test-2018-bmw-220d-gran-tourer-p1

Ten srpnový týden byl plný změn. Naplánovanou M4 Coupé jsme vyměnili za BMW 220d Gran Tourer a vyrazili místo polabských silniček objevovat jižní cíp Skandinávie. Pár kilometrů za hranicemi s Německem uschly slzy a chlácholení, že by jakékoli „emko“ bylo na té štrece jen žravé a nepohodlné, vzápětí vystřídalo uspokojení z auta, které je úsporné, velké a pro dva tisíce kilometrů do půlky Jutského poloostrova a zpět jako stvořené.

Jak roztočit vrtuli

Multifunkční BMW řady 2 Gran Tourer má za sebou tři roky na trhu, na silnice se dostalo pár měsíců po svém menším bráchovi, kterému Němci dali jméno Active Tourer. Vítr, který mezi fanoušky BMW tahle dvojka objemných kluků z Bavorska rozvířila, pořádně roztočil listy modrobílé vrtule. Však je řeč o MPV, které mají pohon na přední kola, to je přeci proti základní filozofii Mnichovanů!

Jenže ono to smysl dává. Přestože trh s rodinnými auty má svá zlatá léta už za sebou a například v Česku posledních několik let stagnuje okolo 13 a 15 procent podílu na trhu, nikdo nepopře nesporné výhody nabobtnalých přibližovadel. Doložme to čísly Gran Toureru: mnichovské MPV je dlouhé čtyři a půl metru (což je třeba proti Zafiře pořád čajíček) a uveze sedm pasažérů, přičemž kufr pojme 560 litrů zavazadel, při složení druhé řady sedadel dokonce 1820 litrů. Převezete v něm cokoli, všechno, co si zamanete. Navíc ke konci loňského roku BMW prodalo přes 380 tisíc svých MPV. To je nezanedbatelné číslo.

test-2018-bmw-220d-gran-tourer-p2

Maminky a tatínkové Gran Tourer koupí čistě z praktických důvodů, tohle je účelové rodinné auto. Není pak přirozeně na škodu, že dostanete trochu zmáčklý čumák, vysoký hrb a useklou záď. Vykoupení přichází uvnitř, prostor v interiéru je nadstandardní a nad hlavou vám i s panoramatickou střechou zbývá habaděj místa. Navíc ani cestujícím na dvou zadních sedadlech nemusí doplňková třetí řada připadat tak nouzová jako v případě mnohých SUV. Oproti Active Toureru má velký grand o 11 centimetrů delší rozvor.

Útok na milion a půl

Navíc BMW po velmi decentním faceliftu udělalo z MPV trochu frajírka. Má nová LED světla (vyjma zadních blinkrů) nebo dvě ještě výraznější koncovky výfuku. Testovaná verze je nadto vybavená paketem Luxury Line, takže máte kožené sedačky, sedmnáctipalcová kola (novinářské auto obulo příplatkové osmnáctky za 30 tisíc), vnitřní dřevěné obložení, parkovacího asistenta, automatickou klimatizaci a tak dále.

Přečtěte si také:  Test SEAT Leon Sportstourer Xcellence 1.5 TSI (2020)

Pár čísel. Auto ve výše zmíněné konfiguraci s nejvýkonnějším dieselem 220d přijde na zhruba 1 106 000 korun, tedy o 300 tisíc dráž než holá benzínová verze. Testovaná varianta i s příplatky pak stojí 1 400 000 korun a BMW ani v takovém případě neodpouští poplatek za třetí řadu sedadel, která přijde na 21 tisíc.

test-2018-bmw-220d-gran-tourer-p4

Mnichované uvnitř naprosto ctí architekturu svých jiných modelů, takže každý majitel bavoráku bude v interiéru Grand Toureru jako doma. Mezi rádiem a ovladači klimatizace oceníte šikovnou schránka na peněženku nebo odložení klíčů a mobilu. Palubka je přehledná, ergonomická, dokonale spojuje praktičnost s německým designovým půvabem.

