Dacia Duster je oblíbeným SUV, ale pokud byste si mysleli, že si jej můžete koupit jen s jednou karoserií, pletli byste se. V prodeji je totiž i jako pick-up. Jeden takový kus jsme před pár dny v České republice řídili. Zajímá vás, kde se vzal a jak se s ním jezdí? Pak čtěte dál.
Dacia Duster v mnoha provedeních
Dacia Duster je auto, které zajistilo automobilce Dacia novodobý úspěch. Jde o velmi schopné SUV s pohonem všech čtyř kol, vcelku robustní technikou a rozumnou cenovkou. Aktuálně je na trhu ve druhé generaci po modernizaci a chystá se na generaci třetí (mohla by dorazit už za dva roky). Ta ale možná bude pro některé zákazníky zklamáním, protože se proslýchá, že přijde o čtyřkolku i o naftový motor.
Úspěch tohoto malého SUV dotváří také fakt, že Dacia Duster se neprodává jen jako Dacia Duster. Koupit ji totiž lze na některých trzích i jako Renault Duster (to lze i v České republice) nebo jako Nissan Terano. Stejně tak existuje i jako pick-up Renault Oroch anebo jako právě auto, kterým jsme se svezli.
Dacia Duster pick-up už je v prodeji. Připlatíte si za něj hodně peněz
Je to rumunská přestavba
Dvoudveřový a dvoumístný pick-up, který si můžete prohlédnout ve fotogalerii, však nepochází přímo z automobilky Dacia, nýbrž jde o přestavbu. Tu provádí rumunská společnost Romturingia. Pick-up původně vznikl jako běžné SUV Dacia Duster tak, jak jej známe. Přímo z výrobní linky v Pitesti ale putovalo do nedaleké karosárny Romturingia, kde z něj vyrobili pick-up.
Pick-up je je ovšem v nabídce pouze s jediným typem karoserie a s jediným pohonným ústrojím. Pod kapotou je vždy naftový čtyřválec 1.5 dCi s výkonem 85 kW/115 koní a s točivým momentem 260 Nm. Pohání vždy všechna čtyři kola přes manuální šestistupňovou převodovku. Karoserie bude vždy bílá.
Přestavba je na první pohled provedena opravdu dobře, na ten druhý lze odhalit „zub“ u přechodu mezi zadními blatníky a zadním nárazníkem. Zadní blatník je tu totiž vlastně dvakrát, ten původní, který lícuje se zadním nárazníkem, a nový (z kompozitních materiálů), který nyní tvoří boky korby. Jinak jsou všechny panely karoserie hladké, parádně spasované a vůbec to nepůsobí nijak amatérsky.
Tento „zub“ je tu samozřejmě z důvodu potřeby vyztužení, protože karoserie byla původně samonosná, takže pro potřebnou pevnost je potřeba uzavřená konstrukce karoserie se střechou. Když ale střechu v karosárně za B-sloupkem uřízli, mohlo se auto – tím spíše po naložení nákladu – na podvozku zlomit. Řešením tedy bylo namontování kovové konstrukce jako výztuhy mezi B-sloupkem a C-sloupkem karoserie (tedy v místě původních zadních dveří), která karoserii vyztužuje. Další dodatečné vyztužení bylo provedeno pod podlahou korby. I přesto je pick-up o několik desítek kilogramů lehčí než původní SUV.
Že nejde o auto přímo z výroby, prozradí i panty u zadního výklopného víka. Ty jsou připevněny přímo k výztuze nárazníku a při pohledu zezadu jsou vidět. Pozor je také třeba dávat na to, až budete víko otevírat. Samotné uvolnění zámku elektronicky zajišťuje tlačítko, ale víko nemá žádné vzpěry, které by jej brzdily, navíc je opravdu těžké. Vyklopit se dá o 90° (bude kolmo k zemi, ale nedotýká se zadního nárazníku) a zatížit jej lze až 80 kg.
Potěší naopak zpracování samotné korby, která je celá vyplněná plastovými kryty, a to i na kloboucích zadních tlumičů (jsou v nich ale otvory pro jejich opravu), takže by se nemělo stávat jako třeba u Škody Felicia pickup, že by uchycení zadních tlumičů zrezlo a ty pak prošly korbou. Plast vypadá bytelně, ale praxe ukáže, jestli tomu tak opravdu bude je.
