Malá, ale výkonná a hbitá zadokolka? To vůbec nezní špatně, co říkáte? Tak se tváří BMW M240i Coupé, které jsme vyzkoušeli v testu. Ale jde o zábavné auto a nebo prostě o další obyčejný každodenní stroj?

Zpátky ke kořenům?

Chutě a vkus zákazníků se v průběhu let mění a automobilky na to musejí reagovat. BMW dříve nabízelo hlavně modely s pohonem zadních kol a zaměřené hlavně na “radost z jízdy”. Ačkoliv radost z jízdy zůstává, dnes se převážná část modelů prodává s pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou. I tak ale v nabídce zůstávají stále ty modely, které by mohly po řidiči chtít více řidičské práce. Pokud chcete manuální převodovku a pohon zadních kol, v menších modelech máte poměrně slušný výběr.

Od základních verzí až po ty vrcholné, takže kromě tříválcové jedničky si můžete koupit klidně i BMW M4 v manuálu. Opravdu velmi bohatá nabídka je u řady 2, jejíž vrchol zahrnuje BMW M240i a nebo rovnou vrcholné BMW M2.

test-bmw-m240i-coupe

BMW M Performance = každodenní povinnosti i víkendová zábava

BMW řady 2 nabízí kompaktní rozměry a poměrně nízkou hmotnost, která ve spojení s poměrně vysokým výkonem přeplňovaného šestiválce slibuje příjemnou dynamiku. V případě testovaného vozu byla navíc poháněna pouze zadní kola. Připlatit si ale lze také za pohon všech kol xDrive a nebo automatickou osmistupňovou převodovku. Námi testovaný oranžový kousek však tyto příplatky neměl, a tak jsme si mohli užívat pohon zadních kol a manuální převodovku.

Sériový model řady 2 si vzalo do parády oddělení BMW M Performance, které ho vylepšilo. Auto je standardně vybaveno elektromechanickým posilovačem řízení s proměnným převodem v závislosti na úhlu natočení volantu. Nový je také M sportovní podvozek, M brzdový systém a šestistupňová manuální převodovka s krátkými drahami řazení.

Tím, co tohle auto dělá tak zábavným, je ale také povedený motor. Pod dlouhou přední kapotou je za přední nápravou uložený řadový třílitrový šestiválec BMW TwinPower s výkonem 250 kW/340 koní a 500 Nm.

test-bmw-m240i-coupe

Za volantem

Výkon tomuhle autu rozhodně nechybí (podívejte se na video) a stejně je to s dynamikou. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 4,8 sekundy (s automatem je o 0,2 sekundy rychlejší) a maximální rychlost leží na elektronicky omezených 250 km/h. Už první nastartování prozradí, že tenhle motor má potenciál. Zvuk je příjemně brumlavý, ale přitom není hlučný. Pár decibelů navíc bych si ale dokázat představil. Není to ale až takový problém, protože pokud si připlatíte za Power and Sound kit, pak podobně jako například u trojky dostanete nejen vyšší výkon, ale také další prvky, které vylepší nejen jízdu jako takovou, ale i samotné dojmy z ní.

Spojka má poměrně tuhý chod, stejně jako řadící páka. Její dráhy by ale klidně mohly být o něco kratší. Přesto jde o jedno z těch povedenějších manuálních řazení. Navíc se díky tomu dá s autem pracovat ještě lépe, přesně tak, jak chce řidič. A to i přesto, že automaty v BMW jsou jedny z těch nejlepších…

BMW nadělilo (nejen) M240i automatické meziplyny, které po přeřazení na nižší rychlostní stupeň automaticky vytočí motor do “těch správných” otáček. Běžně tato funkce deaktivovat nelze, vypíná se pouze s vypnutou stabilizací.

test-bmw-m240i-coupe

Jezdí parádně

Výkon motoru je naprosto ideální, není ho ani málo, ale ani zbytečně moc. Sešlápnutí plynového pedálu navíc provází náležitá reakce, zejména v nejsportovnějším režimu. Zvuk motoru a výfuku je kolem dvou až tří tisíc, kdy se budete při běžné jízdě pohybovat nejčastěji, příjemně brumlající a se vzrůstajícími otáčkami se jeho zvuk stává řezavější. Rozhodně jde o něco, co jízdu skvěle doplňuje. Motor je charakterní, i přestože je přeplňovaný, jeho zátah se vzrůstajícími otáčkami graduje.

Auto je celkově svým naladěním tak trochu puberťák. Možná za to mohly i teploty kolem 10°C a obuté zimní pneumatiky, ale tohle auto chce házet zadkem opravdu často. Navíc si s řidičem pořád povídá, ačkoliv přední náprava by citu klidně mohla pobrat o něco víc. Jakékoliv uklouznutí zadní nápravy ale řidič v zadku cítí. Jenže na suchu autu k dokonalosti chybí samosvor, protože se hodně rychle rovná. Ani tak ale není problém s ním některé zatáčky bokem projet, na to se ostatně můžete podívat i v přiloženém videu nahoře.

Podvozek je tuhý v městských rychlostech, v těch vyšších ale změkne. To ovšem rozhodně to ale neznamená, že by vyměknul. Jen se přes nerovnosti začne přenášet ladněji, stále však s příkladnou jistotou.

test-bmw-m240i-coupe

I když jde o potentní třílitrový šestiválec s poměrně vysokým výkonem, stále umí nabídnout příznivou spotřebu paliva. Při běžné jízdě se dá jezdit mezi 8 a 9 l/100 km. Pokud na plynový pedál budete tlačit, pak samozřejmě musíte počítat se spotřebou klidně i dvakrát vyšší.

Závěr a cena

BMW M240i je v reálném světě opravdu rychlé auto, s nímž vás ale nebude otravovat ani každodenní jízda do práce. Je sice už z podstaty tužší, ale není prkenné. Po týdnu stráveném za jeho volantem jde jednoznačně o jeden z nejzábavnějších bavoráků v nabídce.

Základní BMW 218i Coupé stojí 819 000 Kč, je to tříválec s nikterak bohatou výbavou. Pokud byste chtěli BMW M240i, pak budete muset přihodit další půlku z této částky, protože verze M240i začíná na 1 246 700 Kč, s pohonem všech čtyř kol xDrive je to 1 359 800 Kč. Za vrcholné BMW M2, které stojí 1 630 200 Kč, byste ale měli dokonce dvě 218i.

+
Výkon a jízdní dynamika Hodně žere zadní gumy 😀
Zábava za volantem Řazení by mohlo být více "mechanické"
Jistá nenápadnost Se samosvorem by bylo dokonalé
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: M240i
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: zadních kol
Výkon: 250 kW/340 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1 520 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.6 / 6.2 / 7.8
Emise CO2: 179 g/km
Objem nádrže: 52 litrů
Délka: 4 454 mm
Šířka: 1 774 mm
Výška: 1 408 mm
Rozvor: 2 690 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 550 kg
Objem zavazadlového prostoru: 390 litrů
Ceník: ke stažení zde