test-2019-bmw-216i-active-tourer- (5)

Pohon předních kol, tříválec a rodinná karoserie typu MPV. Tipovali byste BMW? Asi ne, ale i takové BMW si můžete koupit: BMW 216i Active Tourer. A jaké je? Podívali jsme se na něj v testu.

Žádná novinka

BMW řady 2 Active Tourer není žádnou novinkou. Mnichovská značka už ho pár let nabízí, ale médii před několika týdny proběhla zpráva o tom, že s jeho produkcí automobilka do budoucna nepočítá. Jakkoliv nemá tu dlouhou tradici pohonu zadních kol, je to špatné auto?

Rozhodně není, ale musíte se na něj dívat tou správnou optikou. Na pohled si můžete zejména z boku všimnout netradičně krátkého předního převisu, což je dávno koncepcí pohonu i umístěním motoru a převodovky. Primárně je hnaná přední náprava, případně za příplatek všechna čtyři kola.

test-2019-bmw-216i-active-tourer- (7)

Důležité ovšem je, že hlavně díky tomu je uvnitř auta opravdu dostatek prostoru na poměrně malém půdorysu. Pětice cestujících se do tohoto MPV vejde úplně v klidu, jakkoliv to ve čtyřech bude jízda mnohem pohodlnější. A s testovaným motorem i rychlejší…

V interiéru

Díky konstrukci auta potěší vyšší posez, ale zase ne takový, aby se do auta špatně nastupovalo. Zajímavou vlastností jsou zdvojené A-sloupky, ale ze své řidičské pozice jsem kvůli tomu neviděl ideálně a stávalo se mi, že se mi za sloupky schovalo celé auto. Bylo potřeba se na křižovatkách vždy raději různě vyklánět. Úplně ideálně jsem neviděl ani šikmo vpravo přes vnitřní zpětné zrcátko. Jsou to detaily, které mohly být dány mou specifickou polohou, vy takové problémy třeba mít nemusíte.

Vzhledem k tomu, že jde o MPV, dalo by se očekávat zacílení na rodiny. Bohužel minimálně v počtu a velikosti odkládacích prostor tomu tak není. Není jich tu mnoho a pokud už ano, pak nejsou nijak objemné. Zajímavé je použití klasických USB konektorů v přední části interiéru a USB-C konektorů ze zadní části středového tunelu u zadních sedadel. 

test-2019-bmw-216i-active-tourer- (25)

Velikost zavazadlového prostoru je v základní uspořádání 468 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1510 litrů. K tomu je tady bonus v podobě rovné podlahy kufru. Pokud nepotřebujete sklopit všechna sedadla, ale potřebujete převézt jen neobjemný, ale dlouhý předmět, můžete využít to, že zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40. Dodávku z auta ale neuděláte, sedadla se vyjmout nedají. Dají se však nastavovat opěradla a za příplatek mohou být zadní sedadla alespoň posuvná.

Tři válce stačí?

Do testu přijelo to nejslabší provedení z nabídky. Označení 216i v tomto případě skoro odpovídá objemu válců, protože pod přední kapotou je 1,5litrový motor. A je to tříválec. A je přeplňovaný turbodmychadlem. V technických údajích se dočtete o výkonu 80 kW/109 koní a o točivém momentu s maximem 190 Nm, což nejsou zase tak špatné hodnoty. 

BMW slibuje, že zrychlit z 0 na 100 km/h zvládnete za 11,3 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h. To jsou sice hodnoty horší než u čtyřválcového Volkswagenu Golf Sportsvan, ale pocitově auto hůř rozhodně nejelo, ba právě naopak. Hodně jistě dělala i prvotní reakce na sešlápnutí plynu, kdy auto ochotně vyrazilo vpřed, ovšem po této reakci se dostavilo vlažné zrychlování. Problémem v tomto směru jsou opravdu dlouhé převody manuální šestistupňové převodovky, protože na trojku dokáže BMW 216i Active Tourer jet až 170 km/h.

test-2019-bmw-216i-active-tourer- (40)

Potěšilo, že motor je příjemně odhlučněn a při běžné jízdě v nízkých otáčkách byste přítomnost tříválec ani nemuseli poznat. Jeho typický zvuk se projeví až ve vyšších otáčkách, ale i tak je jeho projev z hlediska poslechu hodně utlumený. Vibrace nicméně neprodukuje prakticky žádné – ani do auta jako takového, ale ani do řadící páky.

Jízdní vlastnosti

Tohle auto bylo prvním BMW, které dostalo pohon všech kol – ačkoliv jde o již odzkoušenou podvozkovou platformu z MINI. Vzbuzovalo tedy velká očekávání z pohledu jízdy a jízdních vlastností. Už jsme si auto vyzkoušeli s benzinovými i naftovými motory, stejně jako s pohonem předních i všech kol. Nemělo by nás tedy nic překvapit. A nepřekvapí.

Zatáčkami se tohle auto neproplétá nijak těžkopádně, ba právě naopak, za což může lehká přední část. V řízení sice není pražádný cit, ale na pokyny volantem reaguje dvojka active tourer ochotně. Ovšem samozřejmě s přihlédnutím k faktu, že nejde o žádné malé kupé, ale o rodinné MPV.

test-2019-bmw-216i-active-tourer- (12)

Jízda je docela komfortní, čemuž pomáhají i nevelká kola 17″ kola s pneumatikami 205/55 R17. Podvozek je naladěn spíše komfortněji, pěkně filtruje nerovnosti, přesto se od kol na větších nerovnostech občas ozvou tupé rány.

Závěr a cena

Základ nabídky BMW řady 2 Active Tourer je naprosto jistě autem pro klidnější řidiče. Jakkoliv se s ním dá jet svižně, rozhodně to není zábava a předjíždění na okresních silnicích je třeba si rozmyslet.Klidnější řidič ocení i komfortnější naladění podvozku, ale i spotřebu paliva, která se dokáže pohybovat do 8 l/100 kilometrů.

Tohle auto vlastně vůbec nejezdí špatně, jezdí líp než spousta MPV, která jsou aktuálně na trhu. Jenom nejezdí jako BMW, na která jsme byli zvyklí… Nicméně jen z minulosti se žít nedá a zákazníci active tourery kupují. Aby také ne, když cena začíná na poměrně příznivých 624 000 Kč, právě za testované BMW 216i Active Tourer. Pořád nese znak BMW a na kvalitě zpracování i na některých drobnostech je to opravdu znát.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 216i Active Tourer
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 80 kW/109 koní v 4300 – 6500 ot./min
Točivý moment: 190 Nm v 1380 – 3800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.3 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.0 / 5.0 / 5.8
Emise CO2: 132 g/km
Objem nádrže: 51 litrů
Délka: 4 342 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1 586 mm
Rozvor: 2 670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1425 kg
Objem zavazadlového prostoru: 468 / 1510 litrů
Ceník: ke stažení zde