Korba je dlouhá 1650 mm a široká 1390 mm, respektive 980 mm mezi podběhy. Nepříjemné může být při nakládce nebo vykládce to, že na jejím konci je u výklopného víka schod. Na druhou stranu tohle auto není určeno na převoz těžkých nákladů (podle technických údajů uveze půl tuny), ale spíše drobného materiálu, který lze upevnit k háčkům v podlaze.
Mimochodem, pick-up je o 19 mm kratší než běžný Duster. Na délku tedy měří 4341 mm. O 14 mm byla zvětšena i světlá výška, která je u nenaloženého auta 224 mm. Celková výška je 1678 mm. A auto je také širší, když měří 1822 mm bez zrcátek, respektive 2022 s nimi.
Za volantem
Protože pick-up vychází z běžného Dusteru, je v interiéru všechno tak, jak to známe. To platí pro interiér po přední sedadla, protože za nimi už je dělící přepážka s velkým oknem (dozadu je vidět skvěle). Testovaný kus je verze před faceliftem. Ve výbavě má vše, co běžný člověk potřebuje: centrální dálkové zamykání, elektricky ovládaná okna i zrcátka, autorádio s USB, ale i (manuální) klimatizaci.
Protože je pod kapotou naftová čtyřkolka, u které se předpokládá, že by s ní její majitel mohl občas vyjet i mimo silnici, má velmi krátkou jedničku, která do jisté míry nahrazuje redukční převodovku. To se u tohoto auta může hodit o to více, protože se díky karoserii pick-up i poměrně malým rozměrům může hodit například pro práci v lese. A tady jsou cesty často vyjeté od těžké techniky a pro bezpečné projetí se hodí popojíždět pomalu.
Romturingia upravovala na autě pouze karoserii, nikoliv techniku, takže podvozek zůstal beze změny. Jsou tu stále čtyři klasické tlumiče s vinutými pružinami, kvůli čemuž sice pick-up uveze jen zmiňovaných půl tuny, ale pokud pojedete s prázdnou korbou, rozdíl v komfortu od běžného Dusteru nepoznáte. Pokud pojedete s jakýmkoliv jiným pick-upem, bude s prázdnou korbou nervóznější (ačkoliv dnešní pick-upy už nejsou tak uskákané jako tomu bývalo dříve). Podvozek je až překvapivě komfortní, nerovnosti žehlí s přehledem a jistotou, aniž by byla jízda nervózní. Testovaný kus obouval 16″ kola s pneumatikami 215/65 R16.
Duster pick-up tedy vlastně jezdí stejně jako běžný Duster, což je rozhodně dobrá zpráva. V interiéru nejsou při jízdě slyšet žádné pazvuky a pocitově se karoserie nijak nekroutí. Auto mělo sice najeto jen 80 kilometrů, ale i tak je tohle po praktické zkušenosti velké překvapení.
V Česku jsou na prodej dva kusy
Pokud by vás Dacia Duster pick-up zaujala natolik, že byste ji chtěli vlastnit, máme pro vás dobrou zprávou. Jakkoliv jde o specialitu domácího rumunského trhu, kde je auto výhradně v prodeji, dva kusy jsou k mání i v České republice. Jeden z nich je přímo ten, kterým jsme se krátce svezli, ten druhý je ale zcela totožný (viz poslední foto v galerii).
Oba dva kusy byly vyrobeny a zaregistrovány v Rumunsku v roce 2021, ale jsou úplně nové. Ani jeden z nich nemá najeto více než 100 kilometrů. Případný český kupec k nim dostane čistopis technického průkazu, v němž bude figurovat jako první majitel. Auto má samozřejmě všechny potřebné homologace, takže s ním můžete zcela bez problémů jezdit po silnicích, a bude registrováno jako typ N1 (lehký nákladní automobil).
Oba pick-upy nabízí k prodeji autoservis EKO – SAB ve středočeském Benešově. Cena je stanovena na 698 999 Kč, respektive 577 685 Kč bez DPH. Auta jsou k odběru prakticky ihned.