Test Audi R8 Spyder V10 performance quattro (2023)

Poslední testovací jízda. Rozloučili jsme se s desetiválcovým Audi R8 Spyder

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 3. 7. 2023


Je to jeden z posledních motorů svého druhu, ale jeho život se blíží ke konci. Atmosférický vidlicový desetiválec s objemem 5,2 litru je perfektní kus techniky, který skvěle zní a u červeného pole v 8500 ot./min má brutální sílu. Posadili jsme se za volant Audi R8 Spyder V10 performance quattro.

Nápadné už na pohled

Jsou auta, jejichž testy jsou opravdu za odměnu a Audi R8 je jedním z nich. Je to ryzí supersport, jehož sourozencem je Lamborghini Huracán používající stejnou pohonnou jednotku i techniku. Audi je ale přeci jen naladěno o poznání komfortněji, jemněji, tak trochu „každodenně“. A to není výtka, právě naopak. S tímhle autem totiž můžete úplně v pohodě jezdit od pondělí až do neděle, přičemž se s ním nemusíte bát ani na závodní okruh. I to jsme si před pár týdny vyzkoušeli, ačkoliv jsme řídili Audi R8 s karoserií kupé.

Když k Audi R8 Spyder přijdete, ještě více si všimnete toho, jak nízké auto to je. Vždyť logo na přední kapotě je jen o něco výše než je moje koleno (a to měřím jen 180 cm). Vysoký není ani zbytek auta, tím spíše, když schováte elektricky ovládanou plátěnou střechu za přední sedadla. Pokud ji nestáhnete, v nejvyšším bodě má auto jen 1242 mm, což je podle statistik průměrná výška 12letého dítěte. Na šířku má 1940 mm bez zrcátek, takže je vážně placaté.

Ten zvuk je dokonalý!

Díky zelenému laku karoserie Micrommata se testovaný kus stane terčem pohledů kdekoliv a kdykoliv se objeví. Často jej lidé navíc spíše uslyší, protože desetiválec má výfuk s aktivními klapkami a díky atmosférickému plnění jej netiší žádná turbodmychadla, pouze filtry pevných částic. Jenže ono to i tak vypadá, jako by tu snad ani žádné filtry nebyly, protože Audi R8 zní skvěle. SKVĚLE!

Už jen samotné nastartování motoru je zážitek a vlastně je jedno, jestli ho startujete studený nebo prohřátý, protože vždycky vyštěkne a pár sekund zůstane ve vyšších otáčkách (což si ostatně můžete poslechnout ve videu výše). Dvojice obrovských oválných koncovek předvádí symfonii, které se dnes skoro žádné jiné auto už vyrovnat nedokáže. Výfuk má aktivní klapky, které se ovládají jednoduše tlačítkem na volantu a rozdíl ve zvuku je znatelný. Jenže to je volnoběh.

Ony tu jsou ale ještě další klapky, které se otevřou ve chvíli, kdy motor překročí přibližně 3500 ot./min, a stojíte na plynu – nemusíte ale zase tak moc, stačí ho vlastně jen tak šibalsky polechtávat – a pak je to zvuk, který se dá jen těžko popsat. To je přesně ta chvíle, kdy se za volantem začne úplně debilně usmívat, chlupy vám budou stát nejen na rukou, ale i na zadku, a zjistíte, že tady je svět úplně v pořádku. Jestli si to užívají i ostatní řidiči kolem? Možná ne, ale vy za volantem rozhodně ano. Těch 10 pístů se v 5,2litrovém bloku navíc může pohybovat vážně rychle, vždyť červené pole začíná až na 8500 otáčkách za minutu. Však si tu symfonii poslechněte sami!

Pokud vám jde o zvuk motoru a výfuků než o to, abyste stahovali setinky na okruhu, pak je pro vás právě testovaný Spyder tou lepší volbou. Díky tomu, že máte otevřenou kabinu a motor s výfuky za sebou, užijete si to o to intenzivněji. R8 si po ubrání plynu nebo přeřazení i opravdu velmi decentně odfrkne, není to žádné zbytečné divadlo. A navíc tohle všechno cítíte i v sedačkách. Je to jednoznačně nejlépe znějící auto, které jsme za těch necelých 12 let měli v testu. Jasně, byla u nás i hlučnější auta, ale žádné z nich neznělo tak skvěle.

Stovka za tři sekundy

5,2litrový motor je plněný atmosféricky, má 456 kW/620 koní při 8000 ot./min. a točivý moment 580 Nm při 6 600 ot./min. Jsou to skvělé hodnoty, které jsou ale dostupné v otáčkách, kde mají dnešní moderní turbomotory zpravidla omezovače otáček. Když pojedete v komfortním režimu, bude R8 působit jako docela slabé auto, protože převodovka bude jeho otáčky držet do 2000 za minutu, navíc se ztiší výfuk a změkčí podvozek. V tu chvíli půjde o auto, které byste bez problémů svěřili svým rodičům. To, jak komfortní auto R8 Spyder dokáže být, je obrovským překvapením, ale stále poznáte, že tu jsou geny supersportu.

