové baterie, která se tu nachází v podlaze. Maximální nabíjecí výkon baterií je 205 kW.

BMW i4 M50

Pro první kilometry padla volba na výkonnější z obou elektromobilů. Posadili jsme se za volant BMW i4 M50, které pohání elektromotory na přední i zadní nápravě, díky čemuž nabídne pohon všech kol. Přední elektromotor nabídne výkon 190 kW/258 koní a ten zadní přidá dalších 230 kW/313 koní. Díky tomu je zrychlení z 0 na stovku otázkou pouhých 3,9 sekundy. Absolutní dynamika ovšem není to, co by vás při jízdě překvapilo nejvíce. Tím je totiž pružnost, protože v součtu nabídne tohle elektrické eMko v nejostřejším režimu Sport Boost výkon 400 kW/544 koní a točivý moment působivých 795 Nm. V ostatních jízdních režimech je to „jen“ 350 kW/476 koní a 730 Nm.

Není to ale jen u pohonu. BMW M se podílelo na ladění auta i na podvozku i řízení. Oproti čtyřicítce má širší rozchod kol, adaptivní tlumiče či dodateční výztuhy vpředu i vzadu. Rozložení hmotnosti je takřka ideální, pro předek je to 48,2 %, na zadek zbývá 51,8 %.

A tohle všechno se projevuje na jízdě. Že to bude v přímce dechberoucí se dá očekávat už z technických údajů. A také je. Pedál akcelerátoru je naladěn velmi jemně a zrychlování graduje přímo úměrně s tím, jak na něj šlapete. Není problém s autem jezdit tak, že se budete ploužit. Pak ale na pedál šlápnete naplno a auto doslova vystřelí. Pokud nebude mít spolujezdec opřenou hlavu o opěrku, bude ho to asi bolet.

A to vůbec nemluvím o tom, že i4 M50 má Launch Control. Jakkoliv tu má stabilizace jednodušší práci než u spalovacích verzí, i tak se při zkušebním kontrolovaném startu na moment protočila všechna čtyři kola. Nutno dodat, že auto bylo obuto na zimních pneumatikách a na silnici svítilo sluníčko. Na stovce je, než byste řekli švec, a pokračovat by mohlo až na 225 km/h, kde leží jeho elektronicky omezená maximální rychlost.

Jízdu navíc doprovází jen umělý zvuk (ten se dá deaktivovat) anebo aerodynamický svist. A to může být nebezpečné, protože to pomáhá hodně maskovat rychlost, stejně jako naladění podvozku i stabilita. Přestože si myslíte, že jedete v rámci povolených rychlostních limitů, může se stát, že jedete výrazně nad nimi. A to jak mimo město, tak i na dálnici.

Ačkoliv je pohotovostní hmotnost elektrického eMka dvě a čtvrt tuny, dokáže je v zatáčkách překvapivě dobře maskovat. Těmi rychlými se dokáže proplétat nečekaně jistě a stabilně. Vyšší hmotnost je cítit na brzdách a v ostřejších zatáčkách. Ve sportovním jízdním režimu ještě více upřednostňuje zadní nápravu.

BMW i4 M50 rozhodně není tak ostré jako spalovací eMka, ale s modely BMW M Performance toho má společného opravdu hodně. Zejména jde o to, jak se dokáže pohybovat po silnici. I u tohoto elektromobilu dovoluje BMW omezit anebo zcela deaktivovat stabilizaci, díky čemuž se z něj může stát opravdu zábavné auto. To jsme si ostatně vyzkoušeli i na mosteckém polygonu na kluzné ploše. Díky okamžitému přívalu točivého momentu ale není úplně jednoduché tak plynule přejít do smyku a udržet ho, jako ve spalovacích verzích.

BMW i4 eDrive40

Z elektrického eMka jsme přesedli do základní verze. Ta má pouze jeden elektromotor, pohánějící zadní kola. Jeho výkon je 250 kW/340 koní a točivý moment je 430 Nm. Jsou to sice znatelně nižší hodnoty, ale dynamika je přesto více než dostatečná. Zrychlení z 0 na stovku se odehraje za 5,7 sekundy. Maximální rychlost je v tomto případě omezena na 190 km/h.

Dynamika je ve srovnání s i4 M50 znatelně horší, přesto by řidiče nenapadlo říci, že jí má nedostatek. Ba právě naopak. Předjíždět na jakékoliv silnici není problém, stačí sešlápnout plynový pedál a auto ochotně zrychluje. Navíc je jedno, zda jedete 50 nebo 150 km/h, protože ochota zrychlovat je neustále prakticky stejná.

Při jízdě je ale znát, že jde spíše o auto na běžné ježdění. Je komfortnější než i4 M50, zároveň se i „lehčeji“ ovládá. U obou aut navíc platí, že BMW zapracovalo na brzdách a jejich naladění. Brzdový systém je jiný než u konvenčních aut se spalovacími motory, což se projevilo pozitivně na tom, že prakticky není cítit přechod mezi rekuperací a brzděním.

Mimochodem rekuperace je samozřejmě nastavitelná. Bohužel je potřeba se k tomu proklikat v Menu infotainmentu, nelze to udělat jednoduše a hned (například páčkami na volantu jako u jiných automobilek). Zvýšit rekuperaci na maximum jde ale jednoduše i pomocí voliče převodovky. Kromě běžného jízdního režimu vpřed „D“ je tu i režim „B“. Ten se aktivuje přesunem voliče do strany a v tu chvíli auto rekuperuje maximálně. Potěší, že v režimu B dokáže vyhodnocovat jízdní situace i polohu auta na silnici a dokáže úplně zastavit – třeba na hraně křižovatky, na semaforech a podobně. Nevybavuji si, že by toto dokázaly jiné elektromobily a BMW za to má palec nahoru.

Závěr a cena

Elektromobilita je budoucnost, se kterou automobilky pracují a soustřeďují na ně svůj vývoj. A právě třeba u BMW je to vidět hodně. Nové BMW i4 je promyšleným autem, které nepřináší žádné divokosti, ale naopak „normálnost“. Na rozdíl od nedávno představeného SUV iX. Nabízí se ve dvou verzích, přičemž jedna z nich vyhoví zejména těm, kteří chtějí pohodlné GT s poměrně dlouhým dojezdem, ta druhá z nich ohromí svou dynamikou a stabilitou. V obou případech ovšem platí, že jde o auta pohodlná, bezpečná (nabízejí veškeré bezpečnostní i aktivní jízdní asistenty jako všechna ostatní nejnovější BMW) a tichá.

Udávaný dojezd se liší podle verzí, přičemž využitelná kapacita baterií je shodných 80,7 kWh. Nabíjet lze až 205 kW, v takovém případě bude auto z 10 % na 80 % nabité za 31 minut. To jsme si ostatně na dobíjecích stanicích IONITY v Lovosicích při přestávce na espresso vyzkoušeli. BMW v rámci svých služeb nabízí k elektromobilům totiž i kartu BMW Charging pro veřejné dobíjecí stanice. Zákazníci v 19 evropských zemích včetně České republiky si budou moci vybrat ze základních tarifů Flex a Active. K dispozici je také balíček IONITY Plus, který je součástí standardní nabídky služeb BMW Charging pro BMW i4, a nabízí zvýhodněné ceny dobíjení.

Základní ceny BMW v České republice stanovilo na 1 453 400 Kč včetně DPH za BMW i4 eDrive40, respektive 1 797 900 Kč včetně DPH za BMW i4 M50. Auto se vyrábí v Mnichově a dodací lhůta od objednání je podle BMW přibližně čtyři měsíce.