test-2020-plug-in-hybrid-bmw-x5-x-Drive-45e- (4)

Test plug-in hybridu BMW X5 xDrive 45e (2020)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 2. 10. 2020


Elektrifikovaných aut přibývá tak, jak roste celospolečenská poptávka po zelených autech na baterky. Portfolia automobilek se proto rozrůstají nejenom o elektromobily nebo hybridy primárně městské, ale i ty, jimiž je možné převézt celou rodinu na výlet a zpátky s emisní stopou do 50 gramů na kilometr. A právě do téhle kategorie spadá i velké plug-in hybridní BMW X5.

Rozmazlující luxus

Současná generace BMW X5 má na silnicích odpracované už dva roky, na trh ji mnichovský výrobce uvedl necelé dvě dekády po příchodu první generace, jednoho z prvních SUV vůbec. Její plug-in hybridní varianta není novinkou, X5 jezdila napůl na baterky už v roce 2013, tehdy ještě s označením X5 40e.

Od té doby se změnilo mnohé, jemné horizontální ledvinky vyměnili bavorští designéři za vertikálně protažené mohutné nozdry, z kruhových obrysů led grafiky hlavních světlometů zbyly už jen náznaky, na karoserii přibylo prolisů a ubylo kulatých mlhovek. Autu zůstal vystouplý zadní nárazník i dvojitě otevírané zadní dveře. Kufr je setsakra vysoko, ale díky vzduchovému podvozku si můžete nakládací hranu o něco snížit.

test-2020-plug-in-hybrid-bmw-x5-x-Drive-45e- (7)

V interiéru jsou generační změny ještě citelnější, byť je potřeba je vnímat v kontextu velmi decentních návrhářských proměn u BMW. Asi nejvýstižnějším souslovím je rozmazlující luxus, v lecčems (třeba v případě skleněné hlavice řadicí páky nebo lesklých dřevěných dekorů) možná až přebujelý. Každopádně líbivé jsou detailní prvky s vroubkováním nebo sázka na jistotu v případě kontrastu bílých potahů a černé palubky

Jako v jakémkoli jiném autě i tady platí, že jaké si ho navolíte, takové ho máte. Tady je radostí za 800 tisíc, jen paket First Class přijde skoro na čtvrt milionu. Kromě už zmíněných skleněných doplňků obsahuje třeba čtyřzónovou klimatizaci, ventilaci předních sedaček, jejich masážní funkci, prémiovou kůži, audiosystém od firmy Harman Kardon nebo panoramatické střešní okno.

Velké auto, velká baterka

Vizuální (a pasažéry hýčkající) inovace jsou fajn, aktuální hybrid X5 nicméně přinesl mnohem podstatnější změny technického rázu, které auto povyšují na značně použitelnější vůz. V případě 45e totiž dostanete šestiválec a zhruba třikrát větší baterku, než kterou disponovala původní verze 40e.

test-2020-plug-in-hybrid-bmw-x5-x-Drive-45e- (31)

Pohonné ústrojí sestává z třílitrového šestiválce TwinPower Turbo o výkonu 210 kW/268 koní, jemuž se nejvíc daří nad 5000 otáčkami. Maximální točivý moment 450 Nm dostanete už od 1500 otáček a zespodu má auto vskutku pěkný zátah, o to víc, když přidá „ruce“ k dílu elektromotor (známý i z jiných bavoráckých hybridů). Spolu s ním má pak soustava oslnivých 394 koní a vyvine 600 Nm. Řidič ale musí mít na paměti, že ovládá dvě a půl tuny těžký kolos. No, i kdyby ale zapomněl, první zatáčka mu to jistě připomene. Vyšší karoserii nezapře, byť těžiště je nízko.

Přes mamutí váhu i rozměry je tohle auto dílem účinné hybridní soustavy na stovce za neuvěřitelných 5,6 vteřiny. V podstatě stejně rychle jako o 400 kilogramů lehčí X5 40i xDrive. A na rozdíl od něj může 45e svištět až do rychlosti 135 km/h na elektřinu. Využitelná kapacita baterky je nově bezmála 22 kWh, což řečí kilometrů značí potenciál ujet na baterky v reálném provozu nějakých 70 kilometrů. To je obrovská porce, vždyť s takhle „velkým“ akumulátorem před lety začínalo plně elektrické BMW i3.

Jakmile se baterka vybije, zůstane vám komfort šestiválce. Jeho apetit není přitom nijak nesnesitelný, na dálnici jsme mu naměřili kolem osm litrů. Vždy máte přitom dostatek pružné síly v zásobě, a pokud není nutné chvátat, užijete si klid a pohodu při tiché, velmi jemné, až lehce houpavé jízdě. Osmistupňová převodovka nepanikaří, nechá šestiválec pracovat v optimálním spektru.

test-2020-plug-in-hybrid-bmw-x5-x-Drive-45e- (19)

Co vytknout?

Na model X5 jsou obecně kladeny velké nároky. Kupují si ho majetnější rodiny, které preferují výkon, prostor a kvalitu. I plug-in hybridní varianta proto musí dostát řadě závazků, z nichž ten s ohledem na využitelné místo v autě dostává v hybridních provedeních obvykle na frak. Baterky berou místo v kufru i v nádrži. Naštěstí ne na zadních sedačkách. U 45e tomu není jinak, ale je to SUV, a proto se místo navíc pod podlahou hledá snáze.

Gigantická nádrž tu má pořád hodně slušných 69 litrů a zavazadlový prostor pojme jen o 50 litrů objemu méně. Bez větších problémů sem nasoukáte kočárek – vyzkoušeno za vás. Už byla řeč o vzduchovém podvozku, za ten u plug-in hybridní verze nemusíte připlatit ani korunu navíc. A věřte, že dítko v sedačce vám ukolébá na kostkách do 10 minut.

Jízdně si nemůže přát pohodlnější SUV, BMW X5 xDrive 45e ale oslní především mohutnou baterií. Velká škoda, že ji nedobijete stejnosměrným proudem, protože AC wallboxu to bude trvat pět hodin. U auta za minimálně dva miliony korun (nepočítaje příplatky) by to s cenou už tolik nezahýbalo. A je to asi to jediné, co se dá 45e vytknout.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:, X5 xDrive45e
Motory:,řadový šestiválec + elektromotor
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol xDrive
Výkon spal. motoru:,210 kW/286 koní při 5000-6500 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,450 Nm při 1500-3500 ot./min
Výkon elektromotoru:,83 kW/113 koní
Točivý moment elektromotoru:,265 Nm
Výkon soustavy:,290 kW/394 koní
Točivý moment soustavy:,600 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,5.6 s
Maximální rychlost:,235 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba:,2.0 l/100 km
Provozní hmotnost:, 2510 kg
Emise CO2:,47 g/km
Délka:,4922 mm
Šířka:,2004 mm
Výška:,1745 mm
Rozvor:,2975 mm
Objem zavazadlového prostoru:,500/1720 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru