Test BMW X2 M35i xDrive (2019)

Bylo v podstatě jen otázkou času, než tenhle přizvedlý hatchback Mnichovští trošku opepří. Svým designem si o to od začátku říkal. Nazlobený předek si v ničem nezadá s plnotučnými eMky, zboku nejde přehlédnout zvýrazněné nadkolí a pozadu nezůstává ani svalnatá záď s úzkými světly, spojlerem a dvojicí koncovek výfuku. Loga po stranách, která pomrkávají do historie za legendární M1, už jsou jen takovou třešničkou na dortu. Svaly se na X2 rýsují jako na vzpěrači v místním fitku.

Design nabroušené verze X2 M35i se od sportovního paketu zásadně nezměnil. Autu parádně padne pastelově modrý lak Misano Blue, který skvěle ladí s doplňky karoserie v matném chromu. Pak tu máme dvě samostatné koncovky výfuku o průměru deseti centimetrů se speciálním tlumičem, jehož úkolem je zas až tolik netlumit. Kola jsou standardně devatenáctipalcová, v našem případě se však auto postavilo na příplatkové dvacítky.

Mrkněte dovnitř a zjistíte, že i tady je všechno v nejlepším pořádku. BMW se podařilo najít ideální kompromis mezi dostatečně prémiovým interiérem a výrazným sportovním duchem. Výtečná jsou sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a nastavitelnou podporou stehen, která tělo dokonale obejmou. Dokonce si troufám říct, že svůj účel splňují lépe než třeba sedadla v BMW M2.

Test BMW X2 M35i xDrive (2019)

Vyšperkovat takhle interiér ovšem něco stojí. Za sedačky dáte 13 tisíc, za pásy s trikolorou si automobilka řekne 8 tisíc a takhle bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Přidaná hodnota je ale vidět, dobře víte, za co své peníze utrácíte. Použité materiály jsou špičkové, stejně jako chod tlačítek a dalších ovládacích prvků. Infotainment pak řadím mezi ty nejlepší v automobilovém průmyslu, kombinace dotykového ovládání s mechanickým ovladačem je intuitivní a od řízení odvádí pozornost rozhodně méně, než různá řešení s dotykovými displeji.

Ještě pár slov k zadním sedadlům, která už nejsou tak bohatě tvarovaná jako ta přední. Dospělý pasažér si tu bude nejspíš připadat trochu stísněně a ani jeho kolena nebudou mít příliš mnoho prostoru nazbyt, od kompaktního crossoveru ale nemůžete čekat zázraky. Docela slušně je na tom se svými 470 litry zavazadelník, má pravidelný tvar a pod podlážkou ukrývá další litry úložného prostoru. Daň za sportovní siluetu pocítíte až ve chvíli, kdy budete chtít kufr zaplnit bezezbytku až po střechu.

Tahoun pod kapotou

Svojí koncepcí jde BMW X2 proti tradicím značky, není to ale první a rozhodně ani poslední takový model. Naopak jich v poslední době přibývá. Pokud máte zakódováno, že každé BMW má mít motor uložený podélně a pohon zadních kol, budete v tomto případě určitě zklamaní. Tady je motor uložený napříč a pohon všech kol, jenž preferuje kola přední nápravy. Bez zajímavostí ale tato jednotka rozhodně není.

Test BMW X2 M35i xDrive (2019)

Předně, jde o nejvýkonnější sériový čtyřválec v historii BMW, disponuje výkonem 306 koní a 450 Nm, což jsou vzhledem k objemu opravdu úctyhodná čísla. Sprint na stokilometrovou rychlost se odehraje za rovných 5 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Vedle toho má X2 M35i předpoklady být rychlé i v zatáčkách – mezi předními koly se nachází elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu.

Start z místa je v X2 skutečně působivý. Kola se zahryznou do asfaltu a převodovka z foukaného dvoulitru vymáčkne to nejlepší. Rychlosti mění bleskově, a to i v manuálním režimu. Sportovní dojem se ale snaží umocnit výrazným kopáním při změně stupňů, dělá to však záměrně, v komfortním módu totiž řadí hezky plynule.