Při dálničním roadtripu na sever Evropy a zpět nicméně Grand Tourer odhalil několik drobných praktických nešvarů, které mě na BMW trápí dlouhodobě. Systém iDrive pro ovládání multimédií stejně jako celý jeho interface je jeden z nejlepších a nejintuitivnějších v současných autech, to bez debat. Jenže spárování s telefonem pro přehrávání hudby přes bluetooth mě vždycky vypeče. Je strašně fajn, že BMW rozpozná například i nainstalovaný Spotify, jenže často ztrácí kontakt nebo při opětovném nastartování mobil nenajde. Pravda, chyba ještě může být v iPhonu…

Zadruhé, a to je už čistě bavorácká záležitost, jsem si doteď nezvykl na ovládání blinkrů mnichovských aut. Ty se totiž automaticky navrací do původní polohy a v momentě, když chcete směrová světla vypnout, se proto často stane, že je sepnete v opačném směru. Zmatení jste vy i ti za vámi. Nejnovější modely už ale mají „klasické“ páčky na blinkry. Ještěže tak.

Stvořeno na cesty

Gran Tourer váží tunu a půl, a přestože neoplývá nijak zázračným aerodynamickým odporem vzduchu vůči nepoměrně menším autům, dokáže přes tyto handicapy docílit hodně rozumné spotřeby. Zvlášť při zvoleném ekorežimu, který podle BMW dokáže za optimálních podmínek uspořit až pětinu nádrže. Papírových zhruba 4,5 litru to sice není, ale spotřebu lze stáhnout dost nízko i přes rychlostní průlet Německem. Do sedmi litrů se vejdete s absolutně plným autem vždy, do 6,5 s lehkou nohou. A to se bavíme čistě o dálnici. Prázdnější kokpit a okresky táhnou dieselový apetit ještě níž.

Přečtěte si také:  Velké ledvinky už i na váš bavorák. Na starší BMW řady 5 už si můžete koupit nový nárazník

test-2018-bmw-220d-gran-tourer-p3

Čtyřválcový vznětový motor BMW TwinPower Turbo oplývá výkonem 140 kW/190 koní a točivým momentem 400 Nm. Nejsilnější diesel v nabídce je brilantně odhlučněný, zvukově o něm nemáte pojem, natož zdání. Řidičsky se bavíme o velkém rodinném MPV, je to trochu jako ten příběh, kterak v BMW houkli na hatchback a zvolali: „Hrnečku vař!“ Takže žádné sportování, žádné bláznivé tahání zadokolky v šikanách bokem.

Stejné je tomu u řízení. V přímém směru má perfektní odpor, který vadne v rejdu. Velké BMW tak budete cíleně tahat po dálnicích a nekřižovat s ním svět po zkroucených okreskách. V takovém případě určitě vyžadujte tempomat, který v úplném základu není. Vrcholný diesel má mimochodem už od základu automatický osmikvalt, který je plynulý a spolehlivý.

BMW řady 2 Gran Tourer možná trochu vybočuje z řady sportovních nebo luxusních mnichovských vozů, ale jeho kouzlo oceníte na těch nejdelších taženích. Je prostorné, pohodlné a drží si auru prémiovosti bavoráckých aut. Možná nebýt až tak drahé, dostalo by se k širšímu okruhu rodin snáz. Třeba BMW do budoucna portfolio ještě rozšíří a lidovku nabídne. Květy jsou přísliby ovoce, tvrdí Dánové. Tak uvidíme.

+
Na MPV parádní design Pro bohatší rodinu
Obrovský vnitřní prostor Řidičsky nezábavné
Ticho a klid na palubě Zlobení s konektivitou
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 220d Gran Tourer
Motor: TwinPower Turbo 20d
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.5 s
Maximální rychlost: 224 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.0 / 4.1 / 4.4
Emise CO2: 117 g/km
Objem nádrže: 51 litrů
Délka: 4556 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1641 mm
Rozvor: 2780 mm
Pohotovostní hmotnost: 1505 kg
Objem zavazadlového prostoru: 560 / 1820 litrů
Ceník: ke stažení zde