Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 8. 2022


Audi má v nabídce spoustu sportovněji laděných modelů a její SUV nejsou výjimkou. Sportovní geny může mít i to nejlepší SUV z nabídky. My jsme vyzkoušeli verzi těsně pod vrcholem nabídky. Audi SQ8 pohání benzinový motor s více než pěti stovkami koní.

Nafta, benzin, plug-in hybrid nebo „raketa“

Nabídka verzí Audi Q8 je velmi rozmanitá a vybrat si musí opravdu každý. Pohled do ceníku totiž prozradí, že na úplném spodku nabídky stojí naftový šestiválec s označením 45 TDI. Už ten ale nabízí 170 kW/231 koní a 500 Nm točivého momentu. Pokud by to nestačilo, sáhnout můžete po 50 TDI s 210 kW/286 koňmi a 600 Nm. Benzinová motorizace pro běžnou verzi je jedna, jde o šestiválcový třílitr s označením 55 TFSI, který nabídne 250 kW/340 koní a 500 Nm.

Audi má Q8 ovšem i pro ty, kteří chtějí jezdit ekologičtěji, v nabídce je plug-in hybridní verze Q8 TFSI e. Ta kombinuje stejný benzinový šestiválec jako u běžné benzinové verze, ale díky elektromotoru se 100 kW/136koňmi a 400 Nm má řidič k dispozici celkový výkon 280 kW/381 koní a celkem 600 Nm. Audi se ale s touto verzí nedokáže dostat pod 50 g CO2 na kilometr (kombinované emise CO2 jsou 59-63 g/km), takže v ČR nedostane „EL“ značky.

Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

Jestli jste ale naopak fajnšmekři a chcete pořádný benzinový motor, pak jsou pro vás spíše verze SQ8 anebo dokonce RS Q8. V obou případech je pod kapotou vidlicový osmiválec s objemem čtyř litrů s přeplňováním dvěma turbodmychadly, který se však liší svým naladěním (a liší se samozřejmě i celkově naladění auta). Zatímco v SQ8 má 373 kW/508 koní a 770 Nm, tak v RS Q8 má dokonce 441 kW/600 koní a 800 Nm.

Nenápadné

Na první pohled je Audi SQ8 vlastně docela nenápadné auto, tím spíše v testované konfiguraci. Ta kombinuje šedý lak karoserie Nardo grey s černými koly a černými znaky, maskou chladiče i označením modelu. O tom, že tohle auto není jen tak obyčejná Q8 napoví (funkční) čtveřice koncovek výfuku, červené plaketky u „S“ v označení modelu a velké brzdy po ještě většími koly (testované auto mělo ta největší kola v nabídce: 23″).

Uvnitř je to ale vlastně až na pohled na nějaké drobnosti docela obyčejné Audi Q8. Sedíte sice ve sportovněji tvarovaných sedadlech, ale palubní deska je docela běžná. Nabízí dvojici velkých dotekových displejů na středovém panelu, pomocí nichž se ovládá prakticky celé auto. Vymyšlené je to velmi dobře, řidič tomu sice musí věnovat o něco více pozornosti než u mechanických ovladačů, ale právě díky velikosti samotných displejů i jednotlivých ovládacích prvků na displeji je to poměrně jednoduché.

Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

V interiéru je několik odznáčků „S“, které připomínají, že toto není běžné Audi Q8. Všimnout si jich můžeme na volantu, u řadicí páky či v kapličce přístrojů, která má i jednu speciální šablonu zobrazení pro modely S a RS. Mimochodem, eSko je i na dálkovém ovladači k autu (klíči).

Dopředu, dozadu, ale i do stran

Audi SQ8 je poměrně velké (na délku má pět metrů) a hlavně těžké auto, vždyť váží přes dvě a čtvrt tuny. Za volantem to ale až nebezpečně dobře maskuje. Dokáže totiž překvapivě intenzivně akcelerovat (lidské tělo zatlačí v autě ‚dozadu‘), ale díky výkonným brzdám i zastavovat (tělo v autě letí ‚dopředu‘) a díky naladění podvozku a další magii i zatáčet (‚do stran‘).

Možná si vzpomínáte, že když Audi před lety SQ8 (ale i SQ7) představilo, mělo pod kapotou naftový osmiválec. Byl to skvělý motor, který byl trojstupňově přeplňovaný a takřka téměř od volnoběhu nabízel 900 Nm točivého momentu. V rámci modernizace však proběhla pod kapotou razantní změna za benzinový osmiválec. Důvod? Samozřejmě emise, naftový motor nebyl dostatečně „čistý“.

Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

Změnou motoru se na celkovém projevu auta výrazně změnila. S benzinovým motorem působí auto obratněji, nemá sice tak dobrou pružnost, ale jeho dynamika je celkově lepší. Vždyť z místa na stovce je o 0,7 sekundy rychleji… I přestože má o 130 Nm méně, v takových hodnotách, ve kterých se pohybujeme, je to vlastně úplně jedno. O krouťák se motor s převodovkou opírají opravdu často, při běžném zrychlování (pokud nesešlápnete pedál plynu až na zem) vlastně není potřeba podřazovat. Na rozdíl od nafťáku je u benzinového osmiválce znatelný gradující zátah, takže ždímat ho do červeného pole se vyplatí. Jen pro ilustraci toho, jak rychlé tohle auto je, na stovce je z místa za 4,1 sekundy a za 16,5 sekundy už jede dvoustovkou.

 

Zrychlení přitom doprovází parádní hutný, přesto nijak vulgární zvuk osmiválce, který se z výfuku line. Audi SQ8 má samozřejmě ve výfuku aktivní klapky, takže se zvuk podle zvoleného jízdního režimu mění. Ani na sportovní režim (Dynamic) ale nebudete za úplného chuligána, výfuk sice zvučí, ale zbytečně nekřičí. To si ostatně můžete poslechnout ve videu k testu Audi SQ7, které má stejnou techniku.

Audi SQ8 je standardně vybaveno vzduchovým odpružením, které umí nejen měnit tuhost, ale také světlou výšku. V komfortním režimu je auto výš než ve sportovním, v němž se sníží tak moc, že mezi pneumatiky a blatník skoro neprostrčíte prst. Vypadá to hodně dobře.

Test Audi SQ8 TFSI quattro (2022)

A navíc to i skvěle funguje. V komfortním režimu je SQ8 překvapivě pohodlné auto i na těch obrovských 23″ kolech. Menší nerovnosti žehlí naprosto s přehledem, ale ani na těch větších nezakopává. A to je vzhledem k hmotnosti kol i výšce pneumatik nečekané. A navíc je v kabině při klidné jízdě ticho. Skoro jako v nějaké obrovské limuzíně. Když naopak chcete jet rychle, oceníte technické vychytávky, které do jisté míry dokáží oklamat fyziku. Zatáčet autu pomáhá pohon všech čtyř kol s vektorováním točivého momentu, aktivní stabilizátory, progresivní řízení, ale i aktivní řízení zadní nápravy. Pocitově byste tomuto autu jeho rozměry a hmotnost rozhodně neřekli.

 

Závěr a cena

Audi SQ8 sice nestojí na vrcholu, ale i jako druhá nejlepší verze Audi Q8 svou dynamikou dostačuje, respektive má vždy nějakou rezervu. Tohle auto umí navíc jezdit rychle nejen rovně, ale navzdory svým rozměrům a hmotnosti i do zatáček. A to až překvapivě rychle a jistě, k čemuž mu pomáhá moderní technika. Spotřeba paliva se pohybuje nejčastěji kolem 12-16 l/100 km, přičemž záleží na tom, jak moc si budete užívat zátah motoru, ale i rychlosti. A na to pozor, protože rychlost tohle SUV maskuje možná až moc dobře…

Tohle všechno má ale svoji cenu, takže pohled do ceníku Audi SQ8 prozradí, že základní cena startuje na
2 893 900 Kč s DPH. Jednoduše se vám ale může stát – stejně jako u testovaného auta – že cena díky příplatkové výbavě vyroste o další stovky tisíc výš. Je to ale auto, které vás rozhodně bude bavit řídit a to jak v rychlém tempu, tak i v pomalém a klidném tempu.

Technické údaje:

Auto:

Audi SQ8

Motor:

vidlicový osmiválec (V8)

Objem válců:

3996 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

373 kW/507 koní při 5500 ot./min

Točivý moment:

770 Nm při 2000 – 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.1 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

12.0 – 12.1 l/100 km

Emise CO2:

275 – 276 g/km

Objem nádrže:

85 litrů

Délka:

5006 mm

Šířka:

2190 mm

Výška:

1708 mm

Rozvor:

2996 mm

Pohotovostní hmotnost:

2345 kg

Objem zavazadlového prostoru:

605 litrů

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru