test-2020-bmw-m235i-xdrive-gran-coupe- (3)

BMW přešlo u kompaktních modelů z pohonu zadních kol na pohon předních kol. Začalo to malými MPV řady 2 Active Tourer, pokračovalo crossovery X1 a X2 a zatím končí novými generacemi modelů řady 1 i řady 2 Gran Coupé. A právě dvojkové gran coupé jsme otestovali a rovnou v nejvýkonnější verzi M235i xDrive.

Inspirace jedničkou

BMW řady 2 Gran Coupé designově i technicky vychází z nové generace BMW řady 1. Z hlediska vnějšího designu karoserie se dvojkové gran coupé inspirovalo novými modely bavorské značky. Všimnout si toho lze zejména u předních světlometů, masky chladiče, která má spojené „ledvinky“, ale také u nízkých, ale širokých zadních světlometů jako u X4. Mezi nimi probíhá (u testovaného M235i xDrive černý) pruh, jehož úkolem má být optické rozšíření karoserie.

Dvojkové gran coupé cílí na Mercedes-Benz CLA a podobně jako on nabídne stylovou karoserii sedan, ale s výrazně svažující se střechou, která má navodit dojem kupé. Stejně jako mercedes má i BMW bezrámová okna dveří. To je velmi povedený designový prvek zejména, když boční okna stáhnete. Potěší, že i při vyšších rychlostech na dálnici nedělají žádný aerodynamický hluk.

test-2020-bmw-m235i-xdrive-gran-coupe- (15)

Změna koncepce pohonného ústrojí na podvozkovou platformu UKL2 (původně z MINI) přinesla naprosto zásadní změnu charakteru i vzhledu auta. Díky umístění motoru vpředu napříč se změnily proporce, kabina je posunuta více vpřed a pro posádku je tak v interiéru více místa. To potěší běžné uživatele, ale ocení to i nadšený řidič, který má v živé paměti předchozí generaci BMW M235i, respektive M240i

Jak jezdí?

Do testu dorazilo to nejlepší, co pro tento model BMW v nabídce má. Označení M235i xDrive prozrazuje dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 225 kW/306 koní a točivým momentem 450 Nm a pohon všech čtyř kol, který je pro tuto motorizaci jedinou možností, stejně jako automatická převodovka. Manuální skříň je k dispozici výhradně pro základní, tříválcovou motorizaci 218i Gran Coupé.

Rychlost autu rozhodně nechybí. A to nejen podle technických údajů, které slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 4.8 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h, ale i na silnici. Nám se podařilo při zrychlení z místa na stovku s použitím funkce launch control zajet čas 4,644 sekundy a na dvoustovce bylo BMW M235i xDrive Gran Coupé za 20,538 sekundy. A to rozhodně nejsou špatné hodnoty, právě naopak!

Přečtěte si také:  Test BMW M550i xDrive (2020)

Ale co když přijdou zatáčky? Primárně je totiž u BMW M235i xDrive hnaná přední náprava, které pomáhá ta zadní. Trochu netradičně působí ve spojení s BMW informace, že mezi předními koly je samosvor. Jde o nově vyvinutý mechanický samosvorný diferenciál Torsen. I díky tomu dokáže malý sedan zrychlit z místa naprosto bez problémů a pak se proplétat zatáčkami s jistotou a bez prokluzu kol, ale…

Pokud by šlo o mainstreamový hot-hatch, sundám klobouk a pokloním se mu, ale protože jde o BMW, je mi trochu smutno. Tohle auto je totiž vážně rychlé, zejména na kvalitním asfaltu, ale od volantu je prostě cítit, že přední kola při zrychlování dominují. Nějak se z jízdy – tím spíše po srovnání s předchozí dvojkou – vytratila ta správná zábavnost. Přetáčivost je pro dvojkové gran coupé cizí slovo, zbyla jen preciznost a rychlost.

V rámci toho ale přichází pár otázek: Nedívám se na to jen já špatně? Chtějí zákazníci BMW, kteří nová auta kupují, projíždět zatáčky „dveřma napřed“ anebo se chtějí prostě vozit rychle, kdykoliv to jde? Protože pokud to je o rychlosti, pak je nové BMW M235i xDrive Gran Coupé vážně dobrou volbou. Jezdit s ním rychle totiž není nijak složité, hlídat vás navíc bude stabilizace, která se dá buď tradičně omezit anebo dokonce úplně vypnout. I v deaktivovaném stavu jde ale o „hodné“ auto.

Je chytré

Stejně jako u nové generace BMW řady 1, je i u dvojky spousta nejmodernějších prvků výbavy. Některé z nich už nějakou dobu známe, s jinými poprvé přišlo nové BMW X5. V malém gran coupé je už ve standardní výbavě digitální přístrojový štít BMW Live Cockpit, jenž se dá kombinovat s až 10,25 palce velkým displejem multimédií na vrchu palubní desky. Ten se dá ovládat nejen otočným ovladačem na středovém tunelu, ale i dotykem a některé funkce i gesty.

Pro usnadnění jízdy si můžete do BMW řady 2 Gran Coupé přikoupit systém autonomního parkování Parking Assistant, ale i automatický couvací asistent, který do paměti ukládá (v rychlostech do 36 km/h) posledních 50 metrů jízdy vpřed. Následně je dokáže přesně zajet v opačném pořadí. Při vycouvání tedy vůz pojede přesně tou samou trasou, kterou přijel po předu.

Přečtěte si také:  Rozbít okno u auta není vůbec snadné. Jak to tedy u Tesly dokázali?

Nechybí ani digitální klíč BMW Digital Key nebo inteligentní osobní asistent BMW Intelligent Personal Assistant. Digitální klíč umí odemknout a zamknout vozidlo chytrým telefonem prostřednictví technologie Near Field Communication (NFC). Přidržením chytrého telefonu u kliky dveří se vozidlo odemkne, a to i v případě, že je baterie telefonu vybitá. Motor lze nastartovat, jakmile je telefon umístěn v doku na telefon nebo doku na telefon s bezdrátovým nabíjením. Řidič může sdílet digitální klíč BMW až s pěti dalšími lidmi.

test-2020-bmw-m235i-xdrive-gran-coupe- (20)

Součástí konceptu obsluhy je také BMW Intelligent Personal Assistant, který se poprvé představil v BMW řady 3. Krátké zvolání „Hey, BMW“ řidičům umožňuje ovládat auto a jeho funkce a získávat informace slovem. BMW Intelligent Personal Assistant je digitální osobnost s vlastní inteligencí, která se může naučit zvyky následně je v příslušném kontextu aplikovat nebo vést příležitostnou konverzaci. Dokonce umí i příležitostně vyprávět vtipy nebo související zajímavé příběhy („Hey BMW, do you feel sporty?“, „Hey BMW, tell me an anecdote.“). Jedinečnou vlastností oproti jiným digitálním asistentům je ta, že mu řidiči mohou dát jméno podle svého výběru, ale na rozdíl od mercedesů neumí asistent v BMW Česky.

Závěr a cena

Nové BMW řady 2 Gran Coupé je úplně jiné, než jaké jsme ho dříve znali. Vypadá i jezdí jinak a osloví úplně jinou cílovou skupinu. Vrcholné provedení M235i xDrive je vážně rychlé a jisté, a navíc nabízí nejmodernější prvky příplatkové výbavy, kterou zatím nelze mít ani v některých větších modelech značky. Zákazníky předchozích vrcholných dvojkových bavoráků ale tohle auto asi neosloví…

Ceník obsahuje v současnosti čtyři motorizace: dva tříválce a dva čtyřválce, vždy po jednom spalujícím naftu a benzin. Nejnižší cena 689 000 Kč je za benzinový tříválec 218i, naopak testované M235i xDrive je nejdražší a základní cena startuje na 1 241 500 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: M235i xDrive Gran Coupé
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 225 kW/306 koní při 5000–6250 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1750–4500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 4.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.6-8.5 / 6.3-5.6 / 7.1-6.7
Emise CO2: 162-153 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4562 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1400 mm
Rozvor: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1645 kg
Objem zavazadlového prostoru: 430 litrů
Ceník: ke stažení zde