A i proto je na volantu tlačítko s šachovnicovou vlaječkou, jehož stiskem v Audi R8 Spyder probudíte úplně jinou duši. Přepne se do nejostřejšího režimu, celkově ztuhne a přitvrdí, otevře klapky ve výfuku a řazení přepne na manuální režim, ve kterém zůstane i v omezovači, dokud nepřeřadí sám řidič. A rovnou k tomu i omezí stabilizační systém. U silných eMkových bavoráků byste se v tu chvíli museli mít na pozoru, protože příval jejich vysokého točivého momentu může vést k problémům s trakcí a v nezkušených rukách může vést k brzké nehodě. U atmosférické R8 je to ale „jednodušší“ a právě ty uvozovky tu mají svůj význam!

Test Audi R8 Spyder V10 performance quattro (2023)

Atmosférický motor v Audi R8 vám totiž dá čas, i když ho není zase tak moc. Výkon totiž se stoupajícími otáčkami graduje a zatímco kolem dvou tisíc je zátah spíše vlažný, tak s tím, jak ručička otáčkoměrem stoupá, se zátah výrazně zlepšuje. V pěti a půl tisících chytí auto druhý dech a vystřelí vpřed. V tu chvíli mu ale zbývají ještě další tři tisíce otáček. Jezdit na okresních silnicích tak stačí na dvojku (i ta by bohatě stačila k tomu, abyste dostali pokutu za rychlost), maximálně trojku (pokud byste ji vytočili k omezovači, sebrali by vám papíry i na dálnici).

A ručička tím otáčkoměrem proletí tak rychle, že vás to až překvapí. Aby také ne, když z místa na stovce je tohle bezmála 1,8 tuny vážící placaté auto za dechberoucí 3,2 sekundy, dvoustovka je tu za dalších pár sekund a maximální rychlost je 329 km/h. To vše s větrem ve vlasech (pokud nějaké máte a nejste jako já…). A ty reakce na pohyby plynovým pedálem, ty jsou ostré jako břitva!

Jen tak na pohodu, ale co ta rychlost?!

Díky zvuku, výkonu a placaté karoserii se ale může stát, že přestanete sledovat rychloměr a na své oblíbené okresce pojedete jen takové „pohodové“ tempo. Budete si užívat rytmus měnících se zatáček a plynulou, ale svižnou jízdu. Pak se ale na rychloměr podíváte a zjistíte, že jedete rychlostmi, které u jiných sportovních aut dosahujete v situacích, kdy už musíte opravdu řídit. Schopnosti Audi R8 jsou úplně jinde, její stabilita a jistota v oblouku je až překvapivá. Může za to nejen umístění těžiště, ale také široké pneumatiky (245/30 R20 vpředu a 305/30 R20 vzadu).

Test Audi R8 Spyder V10 performance quattro (2023)

Přiblížit se k limitu pneumatik anebo dokonce auta je na okreskách prakticky nemožné a spíše než limitu auta, se dotknete limitu svého. Působivé rychlosti a jistotě totiž pomáhá i aktivní stálý pohon všech čtyř kol a pokud byste se přeci jen dostali do nějakého problémů, zachránit vás mohou ještě opravdu skvěle brzdící karbon-keramické brzdy na všech čtyřech kolech.

Zazvonil konec a pohádky je konec

Audi R8 je ale samozřejmě také opravdu nepraktické auto, protože má jen maličký kufr vpředu (objem pouhých 112 litrů ), kam se toho moc nevejde a navíc se to bude hřát od chladičů. V kabině je jen přihrádka před spolujezdcem a kapsička v přepážce za předními sedadly. Spotřeba je 16 litrů na 100 v klidu (my jsme jezdili podle palubního počítače dokonce za 24 na 100) a uveze jen dva lidi. No, ale vadí to, když tak skvěle jezdí a hlavně zní?

Všechno dobré ale jednou končí. Stejně jako jsme o auto přišli my (museli jsme ho po třech dnech zase vrátit), tak o něj přijde automobilový svět. Audi R8 už si do výroby objednat nemůžete a pokud po něm toužíte – čemuž se upřímně vůbec nedivíme – budete muset hledat ve skladových zásobách dealerů. Počítejte s tím, že pod 5 milionů se ale nedostanete. Audi R8 je auto, kterým se uzavírá jedna kapitola. Z nabídky Audi mizí poslední atmosférický motor a jakkoliv jsou přeplňované čtyřlitrové osmiválce v některých modelech S a RS skvělé, charakteru atmosférické V10 se jednoduše nemají šanci vyrovnat.

Technické údaje:

Auto:

Audi R8 Spyder V10 performance quattro (2023)

Motor:

V10

Objem válců:

5204 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

456 kW/620 koní při 8000 ot./min

Točivý moment:

580 Nm při 6600 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3,2 s

Maximální rychlost:

329 km/h

Převodovka:

7° automatická S tronic

Spotřeba paliva (kombinovaná):

13,3 l/100 km

Emise CO2:

304 g/km

Objem nádrže:

80 litrů

Délka:

4429 mm

Šířka:

2037 mm

Výška:

1242 mm

Rozvor:

2650 mm

Pohotovostní hmotnost:

1770 kg

Objem zavazadlového prostoru:

112 litrů

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru