prvni-jizda-2020-bmw-m135i-xdrive- (1)

BMW před nedávnem představilo třetí generaci svého nejmenšího modelu. BMW řady 1 přijíždí na trh s revoluční změnou. Místo pohonu zadních kol nyní přichází s pohonem předních kol. Volitelný pohon všech kol zůstává. My jsme se teď s autem poprvé krátce svezli.

Zákazník to ocení…

… říká BMW a zdůvodňuje to tím, že obě předchozí generace si kupovali lidé hlavně se slabšími motorizacemi, u nichž se pohon zadních kol stejně nedá pořádně využít. Těch, kteří kupovali nejvýkonnější motorizace, bylo minimum. K dispozici byla také verze s pohonem všech kol, která byla u zákazníků také oblíbená.

BMW se chlubí také tím, že díky změně koncepce na vpředu podélně uloženém motoru mohl být prostor pro posádku posunut více vpřed a tím pádem je interiér prostornější. Narostl také objem kufru na 380 litrů (+20 litrů). Auto samozřejmě mezigeneračně změnilo rozměry. Je kratší (včetně rozvoru), ale zároveň širší i vyšší.

Mimochodem, další velkou změnou je také fakt, že kvůli malému zájmu zákazníků nebude v nové generaci značka nabízet třídveřovou variantu. Všechny modely BMW řady 1 budou výhradně pětidveřové hatchbacky.

Na začátek 5 motorů a dva pohony kol

Díky koncepci a příčnému uložení motoru muselo BMW upustit od použití řadových šestiválců, které by se pod kapotu jednoduše nevešly. Automobilka tak pro novou generaci řady 1 nabízí tříválcové a čtyřválcové motory, s výkony od 85 kW do 225 kW, které jsou bez výjimky přeplňované turbodmychadlem.

Při zahájení prodejů budou k dispozici tři vznětové motory, které zastupuje tříválec 116d (85 kW) a čtyřválce 118d (110 kW) a 120d xDrive (140 kW). Nabídka benzinových je naopak hodně rozdílná, protože vybírat lze mezi tříválcem 118i (103 kW) a čtyřválcem M135i xDrive (225 kW), který jsme se v rámci prvního seznámení svezli. 

prvni-jizda-2020-bmw-m135i-xdrive- (8)

V interiéru

Zatímco zvenku je u nové generace jedničky viditelná inspirace BMW X2, uvnitř je to zcela jinak. Interiér navazuje na designový jazyk, s nímž přišla nová generace BMW X5. Je tu velmi jasně znát, že jde o levnější model, takže některé části interiéru nejsou na rozdíl například právě od X5 lakované, ale jde jen o černý plast. Není to na škodu, alespoň tu nebudou vidět otisky prstů.

Stále platí, že pokud do “nového” interiéru přesednete po letech využívání toho “starého”, budete se muset zorientovat, ale stane se tak brzy. Ovladače jsou rozmístěny intuitivně a jsou sdruženy do tématických celků. Nový je i zcela digitální přístrojový štít.

Zajímavým detailem je ambientní osvětlení. To tu totiž není tvořeno pouze nějakou osvícenou trubicí, která sice vypadá hezky, ale vlastně postrádá jakýkoliv nápad. BMW na to šlo jinak a ambientní osvětlení tvoří prvky ve dveřích i v palubní desce, které jako by někdo prosekal proutkem. Jsou to “kliky-háky”, u nichž lze samozřejmě měnit barvu tak, jak jsme u BMW zvyklí.

Jak jezdí?

Na prvních pár desítek kilometrů usedli za volant nejvýkonnější verze z nabídky, kterou ladilo oddělení BMW M Performance. Pod kapotou BMW M135i xDrive je dvoulitrový čtyřválec, který jsme před nedávnem testovali v BMW X2 M35i xDrive. Tehdy se nám docela líbil, ale stěžovali jsme si na to, že mu vlastně trochu chyběl charakter. A nejinak je tomu i u jedničky.

Motor solidně zatáhne už pod dvěma tisíci otáček, jakkoliv mu chvíli trvá, než se naplno nafoukne turbo. Pak ale táhne, prostě lineárně až k červenému poli, kde převodovka přeřadí a jedeme dál. Ale pozor, pokud zvolíte manuální režim řazení, pak převodovka nepřeřadí a nechá motor vytočený. Díky jeho projevu ale nepoznáte, že se omezovač otáček blíží a nejednou se nám stalo, že jsme ten správný moment přeřazení propásli.

A stejně jako u výše zmiňované X2, je i u M135i zvuk ve sportovním režimu zvýrazněn z reproduktorů. Není to v dnešní době vlastně nic divného, dělají to tak všichni. Přitom má auto slušný zvuk i zvenku. Produkují ho dvě velké, v každém rohu vykukující 100mm koncovky výfuku.

prvni-jizda-2020-bmw-m135i-xdrive- (15)

Vyjedete za město na svoji oblíbenou klikatou okresku a budete překvapení, co tohle malé BMW dokáže. Z výroby může mít sice jen pohon všech kol a automat, ale to vlastně nevadí. Na přední nápravě má standardně samosvorný diferenciál Torsen (jen M135i) a vrozenou nedotáčivost pomáhá navíc eliminovat také systém ARB. Výrobce ho popisuje jako protiprokluzovou funkci a unikátní je prý tím, že jednotka není spojena se stabilizací, ale přímo s jednotkou motoru, takže může reagovat v předstihu a nikoliv až následně na prokluz kola. BMW tvrdí, že je to až 10x rychlejší. 

Možná vás překvapí reakce na pokyny volantu, protože ty jsou opravdu bleskové, navíc má řízení poměrně rychlý převod. Zatáčkami se auto proplétá jako ještěrka. Na kvalitním asfaltu drží kola stále na zemi a karoserie se prakticky nenaklání. Špatné to ale není ani na nekvalitních silnicích. Na rozdíl od BMW X2 M35i xDrive, kde jsme si stěžovali na velká a těžká kola (měli jsme také 19″), to v tomto případě neplatí. Auto je samozřejmě tuhé, ale není prkenné.

Závěr

První kilometry za volantem ukázaly, že BMW M135i xDrive je rychlé auto. Ale rozhodně není tak zábavné jako předchozí BMW M135i, později přejmenované na BMW M140i. A dalo se to samozřejmě čekat. Na druhé straně je pohon zadních kol pro spoustu typických zákazníků jedničky na škodu. Při jejich stylu ježdění si s přetáčivostí nijak pohrávat nebudou, naopak v zimě dojedou dál a spíše ocení prostor v interiéru. Pro ty ostatní je ještě stále malé BMW řady 2, které se navíc vyrábí i v plnotučné sportovní verzi BMW M2.

A jak je na tom nová generace BMW řady 1? Při uvedení na trh jsou k dispozici následující verze:

cenik-2020-bmw-rady-1