Tempomat je na první pohled jednoduchý pomocník, který pomáhá udržovat rychlost jízdy. Moderní verze toho však umí mnohem víc.
Různá řešení pro udržování konstantní rychlosti automobilu jsou jen o něco málo mladší než automobilismus samotný. V autech se totiž objevila už někdy v prvních letech 20. století. Moderní tempomaty, jak je známe dnes, pak mají kořeny někdy na konci 40. let 20. století. Samozřejmostí se ovšem staly až v uplynulých desetiletích, kdy se zvýšil důraz na funkčnost asistenčních systémů. Ten přinesl v oblasti tempomatů nebývalý rozvoj.
Od klasických tempomatů, kdy auto jen drží nastavenou rychlost, jsme se tak rychle dostali k adaptivnímu tempomatu (ACC), který umí pomocí radaru nebo kamer udržovat odstup od vpředu jedoucího vozidla. A od něj k „chytřejšímu“ prediktivnímu adaptivnímu tempomatu a dalším řešením, která jsou na obzoru.
Ve vozech Škoda se tempomat poprvé objevil v ceníku první generace Octavie, modelového roku 1999. Tato příplatková funkce tedy přišla na 12 000 Kč. To adaptivní tempomat, podstatně složitější a dražší zařízení, přišel v průběhu roku 2013, opět to bylo v Octavii, tentokrát v její třetí generaci. A prediktivní adaptivní tempomat dostal jako první facelift Superbu v roce 2019.
Není tempomat jako tempomat
Co se techniky tempomatů týče, rozlišují odborníci ten klasický a právě různé formy ACC. „Klasický tempomat je řešení v rámci řídicí jednotky motoru a má vlastně jednoduchou funkci, kdy jednotka ovládá chod motoru a snaží se udržet konstantní rychlost vozu,“ vysvětluje Ondřej Sychrovský, který na vývoji tempomatů ve Škoda Auto pracuje. „Takový klasický tempomat neumí využívat ani brzdy, pokud má tedy držet rychlost z kopce, zvládne to jen v rámci brzdění motorem,“ dodává.
To adaptivní tempomat je chytřejší. Jeho funkci zajišťuje řídicí jednotka předního radaru, který je pro funkčnost adaptivního tempomatu nezbytný. A tato jednotka je napojena na další systémy vozu. „Umí brzdit motorem i brzdami, přidávat plyn, v případě automatické převodovky samozřejmě řeší řazení,“ popisuje Sychrovský. Pomocí těchto zásahů se snaží nejen držet konstantní nastavenou rychlost, ale také stálý časový odstup od vpředu jedoucího vozu. Pokud je ten pomalejší, než jaká je nastavená rychlost, tempomat automaticky zpomalí. Když auto před vámi zrychlí, zrychlí i váš vůz.
Dnes je přitom běžné, že adaptivní tempomat nevyužívá jen údaje z radaru, ale i z kamery vozu. „Radar lépe sleduje objekty, které se pohybují, dobře spočítá vzdálenost, kamera je zase lepší pro stacionární objekty a určování úhlů a přiřazení objektů do jízdních pruhů,“ vysvětluje Ondřej Sychrovský s tím, že pro efektivní fungování tempomatu se hodí data z obou senzorů. Právě díky této fúzi dat dnes zvládají adaptivní tempomaty nejen pohyb v kolonách až do zastavení, ale také třeba dokáží reagovat na stojící vůz.
Čím dál chytřejší funkce
Právě kamera pak spolu s dalšími zdroji dat umožňuje i další funkční rozšíření tempomatů. Takzvaný prediktivní adaptivní tempomat počítá právě s obrazovými daty z kamery, ale také s daty v mapových podkladech. Umí reagovat na aktuální rychlostní limity, dopředu ví, kde začíná obec, kde je zatáčka. Řídicí logika pak spočítá, kdy je potřeba začít snižovat rychlost, aby auto bezpečně projelo zatáčku nebo vjelo do obce povolenou rychlostí.
Další možné funkční rozšíření tempomatů představuje propojený adaptivní tempomat. Ten má veškeré funkce toho prediktivního, jen ještě dostává údaje ze systému pro vzájemnou komunikaci vozidel a vozidel a infrastruktury. Tempomat tak může dostat varování před vpředu stojící kolonou a začít zpomalovat dříve, než stojící kolonu uvidí senzory vozu. Také umí řešit třeba komfortní jízdu dvou vozidel v tandemu. To pokud si tato auta spolu „povídají“. Takto vybavených aut je ale zatím jen málo, systémy se teprve rozvíjejí a ve vozech Škoda se s nimi setkáme v budoucnu.
Ostatně, je to důkaz toho, jak rychle se teď věci v jinak dlouho poměrně stabilním prostředí tempomatů mění. „Pro tempomaty například neplatí žádná extra legislativa, ale třeba v hodnocení Euro NCAP už probíhá jejich detailní testování s hodnocením reakcí na konkrétní situace,“ říká Sychrovský. I proto je snahou automobilek tempomaty nadále vylepšovat. „Chceme, aby byly spolehlivější, robustnější, aby reagovaly komfortněji a bezpečně,“ naznačuje, na co se soustředí. Škoda Auto využívá řešení v rámci koncernové platformy, sama ale musí intenzivně řešit nejen zástavbu všech potřebných komponent, ale také důkladné testování. A také specifické ovládání tempomatu.
Do budoucna bude rozvoj tempomatů podle Sychrovského probíhat nejen v rovině lepších a spolehlivějších funkcí (chystá se třeba schopnost reagovat na červenou nebo na značku Stůj, dej přednost v jízdě). „Cílem je také co nejjednodušší ovládání. Jelikož prediktivní adaptivní tempomat již umí přebírat rychlost sám a umí sám řešit některé dopravní situace, kdy je nutné zpomalovat či zrychlovat, nemusí řidič do systému tolik zasahovat a není tedy nutné mít tak složité ovládací prvky,“ nabízí Sychrovský drobný pohled do budoucnosti, která směřuje k většímu využívání propojení a komunikaci vozidel mezi sebou a obecně k autonomnímu řízení.
Znáte tyto funkce tempomatu?
- Stop and Go
Většina vozů značky Škoda (Octavia, Karoq a všechny další vyšší modely, včetně elektromobilů) má dnes adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, která snižuje rychlost před překážkou či vpředu jedoucím autem až do zastavení a poté se zase automaticky rozjede. Ondřej Sychrovský vysvětluje, jak to funguje u aut s manuálním řazením: „Je u toho potřeba patřičně podřazovat a nakonec vyřadit, ale zpomalení je regulováno automaticky. Řidič pak obstará rozjezd, a tempomat zůstává po celou dobu aktivní.“ Prediktivní provedení takového tempomatu umí reagovat i na křižovatky. „Zpomalí, ale tempomat zatím neví, jestli je tam vozidlo, kterému má dát řidič přednost. Proto musí situaci vyřešit řidič a v případě potřeby zastavit,“ upozorňuje vývojář. Stejně tak reagují moderní prediktivní tempomaty i na kruhové objezdy, auto sníží rychlost tak, aby „kruháč“ bezpečně projelo, ale pozor na provoz na rondelu musí samozřejmě dávat řidič. - Travel Assist
Společně se systémem udržování v jízdním pruhu je adaptivní tempomat u vozů Škoda součástí funkce Travel Assist, která řeší nejen rychlost, ale i zatáčení. Vzájemná spolupráce obou systémů umožňuje komfortnější a spolehlivější fungování Travel Assistu. A v budoucnu bude právě tohle základem k vyšším úrovním autonomní jízdy.
Podstatnou vadou ACC je třeba u zmíněných Škodovek nemožnost přepnutí na funkci běžného tempomatu. Typicky třeba u Octavie 4 stačí chladné ráno a po 200m od startu auto ohlásí nedostupnost ACC a je vymalováno. Nebo lehká mlha a pod. způsobuje totéž. Pak se velmi hodí možnost přepnutí do režimu běžného tempomatu. Bohužel pro tuto funkci je potřeba jít ke konkurenci….