test-2020-bmw-118d-at- (2)

Jedničkové BMW je vstupní branou ke značce. V rámci redakčního testu jsme tentokrát vyzkoušeli jednu z těch slabších motorizací, konkrétně 118d, navíc s pohonem předních kol. Jak se nám nejmenší bavorák líbil?

S novou generací nová koncepce pohonu

Když před pár lety představilo BMW nové modely řady 2 Active Tourer a prodloužené řady 2 Gran Tourer, způsobilo to mezi fanoušky pozdvižení. Byly to první modely značky, které přešly na podvozkové platformy z MINI s pohonem předních anebo všech kol. „Tohle není žádnej bavorák,“ znělo v internetových diskuzích. Byl to ale jen začátek, protože později přišly další modely se stejným základem: X1, X2, ale i nové generace řady 1 a řady 2 Gran Coupé.

Přečtěte si také:  BMW M3 Touring už se testuje. Zamaskovaný prototyp už se objevil i na běžné silnici

Současně se změnou toho, která kola pohání, se změnil i celkový design kompaktních modelů značky. Díky uspořádání pohonu nebylo nutné držet původní tvary karoserie a předek tak může být kratší. Těží z toho hlavně posádka, která má v interiéru více místa.

test-2020-bmw-118d-at- (27)

Negativem může být ale fakt, že jednička a dvojka se změnou koncepce přišly o možnost pohonu šestiválci. Pod kapotou nyní mohou být jen tříválcové a čtyřválcové motory. Z hlediska výkonu si ale není třeba příliš stýskat, vždyť vrcholná provedení M35i xDrive mají 306 koní.

Motory, pohony a převodovky

Obě základní motorizace (116i a 116d) jsou tříválcové, všechny ostatní už jsou čtyřválcové. V rámci testu jsme vyzkoušeli prostřední naftový motor. Je jím čtyřválec 118d a s výkonem 110 kW/150 koní jde o dostatečnou pohonnou jednotku. Jedničkové BMW ji může kombinovat výhradně s pohonem předních kol, protože čtyřkolky jsou v nabídce jen pro 120d (za příplatek) nebo vrcholné M135i xDrive (standardně).

Přečtěte si také:  BMW 128ti se představuje. Nabídne 265 koní a samosvor na přední nápravě

Podobné je to i s převodovkami. Automatické převodovky jsou ke 120d, 120d xDrive a M135i xDrive vždy, u testovaného 118d je možná za příplatek (cca 60 tisíc korun – podle typu) a u tříválcových motorizací k dispozici není. Tam si budete muset vystačit s manuálním řazením.

test-2020-bmw-118d-at- (33)

Pro každý den

Jak už tedy víte, v testu máme BMW 118d s pohonem předních kol a s osmistupňovou sportovní automatickou převodovkou Steptronic včetně řadicích pádel na volantu (za příplatek 60 970 Kč).

Na pohled auto zaujme barvou Seaside Blue, ale i tím, že pokud byste sundali ze zádi označení „118d“, mohlo by se zdát, že jde o mnohem silnější verzi. V každém rohu nárazníku totiž vykukuje jedna funkční koncovka výfuku. Zvenku jinak auto vypadá velmi pěkně i na nevelkých 17″ discích. Díky tomu nabízí navíc vcelku příjemný kompromis mezi komfortními jízdními vlastnostmi a jistotou v rychleji projížděných zatáčkách. Podvozek tu celkově funguje mnohem lépe než u vrcholných motorizací, kde je až příliš tvrdý.

Přečtěte si také:  BMW i Hydrogen NEXT: vodíkové BMW iX3 bude mít s pomocí Toyoty 374 koní

Svým projevem potěší i motor. Mohl by být sice klidně o něco lépe odhlučněn, protože do interiéru jeho zvuk v nízkých otáček přece jen proniká subjektivně o něco více, ale z hlediska dynamiky i spotřeby paliva mu není moc co vytknout. Zátah motoru je díky 350 Nm točivého momentu více než dostatečný, navíc je tu rychle fungující automatická převodovka, která dokáže rychle podřadit. Pokud nabudete potenciál motoru využívat nestále naplno, dokážete i při svižnějším ježdění držet spotřebu paliva klidně do 6 l/100 km.

test-2020-bmw-118d-at- (12)

Závěr a cena

Ačkoliv změnilo BMW řady 1 v nové generaci pohon na primárně přední kola, po usednutí do interiéru nenechá nikoho na pochybách, že je to stále to prémiové zboží. I když nemá prvky broušeného skla jako větší modely, důraz na detail byl kladen i tady. Navíc může mít prakticky veškerou „chytrou“ výbavu, jako jeho větší sourozenci.

V testované konfiguraci není jedničce moc co vytknout ani z pohledu jízdy. Při běžné jízdě pohon předních kol nijak nevadí, naopak je v interiéru díky tomu více místa. Dynamika autu ani v testované prostřední naftové motorizaci nechybí a u čerpací stanice budete sporadicky. Jen si nezapomeňte připlatit za větší 50litrovou palivovou nádrž. Ta standardní má objem jen 42 litrů.

Přečtěte si také:  BMW Group používá ke zlepšení kvality lakování umělou inteligenci

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnější BMW řady 1 stojí 651 300 Kč s DPH. Za tyhle peníze dostanete benzinový tříválec 116i. Testované provedení 118d vyjde minimálně na 763 100 Kč s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 118d
Motor: vznětový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 350 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.4 s
Maximální rychlost: 218 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.9-5.3 / 3.7-4.0 / 4.1-4.5
Emise CO2: 108-117 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4319 mm
Šířka: 1799 mm
Výška: 1434 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1480 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 / 1200 litrů
Ceník: ke stažení zde