Motor se v holých číslech dokáže rovnat šestiválci, solidně táhne už od 1750 otáček prakticky až k šesti tisícům bez hluchého místa. Trochu mu ale chybí charakter a vlastně i zvuk by mohl být lepší. Sice rád zaprská ve výfuku, ale od něčeho, co má loga divize M, bych si dokázal představit trochu zajímavější projev. Brzy navíc zjistíte, že zvuk je zevnitř trochu přikrášlený reproduktory.

Test BMW X2 M35i xDrive (2019)

Na dobré silnici funguje BMW X2 M35i skoro jako ostrý hatchback. Sedí se tu až nezvykle nízko, se v zatáčkách naklání jen minimálně a vynikající je také směrová stabilita. Problém rozhodně není ani s ochotou měnit směr, řízení by sice mohlo poskytovat lepší informace o přilnavosti předních kol, jinak je ale naprosto přesné. Pod plynem ze zatáčky vystřelí bez sebemenšího zaváhání, takže rychlost X2 rozhodně nechybí, tak kde je problém?

Ten přijde ve chvíli, kdy se s autem vyskytnete na horším povrchu. Což v našich končinách nastává docela často. A tady začne sportovní podvozek v kombinaci s dvacetipalcovými koly ztrácet jistotu. Slova jako komfort jako by tlumiče vůbec neměly ve slovníku, na druhou stranu nerovnosti hodně cítíte, ale rázy nepronikají do karoserie.

Podvozek je extrémně tuhý a jeho ochota filtrovat nerovnosti je spíše symbolická. To vede mimo jiné k tomu, že v zatáčkách kola často odskakují, což jistotě při rychlejší jízdě příliš nepřidá. Naladění je podobně nekompromisní, jako u aut s dvojnásobným výkonem. Problém je, že X2 se snaží přinést i nějakou praktičnost a denní použitelnost, naladění podvozku tomu ale příliš neodpovídá.

Test BMW X2 M35i xDrive (2019)

Pokud jde o nároky pohonné jednotky na palivo, hodně se liší v závislosti na stylu jízdy. Při klidném tempu se dostanete na hodnoty okolo 6 – 8 litrů, běžně ale budete vídat spíše nějakých 10 až 12 litrů. A pokud se rozvášníte, počítejte s nějakými 17 litry na sto kilometrů.

Závěr a cena

Už základní cena se nesnaží být podbízivá. Za X2 ve verzi M35i dáte minimálně 1 443 000 Kč, jenže to bývá u prémiových aut spíše startovní čára. Jinak tomu nebylo ani v případě testovaného kousku, který měl ve výbavě snad všechny myslitelné příplatkové prvky. Výsledná specifikace vypadala výborně, jenže celkovou cenu vyhnala na finálních 1 750 558 Kč. Za podobné peníze seženete spoustu jiných aut, ať už větších, rychlejších nebo luxusnějších. Jenže auta jako BMW X2 se kupují spíše na základě emocí. A tady má X2 rozhodně co nabídnout.

Vypadá senzačně, má výborné proporce, zajímavé detaily i příjemně kompaktní rozměry. Pochvalu si zaslouží i motor, který má dostatek výkonu a s převodovkou je dobře sladěný. Jen ten podvozek se na našich silnicích trochu trápí. Určitě tomu nepomohly ani dvacetipalcová kola, o palec menší devatenáctky komfort jízdy nejspíš zásadně nevylepší. Přitom jiné modely mnichovské automobilky výborně kombinují komfort s jistými jízdními vlastnostmi, tentokrát však zvítězila sportovní tuhost, která kvality auta zbytečně sráží.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X2
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 225 kW/306 koní při 5000–6250 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1750–4500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 5.0 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.3 / 6.1 / 6.9
Emise CO2: 158 g/km
Objem nádrže: 61 litrů
Délka: 4360 mm
Šířka: 1824 mm
Výška: 1526 mm
Rozvor: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1610 kg
Objem zavazadlového prostoru: 470 – 1355 litrů
Ceník: ke stažení zde