test-2020-bmw-i3-elektromobil- (2)

Test elektromobilu BMW i3 (2020)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 7. 10. 2020


BMW i3 jezdí po silnicích už dobrých sedm let. V roce 2013 bylo u vzestupu druhé vlny elektromobilů, právě tehdy z lipské fabriky mnichovského výrobce vyjely první kusy dodnes populárního auta na baterky. Kosmický design, baterka o kapacitě skoro 22 kWh – bylo to zjevení. Nadčasovou podobu si i3 od té doby hýčká, jeho baterka je dnes ale skoro dvakrát tak velká.

Je libo blahovičník?

Tohle auto je o materiálech. O vnějším plášti z plastů vyztužených skelnými vlákny, o karbonovém skeletu, který je propojený s hliníkovým šasi, o černém skle překrývajícím zadní světla tak, že jejich červená grafika jakoby vystupuje z temnoty, o dvacítkových (příplatkových) gumách…

Zvlášť interiérovým designem BMW i3 opravdu předběhlo dobu. Jeho architektura je mimořádně nápaditá, na Němce nezvykle hravá, a hlavně vyloženě revoluční. BMW si totiž usmyslelo, že když káže jízdu na elektřinu, mělo by se snažit taky o to, aby i ve výrobě dosáhla co nejmenší emisní stopy, využívala už použité nebo čistě přírodní materiály.

test-2020-bmw-i3-elektromobil- (19)

A tak si v kokpitu usadíte hýždě na látkové sedačky plněné ovčí vlnou a činěné v olivovém oleji. Výplně dveří jsou z bombajského konopí. Tenoučké dřevěné dekory na palubní desce můžete mít z eukalyptu nebo třeba z dubu, co je vám bližší. Na omak to všechno funguje absolutně dokonale, žádná omšelá nuda tvrdých plastů. A je to neskutečná radost na pohled.

Hledání cesty

BMW ale i v případě své avantgardní i3 zůstává BMW. Vpředu má auto náznaky ledvinek, byť jsou – jak bývá u elektromobilů pravidlem – zaslepené, protože elektromotor žádný úporný průvan k chlazení nepotřebuje. U i3 by tuplem nebyly třeba, motor je tu na úplně opačném konci auta, na zadní nápravě.

Uvnitř zase objevíte klasický knoflíkový dashboard pro ovládání rádia. V supermoderním autě je to trochu archaismus, ale vnímáme to za stylistický „protimluv“ a hledání cesty, což je proces, který pro tradiční výrobce v dnešní zběsile rychlé době není vůbec jednoduchý. Jakýsi nesoulad auta s interiérem platí i pro kožené sedačky, které by třeba zrovna v i3 mohly být kompletně syntetické. Třeba se dočkáme časem.

test-2020-bmw-i3-elektromobil- (31)

Drobounký kufr s přepravní kapacitou nějakých 260 litrů vás jistě neoslní, ale tohle auto je primárně městský živel, náhrada za drožku nebo MHD, vozit štafle nebo lednici v něm nebudete. Spíš než větší kufr bychom uvítali prostornější zadní část – úzké sedačky jsou sice praktické, ale i tak tlačí pasažéry do kolen. Místa tu není mnoho.

Město = slast

BMW nabízí dvě výkonnostní varianty i3. Slabší verze disponuje 170 koňmi (silnější i3s 184) a v poměrně jednoduchém (základním) ceníku začíná na částce 1 049 100 korun. Testovaný kus má nicméně příplatky za 320 tisíc. Co všechno tu je navíc? Z těch zásadních položek zmiňme sportovní paket, edici Advanced (s wallboxem na domácí dobíjení nebo šetrným tepelným čerpadlem) a třeba taky moc pěkné adaptivní ledky.

Baterie má dnes kapacitu 42,2 kWh a v městském prostředí se můžete reálně dostat k hranici 300 ujetých kilometrů. Člověku přitom přijde, že se auto vůbec nevybíjí, spíš naopak – jako by každý další kilometr pumpoval zpátky do baterky šťávu na další jízdu. Rekuperace je nastavena poměrně silně a bez možnosti její variace třeba pomocí páček. Dojezd můžete ještě prodloužit přepnutím jízdních režimů – z komfortního do Eco Pro, nebo dokonce Eco Pro+, který maximálně zvláční akceleraci a současně utlumí všechny zbytné spotřebiče. Nepustí vás přes devadesát kilometrů za hodinu.

test-2020-bmw-i3-elektromobil- (4)

Naučit se řídit takzvaně na jeden pedál chce cvik, ale je to nejefektivnější řešení. Navíc jinou možnost, jak nastavit míru brzdění elektromotorem, v autě na rozdíl od konkurence nemáte. BMW i3 jinak snoubí všechny ostatní výhody elektromobilů – bryskní starty i úžasně plynulou jízdu. Má nadstandardně přesné řízení a o něco tužší (i vlivem velkých kol) podvozek.

S dojezdem atakujícím tři stovky kilometrů můžete i3 vyhnat i za hranice města. Ale pozor – ze 14 kWh se spotřeba zvedne rapidně (už při osmdesátce si auto bere kolem 19 kWh na 100 kilometrů) a je nutné se ujistit, že po cestě budete mít v nouzovém případě auto kde nabít. Stejnosměrný proud nicméně baterku doplní za pár desítek minut, akorát tak zajít na oběd.

Mimochodem, zmiňovali jsme už, že na délku má i3 jen čtyři metry? Parkování na přeplněných pražských ulicích je nebývalá slast…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,i3
Motor:,synchronní s magnetem
Palivo:,elektřina
Pohon:,zadních kol
Výkon:,125 kW/170 koní při 4800 ot./min
Točivý moment:,250 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,7.3 s
Maximální rychlost:,150 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba paliva (Wh/km):,13.1
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,42.2 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP):,260 km
Délka:,4011 mm
Šířka:,1775 mm
Výška:,1577 mm
Rozvor:,2570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1345 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 260 / 1100 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru